bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

icon pt

TRACK-VET: Międzynarodowa konferencja online

Zapraszamy na międzynarodową konferencję poświęconą analizie praktyk oraz systemowych rozwiązań odnoszących się do rozwoju oraz oceny kompetencji przekrojowych uczniów w systemach szkolnictwa zawodowego w 6 krajach europejskich: Austrii, Francji, Łotwy, Norwegii, Polski, Słowacji. Więcej
path2integr ico

Path2Integrity: „Jak możemy promować uczciwość w naszych instytucjach badawczych?”

Jak odróżnić fakty od fikcji, które konkurują o naszą uwagę? W jaki sposób możemy najlepiej uczyć o zasadach etyki badań i rzetelności badawczej? Zapraszamy do udziału w „Dialogach Path2Integrity”, które odpowiedzą na te i wiele innych pytań. Więcej
106 ico

Nagrody im. prof. Romana Czerneckiego 2020 rozdane

W 3. edycji konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego Kapituła wyróżniła 3 artykuły. To jedyny konkurs w Polsce skierowany do autorów prac o edukacji. Jednym z członków kapituły konkursu jest dr Michał Sitek, pełnomocnika ds. naukowo-badawczych w IBE. Więcej
umiejetnosci

Konferencja „Zawodowcy przyszłości” z udziałem ekspertów i ekspertek IBE

Już 9 listopada br. w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych odbędzie się konferencja poświęcona m.in. przyszłości kształcenia i szkolenia zawodowego w kontekście zmian społecznych i rozwoju technologicznego. Więcej
edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej

Matematyka główną dziedziną badania PISA 2021

Na początku grudnia br. poznamy wyniki badania PISA 2018. Tymczasem podano już założenia edycji PISA 2021. Tym razem główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Zaprezentowane 14 października podczas konferencji w Oksfordzie założenia matematycznej części badania PISA 2021 zostały dostosowane do zmieniających się sposobów wykorzystania matematyki we współczesnym świecie.

pisa2021

Nowe założenia są efektem prac międzynarodowego zespołu ekspertów, w których uczestniczył prof. Zbigniew Marciniak, członek polskiego zespołu badania PISA.

Dzięki badaniu PISA 2021 dowiemy się, na ile skutecznie kraje objęte badaniem przygotowują uczniów do korzystania z wiedzy i umiejętności matematycznych w dorosłym życiu. W założeniach tej edycji badania opisano najważniejsze umiejętności w tej dziedzinie: rozumowanie matematyczne i rozwiązywanie problemów (modelowanie matematyczne). Podzielono również wiedzę matematyczną na kategorie i konteksty.

Zespół badania PISA w IBE, we współpracy z OECD, opracował polską wersję językową założeń. Można się z nią zapoznać na dedykowanej stronie internetowej. Zamieszczono tam przykładowe zadania matematyczne, ilustrujące poszczególne wymagania.

Czym jest PISA?

Badanie PISA (Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów) organizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez OECD i przedstawicieli krajów członkowskich. Jest to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co 3 lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000. Od 2013 roku, decyzją Ministerstwa Edukacji Narodowej, badanie w naszym kraju przeprowadzane jest przez Instytut Badań Edukacyjnych.

W każdej edycji badania nacisk położony jest na jedną spośród następujących dziedzin: umiejętności matematyczne, czytanie i interpretacja lub rozumowanie naukowe. Do głównego badania dołączane są także komponenty dodatkowe, zarówno krajowe (np. badanie uczniów szkół ponadgimnazjalnych), jak i międzynarodowe (np. z wykorzystaniem technik komputerowych czy testów), które rozszerzają zakres badania o dodatkowe obszary, np. kompetencje finansowe. Badanie przeprowadzane jest zawsze wśród uczniów, którzy w roku poprzedzającym ukończyli 15 lat.

Na początku grudnia zostaną ogłoszone wyniki badania PISA 2018. Więcej o poprzednich edycjach PISA można przeczytać na stronie IBE.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018