bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

New D4M 2318ico

Wspieramy dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych

Za nami pierwsza konferencja projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”. Wystąpienia konferencyjne dotyczyły doświadczeń krajowych i międzynarodowych związanych z podnoszeniem umiejętności podstawowych osób dorosłych. Więcej
edukacja ico copy

Trwa nabór tekstów do numeru specjalnego „Edukacji”

Zapraszamy do nadsyłania tekstów do anglojęzycznego numeru kwartalnika „Edukacja”, który będzie dotyczyć kwestii rzetelności naukowej i etyki badawczej. Artykuły można przesyłać do 25 listopada br. Więcej
FestiwalCyfryzacji ico

Festiwal Cyfryzacji rusza już 1 października

Instytut Badań Edukacyjnych został partnerem Festiwalu Cyfryzacji – jednej z największych inicjatyw technologiczno-edukacyjnych w Polsce, której głównym celem jest promocja i upowszechnianie wiedzy na temat cyfryzacji. W trakcie 10 dni festiwalu odbędzie się blisko 30 wydarzeń, podczas których uczestnicy będą mogli nie tylko zobaczyć najnowsze technologie, ale przede wszystkim zrozumieć, jak działają. Więcej
unia lubelska ico

Kolejna edycja Letniej Akademii Ciekawej Historii

„Kozacy i Ukraina w dziejach Rzeczypospolitej” to tytuł drugiej edycji Letniej Akademii Ciekawej Historii, która odbędzie się 24 października w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Inicjatywa jest wspierana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Konferencja „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”

Zapraszamy do udziału w konferencji „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, która odbędzie się 9 października br. w Warszawie. Wydarzenie skierowane jest do wszystkich osób zainteresowanych tematyką dotyczącą wsparcia edukacyjnego osób dorosłych. Więcej
IBE2ico

Kongres Edukacji Pozaformalnej już za nami!

Jak rozwijać swój biznes edukacyjny w epoce rewolucji cyfrowej? Jak szybko zaistnieć na rynku online i pozyskać klientów? Między innymi na te pytania odpowiedzi szukali uczestnicy Kongresu Edukacji Pozaformalnej, który odbył się 18-19 września w Warszawie. Na imprezę mocną reprezentację wysłał także Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
wyniki badanKdKpracownia testow new

POLECAMY


 

  • Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 1ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI | Strategia określa zapotrzebowanie na dane umiejętności, ich dostępność, a także metody przewidywania zapotrzebowania na umiejętności, ich kształtowanie i rozwój, dostosowywanie do potrzeb rynku pracy i gospodarki, skuteczne zastosowanie oraz system zarządzania i koordynacji. Więcej

     
  • browser 512ZINTEGROWANY REJESTR KWALIFIKACJI | Publiczny rejestr, w którym znajdują się informacje o kwalifikacjach nadawanych w Polsce. Obecnie w rejestrze dostępne są tzw. kwalifikacje pełne, które zdobywa się w systemie oświaty lub szkolnictwa wyższego, oraz tzw. kwalifikacje rynkowe. Więcej  
  • PIRLS2016smallPIRLS 2016 | Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu | Polscy czwartoklasiści są w światowej czołówce pod względem wyników osiąganych w czytaniu. W badaniu PIRLS 2016 polskich czwartoklasistów wyprzedziły tylko dwa kraje: Rosja i Singapur. Więcej  
  • niepełnosprawniRAPORT O SYTUACJI ZAWODOWEJ OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI | Raport mierzy skuteczność działań aktywizacyjnych PFRON oraz prezentuje diagnozę sytuacji społeczno-zawodowej absolwentów szkół wyższych. Więcej  
  • losy absolwentowBADANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW | Instytut Badań Edukacyjnych monitoruje sytuację edukacyjno-zawodową absolwentów i młodych dorosłych. Celem tych działań jest lepsze dopasowanie kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy oraz przygotowanie rozwiązań pozwalających na systematyczne monitorowanie losów absolwentów szkół zawodowych. Więcej  
  • New TIMSS2019 LogoTIMSS 2019 | Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych | W pierwszej połowie 2018 roku na próbie 36 szkół podstawowych z terenu trzech województw przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W badaniu uczestniczą również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Więcej  
  • PISA2018PISA 2018 | Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów | Badanie przeprowadzono w ponad 220 szkołach i wzięło w nim udział ponad 6300 uczniów urodzonych w roku 2002. Uczniowie rozwiązywali zadania z interpretacji tekstu czytanego, matematyki, przedmiotów przyrodniczych oraz umiejętności ekonomicznych. Więcej  
  • logorefernetnewREFERNET  |   ReferNet to sieć instytucji, której celem jest zbieranie informacji i monitorowanie zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w państwach członkowskich UE oraz Islandii i Norwegii. Więcej

     
  • logoPath2Integrity  |  Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, rozwoju i poprawy jakości miejsc pracy. Projekt Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej. Więcej

Path2Integrity - wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej

 

logo

Opis projektu

W obliczu szybko zachodzących w europejskim środowisku badawczym zmian, coraz ważniejsze staje się podkreślenie zalet integralności badań i rzetelności naukowe, a także wprowadzanie umiejętności posługiwania się nowymi technikami naukowymi w zrozumiały i bardziej dostępny sposób. Rzetelność naukowa stanowi integralną część innowacyjności, wzrostu i wysokiej jakości miejsc pracy. Prowadzi do wydajniejszych, przydatniejszych i wiarygodniejszych dowodów naukowych potrzebnych różnym grupom interesariuszy, w tym decydentom i przedsiębiorcom, dzięki którym decyzje oparte na wynikach badań mogą prowadzić nas wszystkich do lepszej przyszłości.

Projekt “Wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej” (ang. Role-models and rotatory role-playing to enhance the research integrity culture) finansowany jest w ramach programu ramowego na rzecz badań i innowacji w Unii Europejskiej, Horyzont 2020. Całkowity budżet projektu wynosi 2,5 miliona euro.

 

CEL BADANIA

Głównym celem międzynarodowego projektu Path2Integrity jest zwiększenie jakości badań i ich społecznego wpływu, a także wzmacnianie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji.

Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej poprzez realizację następujących celów:

  • Opracowanie wzorcowych ścieżek edukacyjnych z wykorzystaniem metody rotacyjnego odgrywania ról opracowanych, które zostaną rozpowszechnione w dedykowanym podręczniku poświęconemu rzetelności naukowej;
  • Stworzenie materiałów do nauki integralności badań i rzetelności naukowej, które adresowane będą do wszystkich osób bezpośrednio lub pośrednio zaangażowanych w badania, w tym uczniów szkół średnich, studentów, absolwentów i młodych naukowców.
  • Szerokie wdrożenie wzorcowych ścieżek edukacyjnych wraz z solidnymi metodami oceny, które wykorzystają istniejące i polecane praktyki edukacyjne oraz uruchomioną w ramach projektu międzynarodową współpracę różnych instytucji reprezentujących aż cztery kontynenty;
  • Podnoszenie świadomości na temat rzetelności w badaniach i faktów naukowych dotyczących uczciwości badań, a także upowszechnianie dobrych wzorców i modeli ról w organizacjach edukacyjnych poprzez szeroko zakrojoną kampanię społeczną skierowaną do instytucji edukacyjnych (szkół średnich i uniwersytetów) z 15 krajów.

 

Aktualności

 

Pierwsze sympozjum projektowe

16.07.2019

Na początku lipca w Kilonii odbyło się pierwsze sympozjum projektu Path2Integrity poświęcone kwestii rzetelności naukowej i interdyscyplinarnego podejścia w nauczaniu etyki badawczej. Instytut Badań Edukacyjnych reprezentowała na nim Dr Agnieszka Dwojak-Matras, kierownik projektu w Polsce, oraz członkinie zespołu projektowego: Dr Agnieszka Koterwas i Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska.

IMG 20190704 142006

W trwającym trzy dni sympozjum „Perception of research integrity & the (cross)disciplinarity of teaching ethical cases” wzięli udział uczniowie szkół średnich, studenci, nauczyciele i naukowcy. Uczestnicy mieli okazję zdobyć praktyczne doświadczenie w tworzeniu treści służących kampanii społecznej, propagowaniu idei przedstawiających wybrane zagadnienia rzetelności naukowej i opracowywaniu propozycji scenariuszy zajęć z etyki badań podczas dwóch interaktywnych warsztatów. Zgromadzeni mogli też wysłuchać wypowiedzi 5 niezależnych ekspertów, przedstawicieli innych projektów badawczych w obszarze rzetelności naukowej i wykładowców akademickich zajmujących się tematyką etyki naukowej i etyki pracownika naukowego. Ich wystąpienia miały na celu uzupełnienie warsztatów oraz zapoznanie uczestników z wynikami dotychczasowych badań.

Warsztat IBE

Za przygotowanie jednego z kreatywnych warsztatów partycypacyjnych odpowiedzialny był zespół projektowy z IBE. Zajęcia prowadzone przez Agnieszkę Dwojak-Matras, Agnieszkę Koterwas i Katarzynę Kalinowską-Sinowską oparte były o wstępne materiały pokazujące wybrane wyniki dwóch niezależnych badań i wywiadów dotyczących rzetelności naukowej przeprowadzonych w ciągu ostatnich 4 miesięcy. W ramach warsztatu, zgodnie z metodą design thinking, podzieleni na grupy uczestnicy wzięli udział w 5 sesjach, podczas których pracowali między innymi nad:

  • identyfikacją kluczowych treści i informacji dotyczących rzetelności naukowej, które mogłyby zostać użyte w kampanii społecznej;
  • formułowaniem wybranych treści w sposób dopasowanych do różnych grup potencjalnych odbiorców kampanii (np. uczniów, studentów i naukowców);
  • identyfikacją cech, które powinien posiadać idealny model do naśladowania;
  • projektowaniem przykładów na materiały do wykorzystania w kampanii.

 

Path2Integrity

Międzynarodowy projekt Path2Integrity finansowany jest w ramach programu ramowego na rzecz badań i innowacji w Unii Europejskiej, Horyzont 2020. Jego głównym celem jest poprawa jakości badań, zwiększenie ich społecznego znaczenia, a także wzmocnienie kultury rzetelności naukowej jako integralnej części badań i innowacji. Path2Integrity zamierza wspierać formalne i nieformalne metody uczenia rzetelności naukowej i przyczynić się do stworzenia kultury uczciwości badawczej poprzez stworzenie materiałów do nauki integralności badań, wdrożenie wzorcowych ścieżek edukacyjnych wraz z metodami oceny oraz podnoszenie ogólnej świadomości na temat rzetelności w badaniach.

Więcej informacji znajdziecie w mediach społecznościowych projektu: Twitter Facebook

Program sympozjum

Galeria

 

Seminarium instytutowe


10.06.2019

5 czerwca 2019 roku odbyło się seminarium, na którym zespół Path2Integrity przedstawił pracownikom Instytutu Badań Edukacyjnych informacje dotyczące aktualnego etapu realizacji zadań projektowych. Dr Agnieszka Dwojak-Matras wprowadziła uczestników spotkania w tematykę projektów realizowanych w ramach programu Horyzont 2020, skupiających się wokół badań nad rzetelnością naukową. Kierownik projektu opisała także główne cele działań projektowych oraz przedstawiła członków międzynarodowego konsorcjum, w ramach którego realizowany jest projekt “Path2Integrity - wzory do naśladowania i rotacyjne odgrywanie ról jako narzędzia wzmacniania kultury rzetelności naukowej”.

Następnie Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska i dr Agnieszka Koterwas opowiedziały zgromadzonym pracownikom Instytutu o pierwszym zakończonym badaniu, które polegało na identyfikacji i ewaluacji strategii uczenia opartych na dialogu. Przedstawiły zastosowaną metodologię i wyniki analizy uzyskanych danych, które dostępne są na stronie: https://www.path2integrity.eu/teaching-RI

 

Prezentacja wstępnych wyników badań


09.04.2019

3 kwietnia br. podczas III Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Utopia a edukacja. O wyobrażeniach edukacji i światach możliwych w społeczeństwie masowym” zostały zaprezentowane wstępne wyniki badań dotyczących metod nauczania rzetelności naukowej, przeprowadzonych w ramach realizacji projektu.

Prezentację pod tytułem „Indywidualistyczne i kolektywistyczne utopie na Uniwersytecie. Przegląd strategii wdrażania programów Research Integrity na uczelniach polskich i zagranicznych” wygłosiła dr Agnieszka Dwojak-Matras (kierownik projektu).

Program konferencji

 

Rozpoczynamy badania


19.03.2019

Rozpoczęły się badania na temat metod nauczania rzetelności naukowej (Research Integrity - RI) i etyki badawczej (Research Ethics - RE).

Celem badań jest identyfikacja i ewaluacja strategii uczenia opartych na dialogu. Wyniki tego badania pomogą zmapować dialogowe metody uczenia o rzetelności naukowej, biorąc pod uwagę ich korzyści i potencjalne skutki.

Osoby, które prowadzą lub prowadziły zajęcia/warsztaty/lekcje dotyczące problematyki rzetelności naukowe prosimy o wypełnienie anonimowej ankiety: [L I N K].

Dziękujemy!

Ruszamy z projektem

08.03.2019

W styczniu bieżącego roku odbyło się pierwsze spotkanie partnerów projektu (tzw. Kick-off meeting). Podczas spotkania 25 reprezentantów instytucji partnerskich i doradczych omawiało organizacyjne aspekty realizacji projektu oraz rozmawiało o sposobach zwiększenia integralności badań dzięki innowacyjnym metodom edukacyjnym.

Pierwszym wyzwaniem, jakie stanęło przed Zespołem IBE, jest przygotowanie ankiety dotyczącej rzetelności naukowej. Celem badania będzie identyfikacja i ewaluacja skoncentrowanych na uczniu strategii uczenia opartych na dialogu. Wyniki pomogą nam zmapować dialogowe metody uczenia o rzetelności naukowej w odniesieniu do kodeksu postępowania na rzecz integralności badań (Code of Conduct for Research Integrity).

Harmonogram

Projekt jest realizowany od 1 stycznia 2019 do 31 grudnia 2021r.

1 rok:

  • Wykonanie przeglądu istniejących w Europie i wybranych krajach świata metod nauczania rzetelności i etyki badań naukowych, którego podsumowaniem będzie raport.
  • Opracowanie strategii kampanii społecznej dedykowanej upowszechnieniu wiedzy w zakresie rzetelności i etyki badań naukowych.

2 rok:

  • Przygotowanie przeglądu programów kształcenia przedmiotów obejmujących tematykę etyki i rzetelności badań.
  • Opracowanie programu szkoleń dla kadry akademickiej z pakietem metod tradycyjnych i innowacyjnych.
  • Uruchomienie w formie pilotażu informacyjnej kampanii społecznej.

3 rok:

  • Objęcie szkoleniem kadry akademickiej z 15 krajów europejskich
  • Testowanie zajęć dotyczących rzetelności naukowej wśród międzynarodowej grupy studentów.
  • Objęcie kampanią informacyjną wybranych uczelni wyższych i chętnych do udziału szkół średnich.

Na koniec projektu opracowany zostanie podręcznik do zajęć z rzetelności naukowej z propozycjami scenariuszy spotkań do wykorzystania podczas dedykowanych kursów oraz pojedynczych zajęć.

Wyniki Badań

Wyniki badań zostaną opublikowane po zakończeniu projektu.

Kontakt

Dr Agnieszka Dwojak-Matras – Kierownik projektu

Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska – badacz

Dr Agnieszka Koterwas – badacz


Projekt jest realizowany w ramach konsorcjum 8 instytucji z Bułgarii, Danii, Hiszpanii Niemiec i Polski:

  • University of Applied Science and Art Coburg (CO) – Germany [lider]
  • Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) - Poland
  • University of Southern Denmark (SDU) - Denmark
  • 3C Compliance (3C) - Spain
  • Pensoft Publishers (PENSOFT) - Bulgaria
  • Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) - Spain
  • European Networks for Research Ethics Committees (EUREC) - Germany
  • Christian-Albrechts-Universität zu Kiel (CAU) – Germany

Dowiedz się więcej: https://www.path2integrity.eu/partners

W sprawach dotyczących projektu można kontaktować się pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018