bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

qwdqw

Zaufaj nauce w dobie koronawirusa

30 tys. osób i ponad 2 tys. pomysłów – to efekt pierwszego w Europie hackathonu #EUvsVirus, którego celem było opracowanie innowacyjnych rozwiązań związanych z koronawirusem. W ścisłej czołówce znalazła się aplikacja Trust in Science promująca zaufanie dla nauki w czasie pandemii. Więcej
cedefop2020 ico

Konkurs Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego

Pokaż swoje „zielone” i cyfrowe umiejętności, zrób fotorelację i wygraj wyjazd do Berlina lub Salonik! Instytut Badań Edukacyjnych i Refernet Polska zapraszają do udziału w konkursie organizowanym przez Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP). Więcej
pisa2018

Wysokie umiejętności finansowe polskiej młodzieży

Polscy uczniowie dobrze liczą i rozumieją finanse. Spośród 20 krajów, które wzięły udział w dodatkowej części badania PISA 2018, poświęconej umiejętnościom finansowym, średni wynik polskich piętnastolatków był jednym z najwyższych na świecie. Lepsi okazali się jedynie uczniowie z Kanady, Finlandii i Estonii. Więcej
plakat konferencja ico

Konferencja online „Między szkołą, a rynkiem pracy” pod patronatem IBE

18 maja odbędzie się ogólnopolska konferencja online “Między szkołą, a rynkiem pracy”. Patronat nad wydarzeniem objął Instytut Badań Edukacyjnych, odpowiedzialny za rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Więcej
pisa2018

Umiejętności, postawy i zachowania finansowe młodzieży w Polsce. Prezentacja wyników badania PISA 2018

Co polscy uczniowie wiedzą o pieniądzach i jak radzą sobie w sytuacjach wymagających wiedzy o finansach? Skąd mają pieniądze i w jaki sposób je wydają? Czy młodzi ludzie są dobrze przygotowani do podejmowania odpowiedzialnych decyzji finansowych? Jak wypadają polscy uczniowie na tle uczniów z innych krajów? Więcej
PISA ico

Polscy uczniowie wśród najlepszych na świecie, ale nie czują się częścią szkoły

Polscy uczniowie są na drugim miejscu w Europie pod względem rozumowania matematycznego. Znajdują się w światowej czołówce w rozumieniu czytanego tekstu i w rozumowaniu w naukach przyrodniczych. Jednocześnie co trzeci piętnastolatek nie czyta książek, co i tak jest lepszym wynikiem niż w innych krajach – wynika z badania PISA 2018. Więcej

Niebezpieczny trend: coraz mniej dzieci i dorosłych lubi czytać książki. Winne smartfony?

Coraz mniej dzieci i ich rodziców lubi czytać i jest to tendencja globalna – alarmuje Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA) w komunikacie dotyczącym zmian w postawach czytelniczych. Opublikowane 5 marca br. opracowanie IEA opiera się między innymi na wynikach wszystkich edycji Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu (PIRLS), realizowanego już od blisko dwóch dekad.

Niepokojący trend

W przypadku 13 spośród 18 państw biorących udział w badaniu PIRLS od pierwszej edycji (2001), maleje średnia liczba uczniów lubiących czytać. Co ciekawe, ta niekorzystna tendencja obejmuje także rodziców dziesięciolatków, które wzięły udział w badaniu PIRLS – informuje IEA. Średnia liczba uczniów, którzy mają jednoznacznie pozytywny stosunek do czytania wzrosła w latach 2001-2016 tylko w Anglii i Iranie, zasadniczo niezmienna pozostała w Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii i Hongkongu, w pozostałych krajach notuje się niepokojący trend spadkowy.

Od drugiej edycji (2006) w badaniu PIRLS bierze udział także Polska, a realizuje je Instytut Badań Edukacyjnych. Z ostatnich wyników PIRLS 2016 wynika, że pod względem postaw wobec czytania młodzi Polacy zajmują dopiero 31. miejsce (na 50 państw biorących udział w badaniu). Bardzo lubi czytać więcej niż połowa uczniów na świecie, ale mniej niż połowa uczniów w Polsce. Znaczące, że miejsce polskich uczniów w zestawieniu najbardziej obniża brak entuzjazmu wobec książki jako prezentu – młodzi Polacy nie traktują książki jako prezentu, którym chcieliby zostać obdarowani. Ciekawym faktem jest, że zarówno w Polsce, jak i na świecie najwięcej afirmatywnych odpowiedzi zyskało stwierdzenie „Lubię, gdy książka pomaga mi wyobrazić sobie inne światy”. Dziesięcioletnie dzieci czytają przede wszystkim, aby doświadczać literackich przeżyć.

Odstawić smartfona i polubić czytanie?

Gdzie szukać źródeł niekorzystnych zmian w postawach czytelniczych dzieci? Jak wynika m.in. z badania „Czytelnictwo dzieci i młodzieży”, opracowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych, aktywność czytelnicza jest uwarunkowana czynnikami społeczno-demograficznymi. Są to szczególnie płeć i kapitał kulturowy rodziców wyrażony poziomem wykształcenia i m.in. liczbą posiadanych książek.

Niestety, ale wydaje się, że nawyk sięgania po książkę zastąpiło sięganie po smartfona. Nie radzimy sobie z kontrolowaniem technologicznych i wirtualnych „rozpraszaczy”. Nieustannie jesteśmy online, często bez świadomości możliwych konsekwencji. Kompulsywne korzystanie z najnowszych technologii to wyzwanie, z którym musi się zmierzyć także system oświaty. Bez uprzedzeń i z rozwagą należy podjąć temat uzależniających technologii mobilnych w procesie edukacyjnym, choćby po to, by nauczyć dzieci i młodzież „higienicznego” z nich korzystania – mówi prof. Piotr Stankiewicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych.

Wraz z wiekiem uczniów zwiększają się różnice w aktywności czytelniczej – zbiorowość czytelników książek najbardziej kurczy się w środowiskach o najniższym kapitale kulturowym. Jednak również wśród starszych nastolatków powiększa się grupa uczniów nieczytających książek.

By przeciwdziałać tym niebezpiecznym zjawiskom IEA proponuje wdrożenie kampanii społecznej, która nie tylko zwróci uwagę na problem, ale w pozytywny sposób będzie promować czytelnictwo wśród dzieci oraz osób dorosłych. W komunikacie IEA wspomina się także o potrzebie przewartościowania i zmiany programów szkolnych, które sprawią, że czytanie będzie dla uczniów bardziej atrakcyjne.

Więcej informacji można znaleźć w: „Troubling trends: An international decline in attitudes toward reading”.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018