bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej
skill week ico

Zbliża się Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych to coroczna inicjatywa Komisji Europejskiej, związana z podniesieniem świadomości korzyści płynących z kształcenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Więcej
A.Dwojak Matras IBE.2020

Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?

Zachęcamy do lektury komentarza ekspertki IBE dr Agnieszki Dwojak-Matras na temat raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland. Więcej
Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Znamy główne wnioski z V tomu analiz wyników badania PISA 2018!

29 września ukazał się kolejny raport z serii prezentującej wyniki badania PISA 2018. Piąty tom dotyczy efektywności polityk edukacyjnych i ich uwarunkowań systemowych widzianych z perspektywy wyników uzyskiwanych przez uczniów w pomiarze umiejętności PISA, równości szans oraz dobrostanu 15-letnich uczniów uczestniczących w badaniu. Więcej

Pandemia zmusza nas do uczenia się i lepszego gospodarowania talentami

Pandemia 2020 roku wymogła wprowadzenie ograniczeń w pracy i życiu osobistym. Skala i głębokość zmian nie są jeszcze do końca znane, podobnie ich trwałość – pewne jest, że trzeba się będzie dostosować.

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) uszeregowało sektory i zawody ze względu na stopień, w jakim pandemia wpłynie na ich funkcjonowanie. Najbardziej narażonymi sektorami są: hotelarstwo, gastronomia, turystyka, handel, usługi kosmetyczne, sektor opieki zdrowotnej i społecznej, edukacja, rolnictwo, przemysł rozrywkowy oraz transport – wynika z raportu CEDEFOP. Zmiana w tych i innych sektorach zapewne będzie się wiązała ze sposobem wykonywanej pracy, zmianą samego charakteru, a dla pracowników - niejednokrotnie także ze zmianą miejsca pracy. Już dziś obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania materiałami szkoleniowymi i kursami w sieci.

Zmiany na rynku pracy

Dla wielu z nas jest to czas, w którym nie możemy w pełni wykorzystać umiejętności własnych oraz naszych pracowników. Co więcej, także sama struktura zapotrzebowania na umiejętności (a zapewne także ich wartościowania!) zmienia się. „Górą lodową”, która wciąż się wynurza, jest rosnące bezrobocie: powoli rosnącemu wskaźnikowi bezrobocia rejestrowanego (6% w maju, w stosunku do 5,4% w marcu - wg danych GUS) towarzyszą badania wskazujące, że poziom realnego bezrobocia był bliższy 10% już w kwietniu.

Nowe realia i kryzys gospodarki, w którym znajdziemy się za kilka, a może kilkanaście miesięcy sprawią, że zdolność do dostosowania się do nowej sytuacji będzie warunkiem przetrwania dla wielu przedsiębiorstw i określą one kondycję całych sektorów lub branży. Z drugiej strony, zdolność przyciągnięcia i przygotowania do pracy osób z sektorów najbardziej dotkniętych pandemią, może również być czynnikiem sukcesu mniej narażonych przedsiębiorstw i branż.

Jak „kierować ruchem” w uczeniu się?

Siła poszczególnych branż czy sektorów przejawia się w zdolności do jednoczesnego konkurowania i współpracowania. W kwestii tworzenia standardów w obszarze ludzkich umiejętności, czyli kwalifikacji rynkowych, to właśnie współpraca wysuwa się na pierwszy plan. Tym bardziej że oprócz współpracy wewnątrz środowiska danej branży, prędzej czy później pojawi się również potrzeba i możliwość szkoleń finansowanych w ramach aktywnych polityk rynku pracy, czy systemu edukacji.

Żeby indywidualni aktorzy w tej nowej sytuacji nie musieli błądzić we mgle, potrzebne są drogowskazy. Powinny one wskazywać, co jest istotne dla pracowników określonego sektora by utrzymać się na rynku, co trzeba wiedzieć i umieć, by znaleźć swoje miejsce w innej, nowej branży. W tym celu powstają kwalifikacje rynkowe, rozumiane jako certyfikaty potwierdzające określone zestawy umiejętności – zdefiniowane przez sektory, dla sektorów. Zatrzymując się przy takich drogowskazach, możemy doczytać: czego się uczyć, z jakich materiałów korzystać lub jakie szkolenia odbyć, ale także, gdzie znajduje się centrum prowadzące walidację (w tym egzaminy) i certyfikację.

wojciech stęchły

Wojciech Stęchły
ekspert ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018