bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

pisa2018

Polscy uczniowie wśród najlepszych na świecie. Znamy wyniki międzynarodowego badania PISA 2018

Polscy uczniowie w rozumowaniu matematycznym wyprzedzają w Unii Europejskiej wszystkich poza młodymi Estończykami. W rozumieniu tekstu polska młodzież zajmuje 4. miejsce wśród krajów Unii, a w rozumowaniu w naukach przyrodniczych jest na 3. pozycji. Więcej
szachy

Szachy w teorii i praktyce edukacyjnej

Zapraszamy do udziału w konferencji naukowo-metodycznej „Szachy w teorii i praktyce edukacyjnej”, która odbędzie się 5 grudnia br. w Krakowie. Patronat merytoryczny nad wydarzeniem objął Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Założenia teoretyczne badania PISA 2018

Prezentujemy założenia teoretyczne oraz przykładowe zadania badania PISA 2018 – największego międzynarodowego badania umiejętności uczniów na świecie, realizowanego przez konsorcjum nadzorowane przez OECD. Wyniki PISA 2018 poznamy już 3 grudnia br. Więcej
parca IBE

Praca w IBE: poszukujemy pracowników naukowych

Instytut Badań Edukacyjnych uczestniczy w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych i wdrożeniowych, przygotowuje raporty, sporządza ekspertyzy oraz pełni funkcje doradcze. Dalszy dynamiczny rozwój IBE wymaga poszerzenia kadry naukowej.  Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Indywidualne spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Szansa”

Zapraszamy na indywidualne spotkania konsultacyjne dla potencjalnych grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, podczas których będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat rekrutacji do projektu oraz modelu wsparcia dla osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych. Więcej
icils ico

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Więcej
oferta wydawnicza
 

 

Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym

Artur ibe-wyd-efekt-rowiesnikowPokropek
IBE, Warszawa 2013
ISBN 978-83-61693-11-6
Cena 35 zł

W książce analizowane są różne czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów. Omawiane są badania uwarunkowań szkolnych, rodzinnych i biologicznych. Po przeglądzie źródeł autor kieruje swoją uwagę na grupę rówieśniczą i postanawia sprawdzić, czy hipoteza efektu rówieśnika, czyli wpływu rówieśników w klasie szkolnej na wyniki osiągane przez ucznia, sprawdza się w polskich realiach.

Publikacja prowadzi czytelnika do intrygujących wyników dotyczących badań nad polskimi gimnazjalistami poprzez rozważania teoretyczne, metodologiczne i statystyczne, ukazując nowoczesne zaplecze współczesnych badań edukacyjnych. 

Z recenzji:

Artur Pokropek zajął się zagadnieniem, które dla wielu socjologów jest sprawą w zasadzie nieproblematyczną. Okazało się, że warto zajmować się podstawowymi tematami, bowiem w świetle analiz bogatych danych, z wykorzystaniem najbardziej nowoczesnych metod statystycznych to, co wydawało się prawdą oczywista i banalną, przestało być oczywiste i tym bardziej banalne. Autor pozwolił docenić, jak wielki postęp dokonał się w dziedzinie wnioskowań międzypoziomowych.

prof. dr hab. Krzysztof Koseła

 

Zwykła nauka nie oczekuje od uczonego wzlotów wyobraźni, lecz biegłości technicznej. Uczeni rywalizują ze sobą na polu metody – każdy stara się wypełnić swój kawałek wzoru lepiej niż inni, czyli w sposób pewny, niepozostawiający wątpliwości. Każdy też uważnie przygląda się kawałkom wypełnionym przez kolegów, z nadzieją, że potrafiłby zrobić to lepiej. Tak powstają długie łańcuchy doniesień naukowych na konkretny, dobrze określony temat, z których każdy koryguje niedokładności poprzednich – aż do zadowalającego wszystkich końca. W polskiej pedagogice nie obserwowano takich łańcuchów – aż do rozprawy doktorskiej Artura Pokropka. W Polsce nikt przed nim nie wykazał się takimi kwalifikacjami i nie zadał sobie tyle trudu, żeby poprawnie zanalizować proste, zdawałoby się zjawisko.

prof. dr hab. Krzysztof Konarzewski

 

Gdzie można kupić?

w księgarniach warszawskich Prus, Liber, Tarabuk,

u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Spis treści:

Wprowadzenie / 7
1. Co wpływa na osiągnięcia szkolne ucznia? / 112
2. Efekt rówieśników z perspektywy psychologicznej / 53
3. Efekt rówieśników z perspektywy socjologicznej / 71
4. Nauczanie w instytucji, czyli nauczanie w klasie / 995
5. Metodologiczne aspekty badania efektu rówieśników / 121
6. Pomiar umiejętności uczniów / 141
7. Metody analiz zmiennych kontekstowych: modele wielopoziomowe / 159
8. Znaczenie błędu pomiaru osiągnięć szkolnych w badaniu efektu rówieśnika / 175
9. Efekt rówieśników w Polsce – analiza danych empirycznych / 197

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018