bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

New D4M 2318ico

Wspieramy dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych

Za nami pierwsza konferencja projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”. Wystąpienia konferencyjne dotyczyły doświadczeń krajowych i międzynarodowych związanych z podnoszeniem umiejętności podstawowych osób dorosłych. Więcej
edukacja ico copy

Trwa nabór tekstów do numeru specjalnego „Edukacji”

Zapraszamy do nadsyłania tekstów do anglojęzycznego numeru kwartalnika „Edukacja”, który będzie dotyczyć kwestii rzetelności naukowej i etyki badawczej. Artykuły można przesyłać do 25 listopada br. Więcej
FestiwalCyfryzacji ico

Festiwal Cyfryzacji rusza już 1 października

Instytut Badań Edukacyjnych został partnerem Festiwalu Cyfryzacji – jednej z największych inicjatyw technologiczno-edukacyjnych w Polsce, której głównym celem jest promocja i upowszechnianie wiedzy na temat cyfryzacji. W trakcie 10 dni festiwalu odbędzie się blisko 30 wydarzeń, podczas których uczestnicy będą mogli nie tylko zobaczyć najnowsze technologie, ale przede wszystkim zrozumieć, jak działają. Więcej
unia lubelska ico

Kolejna edycja Letniej Akademii Ciekawej Historii

„Kozacy i Ukraina w dziejach Rzeczypospolitej” to tytuł drugiej edycji Letniej Akademii Ciekawej Historii, która odbędzie się 24 października w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Inicjatywa jest wspierana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Konferencja „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”

Zapraszamy do udziału w konferencji „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, która odbędzie się 9 października br. w Warszawie. Wydarzenie skierowane jest do wszystkich osób zainteresowanych tematyką dotyczącą wsparcia edukacyjnego osób dorosłych. Więcej
IBE2ico

Kongres Edukacji Pozaformalnej już za nami!

Jak rozwijać swój biznes edukacyjny w epoce rewolucji cyfrowej? Jak szybko zaistnieć na rynku online i pozyskać klientów? Między innymi na te pytania odpowiedzi szukali uczestnicy Kongresu Edukacji Pozaformalnej, który odbył się 18-19 września w Warszawie. Na imprezę mocną reprezentację wysłał także Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej

NQF-IN Project

aktualności

Europejski przegląd systemów kwalifikacji

Odwiedziliśmy Francję, Irlandię, Szkocję, Chorwację, Czechy i Węgry. Oczywiście nie pokonywaliśmy tej trasy samolotem czy autem. W ramach seminarium projektu NQF-in, zorganizowanego 18 kwietnia w IBE, przyjrzeliśmy się sposobom włączania do danego systemu krajowego kwalifikacji spoza edukacji formalnej.

Szczególnie interesującym dla uczestników tematem była kwestia „własności” (ang. ownership) kwalifikacji po tym, jak zostaje ona włączona do danego systemu. W Polsce staje się ona „dobrem publicznym”, a więc treść opisu kwalifikacji jest powszechnie dostępna, a inne podmioty (nie tylko podmiot, który zgłosił daną kwalifikację) mogą ubiegać się o jej nadawanie. W innych państwach europejskich częste jest zachowanie prawa własności przez podmiot, który zgłasza daną kwalifikację. Zdaniem niektórych uczestników seminarium, zmiana podejścia w tym obszarze w polskim systemie mogłaby znacząco uatrakcyjnić ZSK dla takich interesariuszy jak prywatne firmy krajowe czy duże korporacje i organizacje międzynarodowe.

Poruszono też temat kwalifikacji międzynarodowych (będących kwalifikacjami z obszaru edukacji pozaformalnej) i możliwych sposobów ich włączania do systemów krajowych, a także płynących z tego potencjalnych korzyści.  Niektóre podmioty chciałaby, aby takie kwalifikacje również mogły być włączane do ZSK. W wyniku tej dyskusji uznano, że być może nie jest to konieczne, jeśliby rozważyć alternatywne rozwiązanie, np. „akredytowanie” takiej kwalifikacji przy ministrze dla niej właściwym. Oznaczałoby to stworzenie nowej, odrębnej dla kwalifikacji międzynarodowych procedury. Seminarium zostało zorganizowane w ramach programu NQF-IN “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks. Projekt, którego IBE jest liderem, jest realizowany w ramach programu Erasmus+ od września 2015 r. w partnerstwie z instytucjami wiodącymi w obszarze kwalifikacji w 6 krajach: Szkocji, Francji, Irlandii, Węgrzech, Czech, Chorwacji.

W spotkaniu uczestniczyło około 40 osób, w tym pracownicy Instytutu Badań Edukacyjnych, przedstawiciele ministerstw (Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Ministerstwa Spraw Zagranicznych) oraz innych instytucji i podmiotów będących istotnymi interesariuszami w obszarze systemu kwalifikacji (Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Polskie Towarzystwo Informatyczne, Warszawski Instytut Bankowości, Pearson).

Pliki do pobrania:

O projekcie

Instytut Badań Edukacyjnych jest liderem projektu “Developing organisational and financial models for including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks” (NQF-IN project) w ramach program Erasmus+ (Akcja 2: Partnerstwo Strategiczne na rzecz kształcenia i nauczania zawodowego).

W skład partnerstwa wchodzą instytucje z Francji(Centre for Research on Qualifications, Céreq), Irlandii (Dublin Institute of Technology), Węgier (Educational Authority), Chorwacji (University of Split), Czech (National Institute for Education), Wielkiej Brytanii (Scottish Credit and Qualifications Framework Partnership). Dodatkowo, w realizację projektu, głównie w celach konsultacyjnych i doradczych, zaangażowani zostali partnerzy wspierający z Niemiec (Federal Institute of Vocational Education and Training, BIBB), Holandii (Dutch National Agency NCP NLQF) i Luksemburga (Ministerstwo Edukacji).

Głównym celem projektu NQF-IN jest wsparcie decydentów krajów europejskich, a także instytucji europejskich (Komisji Europejskiej, Cedefop, European Training Foundation) w prowadzeniu polityki włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji (systemów kwalifikacji).

Cele projektu będą realizowane poprzez analizę rozwiązań systemowych funkcjonujących w co najmniej 7 krajach UE oraz opracowanie modeli organizacyjnych i finansowych włączania kwalifikacji nadawanych poza systemami oświaty i szkolnictwa wyższego do krajowych ram kwalifikacji.

W skład zespołu projektu NQF-IN ze strony IBE  wchodzą: Horacy Dębowski (lider projektu), Agnieszka Chłoń-Domińczak, Ewa Chmielecka, Agata Poczmańska, Barbara Przybylska, Stanisław Sławiński, Sylwia Walicka.

Projekt jest realizowany od września 2015 r. do sierpnia 2018 r.

Zapraszamy na stronę internetową projektu NQF-IN: www.nqf-in.eu.

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018