bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

OECD ico

Poznaliśmy „Strategię umiejętności OECD: Polska”

11 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja, podczas której zaprezentowano raport „Strategia umiejętności OECD: Polska”. Wzięli w niej udział reprezentanci ministerstw, organizacji pozarządowych, sektora oświaty i instytucji wspierających edukację. Spotkanie otworzył Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski, a główne wnioski z raportu zostały przedstawione przez Zastępcę Sekretarza Generalnego OECD Ludgera Schuknechta. Więcej
gruzja ico

Wizyta studyjna z Gruzji

W piątek 6 grudnia Instytut Badań Edukacyjnych odwiedziła 15-osobowa delegacja z Gruzji. Gości podejmował między innymi dyrektor Instytutu dr hab. Piotr Stankiewicz. Więcej
pisa2018

Polscy uczniowie wśród najlepszych na świecie. Znamy wyniki międzynarodowego badania PISA 2018

Polscy uczniowie w rozumowaniu matematycznym wyprzedzają w Unii Europejskiej wszystkich poza młodymi Estończykami. W rozumieniu tekstu polska młodzież zajmuje 4. miejsce wśród krajów Unii, a w rozumowaniu w naukach przyrodniczych jest na 3. pozycji. Więcej
szachy

Szachy w teorii i praktyce edukacyjnej

Zapraszamy do udziału w konferencji naukowo-metodycznej „Szachy w teorii i praktyce edukacyjnej”, która odbędzie się 5 grudnia br. w Krakowie. Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Założenia teoretyczne badania PISA 2018

Prezentujemy założenia teoretyczne oraz przykładowe zadania badania PISA 2018 – największego międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie, realizowanego przez konsorcjum nadzorowane przez OECD. Wyniki PISA 2018 poznamy już 3 grudnia br. Więcej
parca IBE

Praca w IBE: poszukujemy pracowników naukowych

Instytut Badań Edukacyjnych uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych i wdrożeniowych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy oraz pełni funkcje doradcze. Dalszy dynamiczny rozwój IBE wymaga poszerzenia kadry naukowej.  Więcej

Założenia teoretyczne badania PISA 2018

Prezentujemy założenia teoretyczne oraz przykładowe zadania badania PISA 2018 – największego międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie, realizowanego przez konsorcjum nadzorowane przez OECD. Wyniki PISA 2018 poznamy już 3 grudnia br.

Badanie PISA 2018

Badanie PISA jest realizowane co 3 lata od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu innych krajach. W edycji PISA 2018 uczestniczyło 79 państw i regionów, a główną dziedziną badania było rozumienie czytanego tekstu

Rozumienie czytanego tekstu – założenia teoretyczne (reading framework)

Już po raz trzeci czytanie jest główną dziedziną badania PISA: po raz pierwszy było nią w roku 2000 (pierwsza edycja badania), po raz drugi – w 2009. Rozumienie czytanego tekstu to proces obejmujący odczytanie znaczeń zawartych w tekście i wykorzystanie ich w dalszych działaniach. Proces ten zakłada również ocenę, refleksję, a także zaangażowanie w lekturę, by osiągnąć zamierzony cel, pogłębić wiedzę, zwiększyć własny potencjał intelektualny i uczestniczyć w życiu społecznym.

Czytaj więcej

 

Matematyka – założenia teoretyczne (mathematics framework)

Badanie PISA w zakresie matematyki sprawdza, w jakim stopniu uczniowie potrafią wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności matematyczne, gdy muszą się zmierzyć z koniecznością rozwiązywania problemów, przed jakimi stawia ich otaczający świat. Badanie weryfikuje, czy uczniowie potrafią rozumować matematycznie, a także czy potrafią skutecznie wykorzystywać pojęcia i narzędzia matematyczne do opisu, analizy i prognozowania różnych zjawisk. Nawet bardzo dobra, ale tylko teoretyczna znajomość narzędzi matematyki, jest w tym badaniu sprawą drugorzędną; przede wszystkim liczy się umiejętność zastosowania tych narzędzi w praktyce.

Czytaj więcej

 

Rozumowanie w naukach przyrodniczych – założenia teoretyczne (science framework)

Umiejętności uczniów w zakresie nauk przyrodniczych mierzone w badaniu PISA, to nie tyle opanowanie wiadomości z zakresu biologii, chemii, fizyki i geografii, ile przede wszystkim rozumowanie naukowe i umiejętność zastosowania wiedzy przyrodniczej do rozwiązywania zadań, przedstawionych w różnych, a nie tylko w szkolnych, kontekstach. To zarówno wiedza naukowa, jak i wiedza o nauce – o drodze dochodzenia do prawdy naukowej. Kluczowym elementem jest metoda naukowa: stawianie pytań badawczych i hipotez, a następnie sprawdzanie tych hipotez za pomocą obserwacji i doświadczeń.

Czytaj więcej

 

Wykorzystanie testu adaptatywnego w badaniu PISA

Realizacja badania PISA od edycji 2015 wyłącznie za pomocą narzędzi komputerowych umożliwiła w badaniu PISA 2018 wprowadzenie kolejnej nowości metodologicznej – testowania adaptatywnego.

Czytaj więcej

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018