bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

refernet vet future of work pl

Nowa publikacja zespołu Refernet Polska

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego, rozwój przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i nowych technologii – o tym w publikacji wydanej w ramach działań ReferNet Polska.  Więcej
uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej
ZRK ico

Jak uczą się dorośli Polacy? IBE to sprawdzi

Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczyna terenową realizację badania poświęconego uczeniu się osób dorosłych w Polsce. Badaniu przyświeca idea, że ludzie przez całe życie poszerzają swoją wiedzę, nabywają umiejętności, podnoszą kwalifikacje i czynią to także po zakończeniu edukacji formalnej. Więcej

Pandemia zmusza nas do uczenia się i lepszego gospodarowania talentami

Pandemia 2020 roku wymogła wprowadzenie ograniczeń w pracy i życiu osobistym. Skala i głębokość zmian nie są jeszcze do końca znane, podobnie ich trwałość – pewne jest, że trzeba się będzie dostosować.

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) uszeregowało sektory i zawody ze względu na stopień, w jakim pandemia wpłynie na ich funkcjonowanie. Najbardziej narażonymi sektorami są: hotelarstwo, gastronomia, turystyka, handel, usługi kosmetyczne, sektor opieki zdrowotnej i społecznej, edukacja, rolnictwo, przemysł rozrywkowy oraz transport – wynika z raportu CEDEFOP. Zmiana w tych i innych sektorach zapewne będzie się wiązała ze sposobem wykonywanej pracy, zmianą samego charakteru, a dla pracowników - niejednokrotnie także ze zmianą miejsca pracy. Już dziś obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania materiałami szkoleniowymi i kursami w sieci.

Zmiany na rynku pracy

Dla wielu z nas jest to czas, w którym nie możemy w pełni wykorzystać umiejętności własnych oraz naszych pracowników. Co więcej, także sama struktura zapotrzebowania na umiejętności (a zapewne także ich wartościowania!) zmienia się. „Górą lodową”, która wciąż się wynurza, jest rosnące bezrobocie: powoli rosnącemu wskaźnikowi bezrobocia rejestrowanego (6% w maju, w stosunku do 5,4% w marcu - wg danych GUS) towarzyszą badania wskazujące, że poziom realnego bezrobocia był bliższy 10% już w kwietniu.

Nowe realia i kryzys gospodarki, w którym znajdziemy się za kilka, a może kilkanaście miesięcy sprawią, że zdolność do dostosowania się do nowej sytuacji będzie warunkiem przetrwania dla wielu przedsiębiorstw i określą one kondycję całych sektorów lub branży. Z drugiej strony, zdolność przyciągnięcia i przygotowania do pracy osób z sektorów najbardziej dotkniętych pandemią, może również być czynnikiem sukcesu mniej narażonych przedsiębiorstw i branż.

Jak „kierować ruchem” w uczeniu się?

Siła poszczególnych branż czy sektorów przejawia się w zdolności do jednoczesnego konkurowania i współpracowania. W kwestii tworzenia standardów w obszarze ludzkich umiejętności, czyli kwalifikacji rynkowych, to właśnie współpraca wysuwa się na pierwszy plan. Tym bardziej że oprócz współpracy wewnątrz środowiska danej branży, prędzej czy później pojawi się również potrzeba i możliwość szkoleń finansowanych w ramach aktywnych polityk rynku pracy, czy systemu edukacji.

Żeby indywidualni aktorzy w tej nowej sytuacji nie musieli błądzić we mgle, potrzebne są drogowskazy. Powinny one wskazywać, co jest istotne dla pracowników określonego sektora by utrzymać się na rynku, co trzeba wiedzieć i umieć, by znaleźć swoje miejsce w innej, nowej branży. W tym celu powstają kwalifikacje rynkowe, rozumiane jako certyfikaty potwierdzające określone zestawy umiejętności – zdefiniowane przez sektory, dla sektorów. Zatrzymując się przy takich drogowskazach, możemy doczytać: czego się uczyć, z jakich materiałów korzystać lub jakie szkolenia odbyć, ale także, gdzie znajduje się centrum prowadzące walidację (w tym egzaminy) i certyfikację.

wojciech stęchły

Wojciech Stęchły
ekspert ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018