bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

design thinking icopx

Edukacyjni praktycy o innowacyjnych rozwiązaniach dla szkolnictwa

Już w połowie sierpnia będziemy mogli posłuchać o nowatorskich rozwiązaniach edukacyjnych podczas serii webinariów, objętych patronatem przez kwartalnik “Edukacja” oraz Instytut Badań Edukacyjnych. Zachęcamy do udziału! Więcej
Crosscut ico

Zapraszamy na konferencję projektu CROSSCUT

Już 29 sierpnia w Sèvres pod Paryżem odbędzie się międzynarodowa konferencja podsumowująca trzy lata projektu CROSSCUT. W międzynarodowym gronie ekspertów omówione zostaną wyniki badań na temat nauczania międzyprzedmiotowego m.in. w Polsce. Więcej
path2integrity ico

Ekspertki IBE na pierwszym sympozjum projektowym Path2Integrity

Na początku lipca w Kilonii odbyło się pierwsze sympozjum projektu Path2Integrity poświęcone kwestii rzetelności naukowej i interdyscyplinarnego podejścia w nauczaniu etyki badawczej. Instytut Badań Edukacyjnych reprezentowała na nim Dr Agnieszka Dwojak-Matras, kierownik projektu w Polsce, oraz członkinie zespołu projektowego: Dr Agnieszka Koterwas i Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska. Więcej
narzedzia artyku ikonal

Badanie preferencji studentów na rynku pracy

Na początku sierpnia ukazał się raport ze studenckich badań śląskich studentów i studentek na rynku pracy w Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Partnerem badania był Instytut Badań Edukacyjnych, a w raporcie znalazła się wypowiedź jednego z doradców regionalnych IBE na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Więcej
TIMSS2019

Nowy etap badania TIMSS 2019

Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W kwietniu i maju bieżącego roku na próbie aż 150 szkół podstawowych z całego kraju odbyło się natomiast badanie główne. Więcej
ikonka kazimierczak

Eksperci IBE na międzynarodowej konferencji w Kopenhadze

Na uniwersytecie Aarhus w Kopenhadze trwa właśnie ósma międzynarodowa konferencja badawcza organizowana przez IEA, największą na świecie organizację zajmującą się mierzeniem osiągnięć szkolnych. W stolicy Danii Instytut Badań Edukacyjnych reprezentują eksperci z Zespołu Badań Międzynarodowych: Joanna Kaźmierczak oraz Krzysztof Bulkowski. Więcej

Edukacja policealna w Macedonii

Instytut Badań Edukacyjnych z sukcesem zakończył w kwietniu 2017 r. realizację projektu dotyczącego reformy kształcenia policealnego w Macedonii. 8-miesięczny projekt, którego liderem był IBE, realizowany był w partnerstwie z macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki w ramach programu Twinning.

Projekt „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” (“Support to the modernisation of the system for post-secondary education”) był koordynowany przez Komisję Europejską. Celem tego typu współpracy „bliźniaczej” jest wspieranie instytucji publicznych oraz rozwijanie nowoczesnej administracji m.in. w państwach kandydujących do Unii Europejskiej.
W realizacji projektu brało udział 11 ekspertów z Polski i 4 przedstawicieli czołowych instytucji z Czech, Austrii, Luksemburga i Chorwacji. Liderem projektu była Agnieszka Chłoń-Domińczak.
Celem projektu było wsparcie macedońskiego ministerstwa edukacji w zaprojektowaniu procesu modernizacji kształcenia policealnego, w tym:

  • zaproponowanie zmian w aktach prawnych bazując na szerokich konsultacjach z interesariuszami, specjalistami z różnych sektorów i przedstawicieli szkół zawodowych,
  • sformułowanie rekomendacji co do tworzenia kwalifikacji i programów nauczania odpowiadających zidentyfikowanym potrzebom rynku pracy (m.in. przeprowadzenie pilotażu tworzenia kilku takich kwalifikacji),
  •  zaproponowanie rozwiązań, które pomogłyby włączyć kwalifikacje z kształcenie policealnego w proces wdrażania ramy kwalifikacji w Macedonii, w tym opisywania kwalifikacji przy pomocy języka efektów uczenia się,
  • wsparcie upowszechnienia kształcenia policealnego wśród uczniów, rodziców, pracodawców i nauczycieli poprzez opracowanie materiałów informacyjnych i promocyjnych, uruchomienie strony internetowej poświęconej kształceniu policealnemu i stworzenie zaleceń dalszych działań promocyjnych.

Na początku projektu skupiliśmy się na analizie stanu prawnego w obszarze kształcenia policealnego (prace te koordynowała Marta Ponikowska). W Macedonii jest ono realizowane przez szkoły zawodowe i izby rzemieślnicze. Przeanalizowane i poddane dyskusji zostały wszystkie kluczowe ustawy, akty wykonawcze i raporty z projektów w zakresie edukacji. Dla zainteresowanych przedstawicieli administracji publicznej zorganizowaliśmy sesje coachingowe dotyczące zmian prawnych.

Aby dowiedzieć się jak kształcenie policealne wygląda w praktyce macedońskiej, eksperci IBE (Horacy Dębowski, Agata Poczmańska, Sylwia Walicka) odwiedzili 25 szkół, gdzie przeprowadzili wywiady z ich dyrektorami, nauczycielami, psychologami itp. Dowiedzieliśmy się, co im się podoba, a co ich zdaniem wymaga poprawy lub całkowitej zmiany. Najczęściej wspominano o przestarzałych programach nauczania i niewystarczającej współpracy w „trójkącie”: szkoły – administracja publiczna – pracodawcy.

Aby zobaczyć pełen obraz, nie mogliśmy pominąć wspomnianych już pracodawców i ich potrzeb na krajowym i regionalnym rynku pracy w Macedonii. Analizowane były m.in. raporty z badań, dane statystyczne, organizowano spotkania z pracodawcami, przedstawicielami organizacji branżowych i twórcami programów nauczania z centrum kształcenia zawodowego (działania te prowadzili Dorota Holzer-Żelażewska, Katarzyna Trawińska-Konador, Andrzej Żurawski). Zrealizowaliśmy prawie 20 szkoleń o tej tematyce oraz szereg konsultacji.
Z licznych rozmów, wywiadów i analiz wynikało, że kształcenie policealnie nie jest rozpoznawalne wśród uczniów, ich rodziców, pracodawców, a nawet wśród nauczycieli, dlatego położyliśmy ogromny nacisk na działania promocyjne i informacyjne. Działania te realizowały Emilia Danowska-Florczyk, Monika Parys, Barbara Przybylska i Natalia Skipietrow. Warsztaty, spotkania, uruchomienie strony internetowej, produkcja plakatów, ulotek i wiele, wiele innych działań przyniosły spodziewany efekt.

24 lutego 2017 r. odbyła się konferencja podsumowująca projekt, w której uczestniczył Minister Edukacji z Macedonii, Ambasador Polski w Macedonii, liderzy projektu i ponad 60 osób, które przez poprzedzające miesiące brały udział w projekcie i które wyraziły zadowolenie z osiągniętych rezultatów i jakości współpracy z ekspertami IBE.

STRONA PROJEKTU
FACT SHEET
ULOTKA
PREZENTACJA PODSUMOWUJĄCA REZULTATY PROJEKTU

 

PRODUKTY PROJEKTU:

  • Guideline for the development of teaching curricula for post-secondary education (2017), H. Dębowski
  • Guidelines for promotional and information activities on post-secondary education (2017), E. Danowska-Florczyk, M. Parys, B. Przybylska, N. Skipietrow
  • Revision of the legislative framework regarding post-secondary education and recommendations (2017), M. Ponikowska
  • Harmonising post-secondary education with the NQF and the EQF (2017), H. Dębowski, M. Ponikowska, A. Poczmańska
  • Introduction to the revised version of the Concept Note for post-secondary education and General comments on the further development of post-secondary education (2017), M. Ponikowska, A. Poczmańska
  • Revised Concept Note on post-secondary education (2017)
  • Rulebook on the manner of organisation, content, conditions, implementation and the system (2017), M. Ponikowska
  • Report on the state of play. Analysis of post-secondary education with recommendations on the improvement and delivery of post-secondary education in the country in line with international requirements and best European practices (2016), D. Holzer-Żelażewska,  M. Ponikowska, A. Poczmańska, K. Trawińska-Konador, S. Walicka, A. Żurawski
  • Report on the initial assessment of the educational needs within post-secondary education according to labour market demands regarding the specificity of selected occupations with written recommendations and methodologies for carrying out an assessment of the educational needs (2016), A. Chłoń-Domińczak, D. Holzer-Żelażewska A. Poczmańska, K. Trawińska-Konador, S. Walicka
  •  Development of Six Priority Occupations. Occupational Standards and Qualification Standards, K. Trawińska-Konador, A. Żurawski (2017)
  1. Driving Instructor –  Specialist
  2. Motor Vehicle Inspection Station Controller
  3. Forestry Specialist
  4. Specialist for Electrical Measuring Devices and Instruments
  5. Cook Specialist
  6. Wine Specialist
logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018