bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

ikonka

Kompetencje społeczne oraz edukacja obywatelska dzieci i młodzieży

Jakie wyzwania wiążą się z przygotowaniem dzieci i młodzieży do świadomego nabywania umiejętności społecznych? Jak prowadzić edukację obywatelską w ramach zajęć szkolnych? To tylko wybrane zagadnienia, którym poświęcono kolejne spotkanie w ramach prac nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności. Więcej
MSZCZONOW ico

O funkcjonowaniu ZRK na seminarium dla interesariuszy

W dniach 6–7 czerwca w Mszczonowie odbyło się walne seminarium informacyjne dotyczące roli Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Bilans zjazdu? Ponad 100 uczestników, kilkanaście grup roboczych, dziesiątki pomysłów i niezliczone pokłady pozytywnej energii. Więcej
ikonka post 23 08

Podsumowanie Ruchu Innowacyjnego w Edukacji w roku szkolnym 2018/2019

Już 14 czerwca w Muzeum Historii Łodzi odbędzie się uroczysta gala XXXIII Podsumowania Ruchu Innowacyjnego w Edukacji, organizowana przez Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego. Z przyjemnością zawiadamiamy, że tegoroczną edycję imprezy patronatem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Do zobaczenia w Łodzi! Więcej
oecd ico

Warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności

We wtorek 28 maja w warszawskim hotelu Arche odbyły się warsztaty dla interesariuszy Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Zostały zorganizowane przez Instytut Badań Edukacyjnych wraz z Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Więcej
 R8P7834 ico

Eksperci IBE na VPL Biennale w Berlinie

Na początku maja w Berlinie odbyła się trzecia edycja międzynarodowej konferencji VPL Biennale. Na zorganizowanym z okazji Biennale spotkaniu Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji Iwona Gmaj, reprezentująca IBE, oraz Maciej Lasota, członek Grupy z ramienia MEN, zaprezentowali raport na temat rozwiązań walidacyjnych wdrażanych w Polsce. Więcej
ZRK ico

Kampania “Dni uczenia się dorosłych”

Na początku maja wystartowała kampania społeczna “Dni uczenia się dorosłych”, promująca rozwijanie nawyku ciągłego zdobywania wiedzy i umiejętności. Jako oficjalny partner wydarzenia w kampanię zaangażował się także Instytut Badań Edukacyjnych! Więcej

Szkoły Demokratyczne

Szkoły demokratyczne - stadium socjopedagogiczne nowych alternatyw edukacyjnych

 

Cel prowadzonych badań

Celem planowanego badania jest socjologiczna i pedagogiczna analiza nowego zjawiska w obszarze polskiej edukacji: zjawiska powstawania tzw. szkół demokratycznych, czyli oddolnych(głównie rodzicielskich) inicjatyw edukacyjnych, których celem jest tworzenie placówek, grup i środowisk alternatywnych wobec tradycyjnej szkoły. Inicjatywy te pozwalają na formalną realizację nakładanego polskim prawem obowiązku szkolnego oraz – zgodnie z deklaracjami twórców– umożliwiają edukację w warunkach pozbawionych przymusu właściwego powszechnemu systemowi kształcenia.

Celem badania będzie zatem:


  • Rekonstrukcja genezy oraz kontekstów powstawania szkół demokratycznych,
  • Poznanie sposobów codziennego funkcjonowania szkół demokratycznych,
  • Rozpoznanie miejsca i roli szkół demokratycznych w polskim systemie oświaty.

 

Zastosowana metoda badawcza

Badanie obejmie sześć szkół demokratycznych, działających w różnych miejscach kraju. W dwóch szkołach przeprowadzone zostanie pogłębione badanie, obejmujące: długotrwałą obserwację uczestniczącą, indywidualne wywiady pogłębione oraz wywiady fokusowe z dziećmi, personelem szkół i rodzicami, analizę dokumentów wytwarzanych przez szkoły oraz materiałów wizualnych. W czterech pozostałych placówkach skoncentrujemy się na wywiadach indywidualnych i fokusowych, krótkookresowych obserwacjach uczestniczących oraz analizie dokumentów. Dobierając szkoły będziemy dążyć do maksymalnego ich zróżnicowania (pod względem wielkości, lokalizacji, sposobu powołania szkoły, koncepcji pedagogicznej).

Wpływ spodziewanych rezultatów na rozwój nauki, cywilizacji i społeczeństwa
Zakładamy, że badanie szkół demokratycznych w proponowanym tu kształcie nie tylko pozwoli poznać, wyjaśnić i opisać nowe zjawisko w zakresie demokracji alternatywnej w Polsce, lecz także obejmuje szereg pożytków poznawczych dla różnych dziedzin nauki, przede wszystkim pedagogiki i socjologii.

a) Wpływ spodziewanych rezultatów na rozwój nauki:

  • uzupełnienie stanu wiedzy dotyczącej edukacji (a zwłaszcza edukacji alternatywnej w Polsce) o poznanie nowego zjawiska;
  • poznanie i krytyczny opis innowacyjnych rozwiązań pedagogicznych. Badanie szkół demokratycznych pozwoli wskazać, czy stosowane w nich rozwiązania pedagogiczne umożliwiają realizację celów przyjmowanych przez szkoły i – co ważniejsze – wyjaśnić przyczyny ewentualnych rozbieżności między celami a praktyką, pogłębiając tym samym wiedzę o ograniczeniach pedagogicznej praktyki;
  • uzupełnienie stanu wiedzy o tym, w jaki sposób szerokie procesy głębszej zmiany społecznej przekładają się na funkcjonowanie systemu edukacji. Badanie pozwoli na weryfikację hipotezy, czy powstawanie szkół demokratycznych stanowi rezultat procesu indywidualizacji oraz procesu zwiększania się roli rodziców w systemie edukacji. Mówiąc inaczej, przypadek szkół demokratycznych posłuży do obserwacji procesów zmiany społecznej „w działaniu”;
  • rozwinięcie wiedzy o mechanizmach zaangażowania rodziców w procesy edukacyjne ich dzieci.

b) Wpływ spodziewanych rezultatów na rozwój społeczeństwa

  • uzupełnienie wiedzy o problemach systemu oświaty, w szczególności o problemach związanych z wycofywaniem się niektórych aktorów. Badanie przyczyni się do poznania przyczyn niezadowolenia części rodziców (aktywnie angażujących się w edukację swoich dzieci, o czym świadczy wybieranie przez nich szkół demokratycznych) i pomoże zrozumieć, dlaczego niektórzy rodzice decydują się na wyjście z systemu lub szukanie alternatywnych wobec niego rozwiązań;
  • poznanie potencjału zjawiska powstawania szkół demokratycznych dla zmian w systemie oświaty. Badanie pozwoli określić, czy istniejące szkoły demokratyczne dążą (lub zamierzają dążyć) do przekształcenia się w ruch społeczny (niezależny lub współpracujący z istniejącymi inicjatywami edukacji alternatywnej) lub, generalnie, czy mają ambicje przeprowadzania jakiegoś rodzaju szerszych zmian i podejmowania działań wykraczających poza realizację własnego interesu

Projekt realizuje konsorcjum: Dolnośląska Szkoła Wyższa (lider projektu) i Instytut Badań Edukacyjnych (partner projektu). Projekt realizowany jest z grantu NCN. Kierownikiem projektu jest dr Katarzyna Gawlicz z DSW, projekt realizują ponadto: dr Tomasz Tokarz (DSW), Agnieszka Dziemianowicz-Bąk (IBE), dr Jan Dzierzgowski (IBE).

Projekt realizowany będzie do lutego 2018 roku.

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018