bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

plakatKT2020 ico

Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju. Już w marcu kolejna edycja Konferencji Naukowej TYGIEL 2020

Zapraszamy do udziału w XII Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej TYGIEL 2020 „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, która odbędzie się 21-22 marca br. w Lublinie. Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
ZSK logo

Konkurs “Kwalifikacja przyszłości”: przedłużony termin składania prac

Ze względu na duże zainteresowanie konkursem oraz problemy techniczne związane z przebudową strony kwalifikacje.edu.pl, organizator postanowił przedłużyć termin składania prac w konkursie „Kwalifikacja przyszłości” do 28 lutego br. Więcej
AdamZielinski photo2

Adam Zieliński Zastępcą Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

3 lutego br. na stanowisko Zastępcy Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji został powołany Adam Zieliński. Zadaniem nowego dyrektora będzie dalszy rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz IBE jako jednostki promującej ideę uczenia się przez całe życie. Więcej
hr2 ico

Zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza została stworzona w oparciu o procedury przetwarzania danych oraz dane zebrane przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
smartfony ico

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. Więcej
konf ico

Konferencja naukowa o badaniu PISA na Politechnice Warszawskiej

Blisko 80 osób wzięło udział w konferencji poświęconej wynikom badania PISA 2018, która odbyła 14 stycznia br. się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska akademickiego, badacze społeczni, nauczyciele, osoby zainteresowane polską oświatą. Więcej

SIRIUS 2.0

SIRIUS

Opis Projektu

SIRIUS to europejska sieć organizacji i instytucji zajmujących się tematyką kształcenia migrantów. Jej celem jest wsparcie rozwoju edukacji cudzoziemców w krajach członkowskich UE poprzez działania badawcze, wymianę doświadczeń oraz wspólne zaangażowanie w wypracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań.

Sieć ma charakter interdyscyplinarny – łączy badaczy, osoby tworzące polityki publiczne, a także praktyków działających w obszarze edukacji migrantów, jak również samych migrantów i uchodźców. Od końca 2017 roku członkowie sieci realizują finansowany z funduszy Komisji Europejskiej projekt o nazwie SIRIUS 2.0.

Instytut Badań Edukacyjnych jest członkiem sieci, a także partnerem projektu.

W ramach projektu SIRIUS 2.0. prowadzone są następujące działania:

  • organizowanie krajowych i regionalnych spotkań eksperckich skierowanych do kluczowych interesariuszy, które odbywają się w formule okrągłego stołu;
  • prowadzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń, co umożliwia m.in. identyfikację dobrych praktyk i wsparcie nowych rozwiązań;
  • sporządzanie corocznych raportów „SIRIUS Watch” – stanowią one główną inicjatywę badawczą sieci; raporty służą monitorowaniu, wspieraniu rozwoju i wdrażaniu polityk edukacyjnych związanych z edukacją włączającą, w szczególności z kształceniem migrantów i uchodźców;
  • organizowanie konferencji i warsztatów na poziomie UE;
  • upowszechnianie informacji wśród różnorodnych grup odbiorców.

Więcej o projekcie i działaniach sieci można przeczytać na stronie: www.sirius-migrationeducation.org

Aktualności

Drugie spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


17.09.2018

17 września 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się spotkanie eksperckie – Diagnoza potrzeb i umiejętności dzieci cudzoziemskich. Jak samorządy miejskie mogą wspierać edukację dzieci cudzoziemskich. Był to drugi tzw. NRT (National Roundtable – okrągły stół) organizowany w ramach projektu Sirius 2.0.

W ostatnich latach duże miasta w Polsce doświadczyły znaczącego wzrostu liczby dzieci cudzoziemskich w systemie edukacji. Jest to istotne wyzwanie dla szkół - dyrektorów i nauczycieli. Dlatego podczas spotkania eksperci rozmawiali o tym, w jaki sposób samorządy miejskie wspierają i mogą wspierać dyrektorów i nauczycieli w zakresie edukacji dzieci cudzoziemskich. Szczególną uwagę poświęcono kwestii diagnozy potrzeb i umiejętności dzieci cudzoziemskich, która w trakcie pierwszego NRT w 2018 roku została zidentyfikowana jako jeden ze szczególnie istotnych obszarów dla kształcenia migrantów w Polsce. Ponadto uczestnicy dyskutowali o innych wyzwaniach związanych z edukacją dzieci cudzoziemskich w Polsce – poruszono między innymi kwestie: funkcjonowania oddziałów przygotowawczych, pracy asystentów międzykulturowych, różnego rodzaju programów mentoringowych. Odnotowano postęp w zakresie dostępności informacji dla rodziców uczniów cudzoziemskich o edukacji w polskich szkołach. Wskazywano także na problem braku platformy, która zbierałaby różnorodne materiały informacyjne, metodyczne czy diagnostyczne przydatne w pracy z uczniem cudzoziemskim.

Spotkanie było okazją do wymiany doświadczeń i opinii zarówno samorządów dużych miast, jak i przedstawicieli organizacji pozarządowych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych, nauczycieli, naukowców i badaczy, a także innych ekspertów zajmujących się wsparciem kształcenia cudzoziemców. Kolejne spotkania o charakterze National Roundtable w projekcie Sirius w Polsce zaplanowane są na 2020 i 2021 rok.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria

Pierwsze spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0


13.07.2018

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania projektu Sirius 2.0 –  National Roundtable (NRT) 2018.

Spotkanie miało charakter ekspercki i wzięli w nim udział reprezentanci kilkunastu instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zaangażowanych we wsparcie kształcenia cudzoziemców. Punktem wyjścia dyskusji była prezentacja wstępnej diagnozy polityki publicznej w zakresie szeroko pojętej edukacji migrantów.

Rozmawiano o rozwiązaniach uregulowanych prawnie, m.in. o dodatkowym wsparciu w nauce języka polskiego, przystosowaniu arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów nieposługujących się biegle językiem polskim, a także o różnego rodzaju ułatwieniach organizacyjnych. Wśród problemów, które wymagają monitoringu i podjęcia działań, wymieniono m.in. brak wypracowanej oferty diagnozy i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego skierowanej do uczniów cudzoziemskich oraz brak całościowej oferty wsparcia dla ich rodziców. Jako problem zidentyfikowano także brak dobrze opracowanych informacji dla rodziców o polskim systemie edukacji, charakterze szkolnictwa w Polsce oraz prawach i obowiązkach uczniów i ich opiekunów. Powoduje to pewne trudności w kontakcie między administracją szkół a opiekunami już na etapie zapisu ucznia do danej szkoły.

Projekt SIRIUS 2.0 będzie realizowany w Polsce zgodnie z formułą okrągłego stołu, która sprzyja włączeniu do dyskusji nie tylko decydentów czy edukatorów, ale także samych migrantów. Pierwszy etap projektu to próba zidentyfikowania najważniejszych problemów i aspektów kształcenia cudzoziemców w naszym kraju.

Było to pierwsze z czterech tego typu spotkań zaplanowanych na lata 2018–2021.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria:

Harmonogram

Projekt SIRIUS 2.0. realizowany jest w latach 2017–2021

Wyniki Badań

Publikacje sieci SIRIUS opracowane przy udziale Instytut Badań Edukacyjnych:

  1. Raport “Sirius Watch 2018. Role of non-formal education in migrant children inclusion: links with schools” |  Pobierz publikację
  2. Raport zbiorczy na temat krajowych i regionalnych spotkań sieci: “National and Regional Round Tables 2018”. Comparative Report |  Pobierz publikację

Kontakt

Zespół projektu:

  • Olga Wasilewska – ekspert, kierownik projektu
  • Agata Gajewska-Dyszkiewicz – ekspert
  • Izabela Przybysz  – ekspert

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Partnerzy

  • Belgia: Migration Policy Group (MPG) – lead partner
  • Bułgaria: Multi Kulti Collective
  • Chorwacja: Forum for Freedom in Education (FFE)
  • Estonia: PRAXIS Center for Policy Studies
  • Grecja: Hellenic Open University (HOU), University of Western Macedonia (UoWM)
  • Hiszpania: Universitat Autonoma de Barcelona (UAB)
  • Holandia: Risbo
  • Irlandia: Economic and Social Research Institute (ESRI), New Communities Partnership (NCP)
  • Litwa: Public Policy and Management Institute (PPMI)
  • Niemcy: European Forum for Migration Studies (EFMS)
  • Norwegia: Ostfold University College (HIOF)
  • Polska: Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)
  • Portugalia: High Commissioner for Migration (ACM), University of Porto (CIIE)
  • Słowenia: Educational Research Institute (ERI)
  • Wielka Brytania: Fryshuset African & Caribbean diversity Leeds Beckett University

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018