bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

edulab nowa rzeczywistosc ico

Konferencja EduLab: „Nowa rzeczywistość - wyzwania rynku pracy w czasach nieprzewidywalnej zmiany”

Czy mamy obecnie do czynienia z rynkiem pracownika czy pracodawcy? Jakie kwalifikacje u pracowników są dziś najbardziej poszukiwane na rynku pracy? Jakie będą – kiedy już skończy się epidemia? O tym będziemy dyskutować na konferencji współorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
Plakat Nauka bez Barier ico

Nauka bez barier

Kampania Nauka bez Barier to ogólnopolski projekt na rzecz dostępności nauki i edukacji akademickiej dla osób z niepełnosprawnością, realizowany pod patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zachęcamy do udziału! Więcej
skill week ico

Zbliża się Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych

Europejski Tydzień Umiejętności Zawodowych to coroczna inicjatywa Komisji Europejskiej, związana z podniesieniem świadomości korzyści płynących z kształcenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Więcej
A.Dwojak Matras IBE.2020

Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?

Zachęcamy do lektury komentarza ekspertki IBE dr Agnieszki Dwojak-Matras na temat raportu „Technologia w służbie społeczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, przygotowanego przez Fundację Digital Poland. Więcej
Katarzyna Kalinowska Sinkowska

Ekspertka IBE zbada doświadczanie bezsensu w szkole

Jak podstawowi aktorzy życia szkolnego przeżywają sytuacje, w których nie odnajdują sensu? Co sprawia, że dla niektórych szkoła staje się przestrzenią odczuwania bezsensu? Co w czasie edukacji zdalnej jest odczuwane przez uczniów i nauczycieli jako bezsensowne? To tylko niektóre pytania badawcze, na które odpowiedzi poszuka dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska, badaczka i ekspertka Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
pisa2018

Znamy główne wnioski z V tomu analiz wyników badania PISA 2018!

29 września ukazał się kolejny raport z serii prezentującej wyniki badania PISA 2018. Piąty tom dotyczy efektywności polityk edukacyjnych i ich uwarunkowań systemowych widzianych z perspektywy wyników uzyskiwanych przez uczniów w pomiarze umiejętności PISA, równości szans oraz dobrostanu 15-letnich uczniów uczestniczących w badaniu. Więcej

Mobilność międzynarodowa i kształcenie zawodowe

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) opublikowało analizę dotyczącą mobilności w kształceniu zawodowym w Polsce, przygotowaną przez ekspertki IBE Roksanę Pierwieniecką i Olgę Wasilewską.

Autorki publikacji “International mobility in apprenticeships: focus on long-term mobility: Poland” są także członkiniami zespołu Refernet Polska, projektu i sieci instytucji, których celem jest zbieranie informacji i monitorowanie zmian w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego (VET) w krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Mobilność i kształcenie zawodowe

Komisja Europejska w ostatnich latach dąży do zwiększenie udziału osób kształcących się zawodowo w programach mobilność międzynarodowej typu Erasmus+. Szczególnym przedmiotem zainteresowania KE jest mobilność długoterminowa (powyżej 90 dni) i mobilność osób pobierających naukę zawodu bezpośrednio u pracodawcy – w Polsce do tej grupy można zaliczyć tzw. młodocianych pracowników.

W broszurze „International mobility…” analizowane są obie te kwestie. Zaprezentowano w niej dane na temat mobilności międzynarodowej uczniów szkół zawodowych. W Polsce uczniowie biorą udział prawie wyłącznie w krótkoterminowych praktykach zagranicznych. Analizowanych jest szereg czynników mających wpływ na tę sytuację i na potencjalne wyjazdy młodocianych pracowników. Zarówno regulacje dotyczące kształcenia zawodowego (duże znaczenie kształcenia ogólnego), jak i specyfika organizacji pracy szkoły, a także czynniki związane z kwestiami społecznymi czy rynkiem pracy (w tym charakterystyka pracodawców oferujących przygotowanie zawodowe) nie sprzyjają długoterminowym wyjazdom uczniów na praktyki zagraniczne. Pomysły zwiększania mobilności długoterminowych jako jeden z priorytetów KE w obszarze kształcenia zawodowego wydaje się więc nie przystawać do obecnych rozwiązań i sytuacji w Polsce.

Analiza została opublikowana w cyklu raportów tematycznych, regularnie publikowanych przez CEDEFOP i dostępna jest w na stronie Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego.

okadka publikacja

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018