
 

Warszawa, 19.09.2012 r. 

 

Presspublica sp. z.o.o. 

Wydawca dziennika „Rzeczpospolita” 

oraz  

Redaktor naczelny „Rzeczpospolitej” 

Tomasz Wróblewski 

00-838 Warszawa 

ul. Prosta 51 

 

Szanowny Panie! 

W imieniu Instytutu Badań Edukacyjnych, realizującego projekt systemowy „Badanie jakości i 

efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego”, współfinansowany ze 

środków Unii Europejskich w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, wzywam do 

opublikowania sprostowania dotyczącego nieprawdziwych informacji, które zawierał artykuł 

„Pracowity jak nauczyciel” autorstwa Artura Grabka (opublikowany w dzienniku 

„Rzeczpospolita” 12 września 2012 r.), w terminie 7 dni od daty otrzymania niniejszego 

pisma, na białych, redakcyjnych stronach dziennika „Rzeczpospolita”. 

Sprostowanie 

Nie jest prawdziwym stwierdzenie zawarte w artykule autorstwa Artura Grabka „Pracowity jak 

nauczyciel”, opublikowanym w „Rzeczpospolitej” 12 września 2012 r., że prace związane z 

badaniem czasu pracy nauczycieli, prowadzonym przez Instytut Badań Edukacyjnych, 

utknęły z uwagi na czyjś urlop macierzyński. Badanie trwa. Nadzoruje je pracownik Instytutu 

Badań Edukacyjnych. Firma SMG KRC raportuje dwa razy w tygodniu. 

Rzecznik IBE Natalia Skipietrow nie wypowiedziała cytowanego w artykule zdania: „Wyniki 

tych badań poznamy najwcześniej w marcu przyszłego roku, choć pierwsze ankiety odnośnie 

do czasu pracy pedagodzy wypełnili już w listopadzie 2011 r.”. Wyniki tego badania będą w 

marcu 2013 r., ponieważ badanie obejmuje rok pracy nauczycieli i wypełnianie ankiet trwa od 

listopada 2011 r. do listopada 2012 r. 

 

Uzasadnienie 

 

Autor tekstu rozmawiał z rzecznikiem IBE, był poinformowany o harmonogramie prac 

badawczych dotyczących badania pracy czasu nauczycieli. Informacja na ten temat jest 



także dostępna na stronie projektu. Opublikowanie nieprawdziwej informacji, która sugeruje 

zaniedbanie ze strony Instytutu, było naruszeniem art. 12 ust.1 i ust. 2 ustawy Prawo 

prasowe. 

Na szczególne potępienie zasługuje fakt, że redaktor Grabek, zatrudniony w gazecie 

codziennej deklarującej przywiązanie do wartości rodzinnych, naruszył także dobre imię 

naukowca, który jest liderem Zespołu badań nauczycieli w IBE, sugerując, że nie wywiązała 

się ona ze swoich obowiązków pracowniczych z powodu swojego macierzyństwa.  Jesteśmy 

dumni z koleżanki, która urodziła dziecko i sprawnie przekazała swoje obowiązki na czas 

urlopu. 

Autor tekstu posłużył się także nieprawdziwym cytatem, który również może sugerować 

zaniedbania Instytutu w związku z prowadzeniem badania czasu pracy nauczycieli. 

Tymczasem w rozmowie z rzecznikiem IBE został poinformowany, że wypełnianie ankiet 

potrwa rok – od listopada 2011 r. do listopada 2012 r., w związku z tym publikację wyników 

badania czasu pracy nauczycieli zaplanowano na marzec 2012 r. 

 

Nieprawdziwe informacje zawarte w artykule „Pracowity jak nauczyciel”, uderzyły w dobre 

imię Instytutu Badań Edukacyjnych jako prowadzącego badanie i rozliczającego się z 

otrzymywanych środków na projekt systemowy. 

 

Mając na względzie powyższe wzywam Pana do opublikowania sprostowania jak powyżej. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wysłano:   

listem poleconym na adres siedziby dziennika przy. ul. Prostej 51 w Warszawie 

mailem na adres: listy@rp.pl 


