bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej
ZRK ico

Jak uczą się dorośli Polacy? IBE to sprawdzi

Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczyna terenową realizację badania poświęconego uczeniu się osób dorosłych w Polsce. Badaniu przyświeca idea, że ludzie przez całe życie poszerzają swoją wiedzę, nabywają umiejętności, podnoszą kwalifikacje i czynią to także po zakończeniu edukacji formalnej. Więcej
nauka1 ico

Wypełnij ankietę i wesprzyj projekt Instytutu Badań Edukacyjnych

Jesteś rodzicem lub specjalistą pracującym z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych? Wypełnij ankietę i wesprzyj jeden z głównych projektów IBE. Więcej

Zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza została stworzona w oparciu o procedury przetwarzania danych oraz dane zebrane przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Celem prognozy jest wskazanie, w jakim kierunku powinna rozwijać się oferta szkolnictwa branżowego w odniesieniu do potrzeb krajowego i wojewódzkiego rynku pracy. Prognoza jest podzielona na części krajową i wojewódzką. Określa ona ułożone alfabetycznie zapotrzebowanie istotne i umiarkowane na pracowników w poszczególnych zawodach.

Prognoza krajowa zawiera alfabetyczny wykaz 24 zawodów, dla których, ze względu na znaczenie dla rozwoju państwa, jest prognozowane szczególne zapotrzebowanie na rynku pracy. Ma ona na celu wspomaganie szkolnictwa branżowego. Tym samym przyczyni się ona do spadku bezrobocia wśród absolwentów szkół prowadzących kształcenie zawodowe w Polsce. Na liście zawodów znalazły się takie profesje jak m.in. automatyk, elektromechanik, elektronik, elektryk, kierowca mechanik, mechanik-monter maszyn i urządzeń czy mechatronik.

Prognoza uwzględnia dane Instytutu Badań Edukacyjnych opracowane w szczególności na podstawie statystyki publicznej, danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Systemu Informacji Oświatowej. Ważną rolę odgrywają również opinie rad sektorowych do spraw kompetencji i Rady Programowej do spraw kompetencji, a także ministrów właściwych dla zawodów szkolnictwa branżowego.

Prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego wzbogaca Zintegrowany System Kwalifikacji o element prognostyczny. Ma za zadanie wspomaganie celowego i adekwatnego kształcenia branżowego i technicznego, a tym samym przyczynianie się do zwiększenia poziomu zatrudnienia w długim okresie. Prognoza wskazuje na tendencje w edukacji branżowej – to cenna informacja, dzięki której wiemy jakie kwalifikacje będą szczególnie ważne dla zrównoważonego rozwoju kraju. Istotne, że w prognozie brany jest pod uwagę cały kraj, ale również każde województwo z osobna.” – mówi Robert Pater, ekspert IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Procedury przetwarzania danych opracowane przez Instytut Badań Edukacyjnych pozwalają na wykorzystanie w sposób kompleksowy ogółu czynników wpływających na kształtowanie się podaży i popytu na pracę w perspektywie długofalowej. Celem było stworzenie prognozy zapotrzebowania na zawody na okres 5 lat, przy uwzględnieniu różnych dostępnych źródeł danych ekonomicznych, demograficznych i edukacyjnych na poziomie ogólnokrajowym i regionalnym, w przekroju branżowym.

W ramach znowelizowanych przepisów prawa oświatowego, samorządy na 2021 rok otrzymają zwiększoną subwencję oświatową na szkoły kształcące w zawodach, na które prognozowane jest szczególne zapotrzebowanie na krajowym rynku pracy, wskazane w prognozie z roku 2020.

Więcej informacji wraz z pełnym wykazem zapotrzebowania na zawody

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018