bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

TIMSS2019

Nowy etap badania TIMSS 2019

Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W kwietniu i maju bieżącego roku na próbie aż 150 szkół podstawowych z całego kraju odbyło się natomiast badanie główne. Więcej
ikonka kazimierczak

Eksperci IBE na międzynarodowej konferencji w Kopenhadze

Na uniwersytecie Aarhus w Kopenhadze trwa właśnie ósma międzynarodowa konferencja badawcza organizowana przez IEA, największą na świecie organizację zajmującą się mierzeniem osiągnięć szkolnych. W stolicy Danii Instytut Badań Edukacyjnych reprezentują eksperci z Zespołu Badań Międzynarodowych: Joanna Kaźmierczak oraz Krzysztof Bulkowski. Więcej
ikonka

Kompetencje społeczne oraz edukacja obywatelska dzieci i młodzieży

Jakie wyzwania wiążą się z przygotowaniem dzieci i młodzieży do świadomego nabywania umiejętności społecznych? Jak prowadzić edukację obywatelską w ramach zajęć szkolnych? To tylko wybrane zagadnienia, którym poświęcono kolejne spotkanie w ramach prac nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności. Więcej
MSZCZONOW ico

O funkcjonowaniu ZRK na seminarium dla interesariuszy

W dniach 6–7 czerwca w Mszczonowie odbyło się walne seminarium informacyjne dotyczące roli Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Bilans zjazdu? Ponad 100 uczestników, kilkanaście grup roboczych, dziesiątki pomysłów i niezliczone pokłady pozytywnej energii. Więcej
ikonka post 23 08

Podsumowanie Ruchu Innowacyjnego w Edukacji w roku szkolnym 2018/2019

Już 14 czerwca w Muzeum Historii Łodzi odbędzie się uroczysta gala XXXIII Podsumowania Ruchu Innowacyjnego w Edukacji, organizowana przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Z przyjemnością zawiadamiamy, że tegoroczną edycję imprezy patronatem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Do zobaczenia w Łodzi! Więcej
oecd ico

Warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności

We wtorek 28 maja w warszawskim hotelu Arche odbyły się warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Zostały zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Więcej

SIRIUS 2.0

SIRIUS

Opis Projektu

SIRIUS 2.0

SIRIUS to europejska sieć organizacji i instytucji zajmujących się tematyką kształcenia migrantów. Jej celem jest wsparcie rozwoju edukacji cudzoziemców w krajach członkowskich UE poprzez działania badawcze, wymianę doświadczeń oraz wspólne zaangażowanie w wypracowanie i wdrażanie nowych rozwiązań.

Sieć ma charakter interdyscyplinarny – łączy badaczy, osoby tworzące polityki publiczne, a także praktyków działających w obszarze edukacji migrantów, jak również samych migrantów i uchodźców. Od 2018 roku sieć realizuje finansowany z funduszy Komisji Europejskiej projekt o nazwie SIRIUS 2.0.

Instytut Badań Edukacyjnych jest członkiem sieci, a także partnerem projektu.

W ramach projektu SIRIUS 2.0. prowadzone są następujące działania:

  • organizowanie krajowych i regionalnych spotkań eksperckich skierowanych do kluczowych interesariuszy, które odbywają się w formule okrągłego stołu;
  • prowadzenie forum wymiany wiedzy i doświadczeń, co umożliwia m.in. identyfikację dobrych praktyk i wsparcie nowych rozwiązań;
  • sporządzanie corocznych raportów „SIRIUS Watch” – stanowią one główną inicjatywę badawczą sieci; raporty służą monitorowaniu, wspieraniu rozwoju i wdrażaniu polityk edukacyjnych związanych z edukacją włączającą, w szczególności z kształceniem migrantów i uchodźców;
  • organizowanie konferencji i warsztatów na poziomie UE;
  • upowszechnianie informacji wśród różnorodnych grup odbiorców.

Więcej o projekcie i działaniach sieci można przeczytać na stronie: www.sirius-migrationeducation.org

Aktualności

Pierwsze spotkanie eksperckie w ramach projektu Sirius 2.0

13.07.2018

Jakie są najważniejsze aspekty kształcenia cudzoziemców w naszym kraju? Czy system kształcenia migrantów w Polsce powinien zostać zmodernizowany? Na te kluczowe pytania odpowiedzi poszukiwali uczestnicy pierwszego spotkania projektu Sirius 2.0 –  National Roundtable (NRT) 2018.

Spotkanie miało charakter ekspercki i wzięli w nim udział reprezentanci kilkunastu instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zaangażowanych we wsparcie kształcenia cudzoziemców. Punktem wyjścia dyskusji była prezentacja wstępnej diagnozy polityki publicznej w zakresie szeroko pojętej edukacji migrantów.

Rozmawiano o rozwiązaniach uregulowanych prawnie, m.in. o dodatkowym wsparciu w nauce języka polskiego, przystosowaniu arkuszy egzaminacyjnych dla uczniów nieposługujących się biegle językiem polskim, a także o różnego rodzaju ułatwieniach organizacyjnych. Wśród problemów, które wymagają monitoringu i podjęcia działań, wymieniono m.in. brak wypracowanej oferty diagnozy i wsparcia psychologiczno-pedagogicznego skierowanej do uczniów cudzoziemskich oraz brak całościowej oferty wsparcia dla ich rodziców. Jako problem zidentyfikowano także brak dobrze opracowanych informacji dla rodziców o polskim systemie edukacji, charakterze szkolnictwa w Polsce oraz prawach i obowiązkach uczniów i ich opiekunów. Powoduje to pewne trudności w kontakcie między administracją szkół a opiekunami już na etapie zapisu ucznia do danej szkoły.

Projekt SIRIUS 2.0 będzie realizowany w Polsce zgodnie z formułą okrągłego stołu, która sprzyja włączeniu do dyskusji nie tylko decydentów czy edukatorów, ale także samych migrantów. Pierwszy etap projektu to próba zidentyfikowania najważniejszych problemów i aspektów kształcenia cudzoziemców w naszym kraju. W rezultacie powstanie dokument, który będzie podstawą do dalszych działań i pracy nad koniecznymi rozwiązaniami praktycznymi i propozycjami reform.

Było to pierwsze z czterech tego typu spotkań zaplanowanych na lata 2018–2022.

Program spotkania  |  Pobierz

Galeria:

Harmonogram

Projekt SIRIUS 2.0. realizowany jest w latach 2017–2021

Wyniki Badań

Publikacje sieci SIRIUS opracowane przy udziale Instytut Badań Edukacyjnych:

  1. Raport “Sirius Watch 2018. Role of non-formal education in migrant children inclusion: links with schools” |  Pobierz publikację
  2. Raport zbiorczy na temat krajowych i regionalnych spotkań sieci: “National and Regional Round Tables 2018”. Comparative Report |  Pobierz publikację

Kontakt

Zespół projektu:

  • Olga Wasilewska ekspert
  • Agata Gajewska-Dyszkiewicz ekspert

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Partnerzy

  • Belgia: Migration Policy Group (MPG) – lead partner
  • Bułgaria: Multi Kulti Collective
  • Chorwacja: Forum for Freedom in Education (FFE)
  • Estonia: PRAXIS Center for Policy Studies
  • Grecja: Hellenic Open University (HOU), University of Western Macedonia (UoWM)
  • Hiszpania: Universitat Autonoma de Barcelona (UAB)
  • Holandia: Risbo
  • Irlandia: Economic and Social Research Institute (ESRI), New Communities Partnership (NCP)
  • Litwa: Public Policy and Management Institute (PPMI)
  • Niemcy: European Forum for Migration Studies (EFMS)
  • Norwegia: Ostfold University College (HIOF)
  • Polska: Instytut Badań Edukacyjnych (IBE)
  • Portugalia: High Commissioner for Migration (ACM), University of Porto (CIIE)
  • Słowenia: Educational Research Institute (ERI)
  • Wielka Brytania: Fryshuset African & Caribbean diversity Leeds Beckett University

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018