bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej
skill week ico

Zbliża się Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych to coroczna inicjatywa Komisji Europejskiej, związana z podniesieniem świadomości korzyści płynących z kształcenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Więcej
A.Dwojak Matras IBE.2020

Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?

Zachęcamy do lektury komentarza ekspertki IBE dr Agnieszki Dwojak-Matras na temat raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland. Więcej
Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Znamy główne wnioski z V tomu analiz wyników badania PISA 2018!

29 września ukazał się kolejny raport z serii prezentującej wyniki badania PISA 2018. Piąty tom dotyczy efektywności polityk edukacyjnych i ich uwarunkowań systemowych widzianych z perspektywy wyników uzyskiwanych przez uczniów w pomiarze umiejętności PISA, równości szans oraz dobrostanu 15-letnich uczniów uczestniczących w badaniu. Więcej

Rusza pilotaż programu P-TECH

Firma IBM ogłosiła dzisiaj, że we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych oraz z firmami Samsung i Fujitsu Technology Solutions uruchamia program rozwoju edukacyjno-zawodowego P-TECH. Program będzie realizowany przy wsparciu i w kooperacji z Urzędem Miasta Katowice i pod patronatem honorowym Prezesa Rady Ministrów Mateusza Morawieckiego i Ministerstwa Cyfryzacji.

Głównym celem P-TECH jest wsparcie lokalnych społeczności przez odpowiednie przygotowanie młodzieży do pracy w zawodach o specjalności informatycznej, które oprócz zdobycia dyplomu ukończenia szkoły średniej, wymagają odpowiednich umiejętności, jednak niekoniecznie kilkuletnich studiów wyższych.

Dziś, w dobie gospodarki 4.0, zmiany na rynku pracy zachodzą tak szybko, że tylko dzięki ścisłej współpracy z biznesem szkoły branżowe mogą kształcić absolwentów, których kwalifikacje będą aktualne. – mówi zastępca dyrektora IBE ds. ZSK Anna Wolska. Dlatego też mamy aspirację, aby programy nauczania wypracowane wraz z partnerami programu P-Tech pozwoliły na opisanie i włączenie kwalifikacji rynkowych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. W ten sposób absolwenci programu zdobędą dodatkową przewagę konkurencyjną na rynku pracy, a ich kwalifikacje będą porównywalne na świecie dzięki odniesieniu do Polskiej oraz Europejskiej Ramy Kwalifikacji – dodaje.

P-TECH w Polsce

W ramach programu przez pięć lat nauki uczniowie zdobędą maturę oraz dyplom technika informatyka lub technika mechatronika, ucząc się pod opieką swojego mentora i zdobywając nowe umiejętności, np. będą śledzić codzienną pracę swojego opiekuna (tzw. job shadowing), poznając od wewnątrz środowisko biznesowe, czy uczestnicząc w płatnych stażach.

P-TECH nie wymaga wprowadzania zmian do podstawy programowej. Firma partnerska we współpracy z kadrą dydaktyczną danej szkoły dostarczy dodatkowy wkład merytoryczny lub narzędzia do już istniejących przedmiotów i zajęć, tak by wyposażyć uczniów w konkretne umiejętności potrzebne na rynku pracy. Firma partnerska zobowiązuje się również wspierać absolwentów P-TECH w procesie wejścia na rynek pracy.

Dzięki programowi P-TECH Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2 w Katowicach rozpocznie współpracę z IBM Polska, Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe z Katowic z Fujitsu Technology Solutions, a Technikum nr 1 „Szkoła na Leśnej” we Wronkach, w powiecie szamotulskim z Samsungiem.

Czym jest P-TECH?

Pierwszą szkołę włączono do programu P-TECH w 2011 r. na Brooklynie w ramach współpracy między Departamentem Edukacji Nowego Jorku, City University w Nowym Jorku oraz IBM. Od tego momentu P-TECH został wdrożony w ponad 200 szkołach, w 19 krajach świata przy współpracy z ponad 600 partnerami technologicznymi.

W Europie, w tym roku P-TECH startuje również w szkołach w Wielkiej Brytanii, Francji, Czechach i w Irlandii.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018