bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

smartfony ico

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. Więcej
konf ico

Konferencja naukowa o badaniu PISA na Politechnice Warszawskiej

Blisko 80 osób wzięło udział w konferencji poświęconej wynikom badania PISA 2018, która odbyła 14 stycznia br. się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska akademickiego, badacze społeczni, nauczyciele, osoby zainteresowane polską oświatą. Więcej
ebis 2018 4 ico

Ukazał się kolejny numer Edukacji Biologicznej i Środowiskowej

Kontrowersje wokół energetyki wiatrowej, wyniki badania dotyczącego błędnych przekonań w edukacji przyrodniczej, konspekt zajęć z biologii i zaproszenie na Noc Biologów 2020 – to wszystko w najnowszym numerze Edukacji Biologicznej i Środowiskowej. Więcej
946865 437714812993390 2065472733 n

Dr hab. Sylwia Sysko-Romańczuk Zastępcą Dyrektora IBE ds. Naukowych

Z początkiem stycznia br. stanowisko Zastępcy Dyrektora IBE ds. Naukowych objęła dr hab. Sylwia Sysko-Romańczuk. Zadaniem nowej dyrektor będzie dalszy rozwój IBE jako jednostki badawczej, wykorzystującej wiedzę ekspercką wysokiej klasy specjalistów i wspierającej politykę publiczną na rzecz szeroko rozumianej edukacji. Więcej
seminarium IBE ico

Seminarium naukowe IBE o badaniu PISA

W ramach seminarium naukowego IBE gościliśmy Kristófa Velkeya, węgierskiego badacza zajmującego się analizą wyników PISA w powiązaniu ze zmianami w polskim systemie oświaty. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Ruszyła rekrutacja dla grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych.

Przedmiotem rekrutacji jest wybór instytucji lub organizacji, które opracują modele wspierania osób dorosłych w procesie podnoszenia umiejętności podstawowych dla określonej grupy docelowej. Więcej

NQF-IN Project

aktualności

Europejski przegląd systemów kwalifikacji

Odwiedziliśmy Francję, Irlandię, Szkocję, Chorwację, Czechy i Węgry. Oczywiście nie pokonywaliśmy tej trasy samolotem czy autem. W ramach seminarium projektu NQF-in, zorganizowanego 18 kwietnia w IBE, przyjrzeliśmy się sposobom włączania do danego systemu krajowego kwalifikacji spoza edukacji formalnej.

Szczególnie interesującym dla uczestników tematem była kwestia „własności” (ang. ownership) kwalifikacji po tym, jak zostaje ona włączona do danego systemu. W Polsce staje się ona „dobrem publicznym”, a więc treść opisu kwalifikacji jest powszechnie dostępna, a inne podmioty (nie tylko podmiot, który zgłosił daną kwalifikację) mogą ubiegać się o jej nadawanie. W innych państwach europejskich częste jest zachowanie prawa własności przez podmiot, który zgłasza daną kwalifikację. Zdaniem niektórych uczestników seminarium, zmiana podejścia w tym obszarze w polskim systemie mogłaby znacząco uatrakcyjnić ZSK dla takich interesariuszy jak prywatne firmy krajowe czy duże korporacje i organizacje międzynarodowe.

Poruszono też temat kwalifikacji międzynarodowych (będących kwalifikacjami z obszaru edukacji pozaformalnej) i możliwych sposobów ich włączania do systemów krajowych, a także płynących z tego potencjalnych korzyści.  Niektóre podmioty chciałaby, aby takie kwalifikacje również mogły być włączane do ZSK. W wyniku tej dyskusji uznano, że być może nie jest to konieczne, jeśliby rozważyć alternatywne rozwiązanie, np. „akredytowanie” takiej kwalifikacji przy ministrze dla niej właściwym. Oznaczałoby to stworzenie nowej, odrębnej dla kwalifikacji międzynarodowych procedury. Seminarium zostało zorganizowane w ramach programu NQF-IN “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks. Projekt, którego IBE jest liderem, jest realizowany w ramach programu Erasmus+ od września 2015 r. w partnerstwie z instytucjami wiodącymi w obszarze kwalifikacji w 6 krajach: Szkocji, Francji, Irlandii, Węgrzech, Czech, Chorwacji.

W spotkaniu uczestniczyło około 40 osób, w tym pracownicy Instytutu Badań Edukacyjnych, przedstawiciele ministerstw (Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych) oraz innych instytucji i podmiotów będących istotnymi interesariuszami w obszarze systemu kwalifikacji (Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Warszawski Instytut Bankowości, Pearson).

Pliki do pobrania:

O projekcie

Instytut Badań Edukacyjnych jest liderem projektu “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks” (NQF-IN project) w ramach program Erasmus+ (Akcja 2: Partnerstwo Strategiczne na rzecz kształcenia i nauczania zawodowego).

W skład partnerstwa wchodzą instytucje z Francji(Centre for Research on Qualifications, Céreq), Irlandii (Dublin Institute of Technology), Węgier (Educational Authority), Chorwacji (University of Split), Czech (National Institute for Education), Wielkiej Brytanii (Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership). Dodatkowo, w realizację projektu, głównie w celach konsultacyjnych i doradczych, zaangażowani zostali partnerzy wspierający z Niemiec (Federal Institute of Vocational Education and Training, BIBB), Holandii (Dutch National Agency NCP NLQF) i Luksemburga (Ministerstwo Edukacji).

Głównym celem projektu NQF-IN jest wsparcie decydentów krajów europejskich, a także instytucji europejskich (Komisji Europejskiej, Cedefop, European Training Foundation) w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji (systemów kwalifikacji).

Cele projektu będą realizowane poprzez analizę rozwiązań systemowych funkcjonujących w co najmniej 7 krajach UE oraz opracowanie modeli organizacyjnych i finansowych włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji.

W skład zespołu projektu NQF-IN ze strony IBE  wchodzą: Horacy Dębowski (lider projektu), Agnieszka Chłoń-Domińczak, Ewa Chmielecka, Agata Poczmańska, Barbara Przybylska, Stanisław Sławiński, Sylwia Walicka.

Projekt jest realizowany od września 2015 r. do sierpnia 2018 r.

Zapraszamy na stronę internetową projektu NQF-IN: www.nqf-in.eu.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018