bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

smartfony ico

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. Więcej
konf ico

Konferencja naukowa o badaniu PISA na Politechnice Warszawskiej

Blisko 80 osób wzięło udział w konferencji poświęconej wynikom badania PISA 2018, która odbyła 14 stycznia br. się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska akademickiego, badacze społeczni, nauczyciele, osoby zainteresowane polską oświatą. Więcej
ebis 2018 4 ico

Ukazał się kolejny numer Edukacji Biologicznej i Środowiskowej

Kontrowersje wokół energetyki wiatrowej, wyniki badania dotyczącego błędnych przekonań w edukacji przyrodniczej, konspekt zajęć z biologii i zaproszenie na Noc Biologów 2020 – to wszystko w najnowszym numerze Edukacji Biologicznej i Środowiskowej. Więcej
946865 437714812993390 2065472733 n

Dr hab. Sylwia Sysko-Romańczuk Zastępcą Dyrektora IBE ds. Naukowych

Z początkiem stycznia br. stanowisko Zastępcy Dyrektora IBE ds. Naukowych objęła dr hab. Sylwia Sysko-Romańczuk. Zadaniem nowej dyrektor będzie dalszy rozwój IBE jako jednostki badawczej, wykorzystującej wiedzę ekspercką wysokiej klasy specjalistów i wspierającej politykę publiczną na rzecz szeroko rozumianej edukacji. Więcej
seminarium IBE ico

Seminarium naukowe IBE o badaniu PISA

W ramach seminarium naukowego IBE gościliśmy Kristófa Velkeya, węgierskiego badacza zajmującego się analizą wyników PISA w powiązaniu ze zmianami w polskim systemie oświaty. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Ruszyła rekrutacja dla grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych.

Przedmiotem rekrutacji jest wybór instytucji lub organizacji, które opracują modele wspierania osób dorosłych w procesie podnoszenia umiejętności podstawowych dla określonej grupy docelowej. Więcej
oferta wydawnicza
 

 

Analiza polityki publicznej. Podejście teoretyczno-metodologiczne.

Anna Wojciuk (red.)
IBE, Warszawa 2013
ISBN 978-83-61693-35-2
Cena 25 zł

Analiza polityki publicznej„Polityka publiczna” oraz „analiza polityki publicznej” są terminami stosunkowo nowymi zarówno w języku polskiej debaty publicznej, jak i na gruncie nauk społecznych w Polsce. Jak napisał Aleksander Surdej w recenzji niniejszej pracy, fakt ten należy odnotować z zadowoleniem, gdyż, po pierwsze, analiza polityk publicznych tworzy wspólne ramy umożliwiające analizę sposobów rozwiązywania problemów zbiorowych w tak bardzo różnych obszarach jak
przykładowo bezpieczeństwo żywności czy ochrona praw pracownika, a po drugie, wymusza ona podejście interdyscyplinarne, umożliwia wyjaśnienie relacji między perspektywą fi lozofi i społecznej (kwestia wartości), ekonomii (kwestia efektywności czy racjonalności instrumentalnej) i mechanizmów społecznych badanych przez socjologię (przykładowo funkcje norm społecznych w pobudzaniu do zbiorowego działania).

 Gdzie można kupić?

u wydawcy (IBE) - wystarczy zamówić mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.,">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Spis treści:

Wstęp / 5
Rozdział 1. Nauki o i dla polityki publicznej: podejścia teoretyczno-metodologiczne / 11
1.1. Wprowadzenie / 11
1.2. Polityka publiczna jako przedmiot badań / 12
1.3. Typologie ram, podejść, perspektyw teoretyczno-metodologicznych / 16
1.4. Od podejścia racjonalistycznego do interpretatywnego / 20
1.5. Podsumowanie / 25
Rozdział 2. Teorie racjonalnego wyboru a badania edukacyjne / 30
2.1. Wprowadzenie / 30
2.2. Racjonalny wybór / 31
2.3. Racjonalność (maksymalizacja użyteczności) jako zasada działania indywidualnego / 31
2.4. Indywidualizm metodologiczny / 33
2.5. Teoria wyboru społecznego / 34
2.6. Teoria gier / 36
2.7. Co nam dają modele racjonalnego wyboru? / 39
2.8. Gdzie TRW i TG mogą być szczególnie użyteczne? /  39
2.9. Podsumowanie /  42
Rozdział 3. Zmiana instytucjonalna w teorii nowego instytucjonalizmu
– nowe koncepcje teoretyczne i ich zastosowania w analizie polityk publicznych / 44
3.1. Wprowadzenie / 44
3.2. Paradygmat nowego instytucjonalizmu – różnorodność tradycji / 44
3.3. Zmieniający się kontekst społeczno-ekonomiczny / 49
3.4. Nowy instytucjonalizm i problem zmiany instytucjonalnej / 50
3.5. Podsumowanie / 53
Rozdział 4. Analiza polityki publicznej – perspektywa racjonalnej dyskusji / 56
4.1. Wprowadzenie / 56
4.2. Spór, kontrowersja, debata, argumentacja – afi rmacja i krytyka / 57
4.3. Od informacji do rekomendacji / 61
4.4. Ewaluacja argumentacji i kwestia rozstrzygalności / 64
4.5. Podsumowanie / 69

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018