bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

 R8P7834 ico

Eksperci IBE na VPL Biennale w Berlinie

Na początku maja w Berlinie odbyła się trzecia edycja międzynarodowej konferencji VPL Biennale. Na zorganizowanym z okazji Biennale spotkaniu Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji Iwona Gmaj, reprezentująca IBE, oraz Maciej Lasota, członek Grupy z ramienia MEN, zaprezentowali raport na temat rozwiązań walidacyjnych wdrażanych w Polsce. Więcej
ZRK ico

Kampania “Dni uczenia się dorosłych”

Na początku maja wystartowała kampania społeczna “Dni uczenia się dorosłych”, promująca rozwijanie nawyku ciągłego zdobywania wiedzy i umiejętności. Jako oficjalny partner wydarzenia w kampanię zaangażował się także Instytut Badań Edukacyjnych! Więcej
droniada

IBE partnerem merytorycznym
Droniady 2019

W dniach 5-8 czerwca na lotnisku Katowice-Muchowiec odbędzie się Droniada 2019 - szósta edycja konkursu dla zespołów akademickich z wykorzystaniem dronów i systemów analizy informacji. Jednym z partnerów wydarzenia został Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
IMG 4711ico

O szkole przyszłości na konferencji Microsoftu EduDays

16 maja w centrum MsMermaid na ulicy Wioślarskiej w Warszawie odbyła się konferencja Microsoft EduDays 2019 – Szkoła Przyszłości. Zgromadzeni dyskutowali na temat przyszłości sektora edukacyjnego, wykorzystania najnowszych rozwiązań technologicznych w procesie nauczania oraz zastanawiali się, co niesie przyszłość dla oświaty i szkolnictwa. Więcej
sem ico

Kolejne seminarium projektu CROSSCUT za nami

13 maja 2019 roku w Instytucie Badań Edukacyjnych odbyło się seminarium informacyjne “Projekt CROSSCUT - sposób na wdrażanie nauczania międzyprzedmiotowego”, podczas którego omówione zostały efekty realizacji międzynarodowego projektu CROSSCUT. Więcej
Microsoft EduDays2019 ico

IBE patronem konferencji Microsoftu

Już 16 maja w Warszawie odbędzie się konferencja EduDays 2019 - Szkoła Przyszłości, organizowana przez zespół Microsoft dla Edukacji. Jednym z patronów wydarzenia został Instytut Badań Edukacyjnych. Wśród partnerów imprezy znaleźli się międzynarodowi giganci, tacy jak: Acer, Dell, HP, Lenovo i Samsung. Więcej

SIRIUS 2.0

SIRIUS

Opis Projektu

SIRIUS 2.0

SIRIUS to europejska sieć organizacji i instytucji zajmujących się tematyką kształcenia migrantów. Jej celem jest wsparcie rozwoju edukacji cudzoziemców w krajach członkowskich UE poprzez działania badawcze, wymianę doświadczeń oraz wspólne zaangażowanie w wypracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań.

Sieć ma charakter interdyscyplinarny – łączy badaczy, osoby tworzące polityki publiczne, a także praktyków działających w obszarze edukacji migrantów, jak również samych migrantów i uchodźców. Od 2018 roku sieć realizuje finansowany z funduszy Komisji Europejskiej projekt o nazwie SIRIUS 2.0.

Instytut Badań Edukacyjnych jest członkiem sieci, a także partnerem projektu.

W ramach projektu SIRIUS 2.0. prowadzone są następujące działania:

  • organizowanie krajowych i regionalnych spotkań eksperckich skierowanych do kluczowych interesariuszy, które odbywają się w formule okrągłego stołu;
  • prowadzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń, co umożliwia m.in. identyfikację dobrych praktyk i wsparcie nowych rozwiązań;
  • sporządzanie corocznych raportów „SIRIUS Watch” – stanowią one główną inicjatywę badawczą sieci; raporty służą monitorowaniu, wspieraniu rozwoju i wdrażaniu polityk edukacyjnych związanych z edukacją włączającą, w szczególności z kształceniem migrantów i uchodźców;
  • organizowanie konferencji i warsztatów na poziomie UE;
  • upowszechnianie informacji wśród różnorodnych grup odbiorców.

Więcej o projekcie i działaniach sieci można przeczytać na stronie: www.sirius-migrationeducation.org

Aktualności

Pierwsze spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0

13.07.2018

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania projektu Sirius 2.0 –  National Roundtable (NRT) 2018.

Spotkanie miało charakter ekspercki i wzięli w nim udział reprezentanci kilkunastu instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zaangażowanych we wsparcie kształcenia cudzoziemców. Punktem wyjścia dyskusji była prezentacja wstępnej diagnozy polityki publicznej w zakresie szeroko pojętej edukacji migrantów.

Rozmawiano o rozwiązaniach uregulowanych prawnie, m.in. o dodatkowym wsparciu w nauce języka polskiego, przystosowaniu arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów nieposługujących się biegle językiem polskim, a także o różnego rodzaju ułatwieniach organizacyjnych. Wśród problemów, które wymagają monitoringu i podjęcia działań, wymieniono m.in. brak wypracowanej oferty diagnozy i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego skierowanej do uczniów cudzoziemskich oraz brak całościowej oferty wsparcia dla ich rodziców. Jako problem zidentyfikowano także brak dobrze opracowanych informacji dla rodziców o polskim systemie edukacji, charakterze szkolnictwa w Polsce oraz prawach i obowiązkach uczniów i ich opiekunów. Powoduje to pewne trudności w kontakcie między administracją szkół a opiekunami już na etapie zapisu ucznia do danej szkoły.

Projekt SIRIUS 2.0 będzie realizowany w Polsce zgodnie z formułą okrągłego stołu, która sprzyja włączeniu do dyskusji nie tylko decydentów czy edukatorów, ale także samych migrantów. Pierwszy etap projektu to próba zidentyfikowania najważniejszych problemów i aspektów kształcenia cudzoziemców w naszym kraju. W rezultacie powstanie dokument, który będzie podstawą do dalszych działań i pracy nad koniecznymi rozwiązaniami praktycznymi i propozycjami reform.

Było to pierwsze z czterech tego typu spotkań zaplanowanych na lata 2018–2022.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria:

Harmonogram

Projekt SIRIUS 2.0. realizowany jest w latach 2018–2022.

Wyniki Badań

Publikacje sieci SIRIUS opracowane przy udziale Instytut Badań Edukacyjnych:

  1. Raport “Sirius Watch 2018. Role of non-formal education in migrant children inclusion: links with schools” |  Pobierz publikację
  2. Raport zbiorczy na temat krajowych i regionalnych spotkań sieci: “National and Regional Round Tables 2018”. Comparative Report |  Pobierz publikację

Kontakt

Zespół projektu:

  • Olga Wasilewska ekspert
  • Agata Gajewska-Dyszkiewicz ekspert

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Partnerzy

  • Belgia: Migration Policy Group (MPG) – lead partner
  • Bułgaria: Multi Kulti Collective
  • Chorwacja: Forum for Freedom in Education (FFE)
  • Estonia: PRAXIS Center for Policy Studies
  • Grecja: Hellenic Open University (HOU), University of Western Macedonia (UoWM)
  • Hiszpania: Universitat Autonoma de Barcelona (UAB)
  • Holandia: Risbo
  • Irlandia: Economic and Social Research Institute (ESRI), New Communities Partnership (NCP)
  • Litwa: Public Policy and Management Institute (PPMI)
  • Niemcy: European Forum for Migration Studies (EFMS)
  • Norwegia: Ostfold University College (HIOF)
  • Polska: Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)
  • Portugalia: High Commissioner for Migration (ACM), University of Porto (CIIE)
  • Słowenia: Educational Research Institute (ERI)
  • Wielka Brytania: Fryshuset African & Caribbean diversity Leeds Beckett University

MEN
MRR
MNiSW
 
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018