bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

smartfony ico

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. Więcej
konf ico

Konferencja naukowa o badaniu PISA na Politechnice Warszawskiej

Blisko 80 osób wzięło udział w konferencji poświęconej wynikom badania PISA 2018, która odbyła 14 stycznia br. się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska akademickiego, badacze społeczni, nauczyciele, osoby zainteresowane polską oświatą. Więcej
ebis 2018 4 ico

Ukazał się kolejny numer Edukacji Biologicznej i Środowiskowej

Kontrowersje wokół energetyki wiatrowej, wyniki badania dotyczącego błędnych przekonań w edukacji przyrodniczej, konspekt zajęć z biologii i zaproszenie na Noc Biologów 2020 – to wszystko w najnowszym numerze Edukacji Biologicznej i Środowiskowej. Więcej
946865 437714812993390 2065472733 n

Dr hab. Sylwia Sysko-Romańczuk Zastępcą Dyrektora IBE ds. Naukowych

Z początkiem stycznia br. stanowisko Zastępcy Dyrektora IBE ds. Naukowych objęła dr hab. Sylwia Sysko-Romańczuk. Zadaniem nowej dyrektor będzie dalszy rozwój IBE jako jednostki badawczej, wykorzystującej wiedzę ekspercką wysokiej klasy specjalistów i wspierającej politykę publiczną na rzecz szeroko rozumianej edukacji. Więcej
seminarium IBE ico

Seminarium naukowe IBE o badaniu PISA

W ramach seminarium naukowego IBE gościliśmy Kristófa Velkeya, węgierskiego badacza zajmującego się analizą wyników PISA w powiązaniu ze zmianami w polskim systemie oświaty. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Ruszyła rekrutacja dla grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych.

Przedmiotem rekrutacji jest wybór instytucji lub organizacji, które opracują modele wspierania osób dorosłych w procesie podnoszenia umiejętności podstawowych dla określonej grupy docelowej. Więcej
oferta wydawnicza
 

 

Efekt rówieśników w nauczaniu szkolnym

Artur ibe-wyd-efekt-rowiesnikowPokropek
IBE, Warszawa 2013
ISBN 978-83-61693-11-6
Cena 35 zł

W książce analizowane są różne czynniki wpływające na osiągnięcia szkolne uczniów. Omawiane są badania uwarunkowań szkolnych, rodzinnych i biologicznych. Po przeglądzie źródeł autor kieruje swoją uwagę na grupę rówieśniczą i postanawia sprawdzić, czy hipoteza efektu rówieśnika, czyli wpływu rówieśników w klasie szkolnej na wyniki osiągane przez ucznia, sprawdza się w polskich realiach.

Publikacja prowadzi czytelnika do intrygujących wyników dotyczących badań nad polskimi gimnazjalistami poprzez rozważania teoretyczne, metodologiczne i statystyczne, ukazując nowoczesne zaplecze współczesnych badań edukacyjnych. 

Z recenzji:

Artur Pokropek zajął się zagadnieniem, które dla wielu socjologów jest sprawą w zasadzie nieproblematyczną. Okazało się, że warto zajmować się podstawowymi tematami, bowiem w świetle analiz bogatych danych, z wykorzystaniem najbardziej nowoczesnych metod statystycznych to, co wydawało się prawdą oczywista i banalną, przestało być oczywiste i tym bardziej banalne. Autor pozwolił docenić, jak wielki postęp dokonał się w dziedzinie wnioskowań międzypoziomowych.

prof. dr hab. Krzysztof Koseła

 

Zwykła nauka nie oczekuje od uczonego wzlotów wyobraźni, lecz biegłości technicznej. Uczeni rywalizują ze sobą na polu metody – każdy stara się wypełnić swój kawałek wzoru lepiej niż inni, czyli w sposób pewny, niepozostawiający wątpliwości. Każdy też uważnie przygląda się kawałkom wypełnionym przez kolegów, z nadzieją, że potrafiłby zrobić to lepiej. Tak powstają długie łańcuchy doniesień naukowych na konkretny, dobrze określony temat, z których każdy koryguje niedokładności poprzednich – aż do zadowalającego wszystkich końca. W polskiej pedagogice nie obserwowano takich łańcuchów – aż do rozprawy doktorskiej Artura Pokropka. W Polsce nikt przed nim nie wykazał się takimi kwalifikacjami i nie zadał sobie tyle trudu, żeby poprawnie zanalizować proste, zdawałoby się zjawisko.

prof. dr hab. Krzysztof Konarzewski

 

Gdzie można kupić?

w księgarniach warszawskich Prus, Liber, Tarabuk,

u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

Spis treści:

Wprowadzenie / 7
1. Co wpływa na osiągnięcia szkolne ucznia? / 112
2. Efekt rówieśników z perspektywy psychologicznej / 53
3. Efekt rówieśników z perspektywy socjologicznej / 71
4. Nauczanie w instytucji, czyli nauczanie w klasie / 995
5. Metodologiczne aspekty badania efektu rówieśników / 121
6. Pomiar umiejętności uczniów / 141
7. Metody analiz zmiennych kontekstowych: modele wielopoziomowe / 159
8. Znaczenie błędu pomiaru osiągnięć szkolnych w badaniu efektu rówieśnika / 175
9. Efekt rówieśników w Polsce – analiza danych empirycznych / 197

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018