bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Indywidualne spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Szansa”

Zapraszamy na indywidualne spotkania konsultacyjne dla potencjalnych grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, podczas których będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat rekrutacji do projektu oraz modelu wsparcia dla osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych. Więcej
icils ico

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Więcej
chiny ico

Wizyta gości z Chin

13 listopada br. gościliśmy delegację przedstawicieli instytucji kulturalno-edukacyjnych z chińskiej prowincji Anhui.  Więcej
sektorowe rady ico

O roli sektorowych rad ds. kompetencji

Już w środę 13 listopada odbędzie się kolejne spotkanie organizowane w ramach debaty publicznej o ZSK pod hasłem “ZSK - most łączący edukację i rynek pracy”. Tym razem pochylimy się nad kwestią rozwoju kwalifikacji sektorowych. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!  Więcej
hr2 ico

Jak wspierać ludzi zmieniających zawód?

19 i 26 listopada w Centrum Konferencyjnym West Gate w Warszawie odbędą się jednodniowe warsztaty poświęcone problematyce zmiany zawodowej. Serdecznie zapraszamy do udziału doradców zawodowych i pracowników branży HR! Więcej
pisa2021 icon

Matematyka główną dziedziną badania PISA 2021

Na początku grudnia br. poznamy wyniki badania PISA 2018. Tymczasem podano już założenia edycji PISA 2021. Tym razem główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Więcej

Rozwiązywanie problemów - tak, ale nie na komputerze

Polscy uczniowie gorzej wypadają od uczniów z innych krajów Unii Europejskiej w rozwiązywaniu problemów z wykorzystaniem komputera. 1 kwietnia OECD ogłosiło wyniki badania Problem Solving.

Dziedzina Problem Solving (PS) – rozwiązywanie problemów – stanowiła uzupełnienie głównej części badania PISA. W badaniu wzięły udział 44 kraje i regiony. Badanie polegało na wykonaniu przez 30 min. nietypowych zadań, które wymagały znalezienia rozwiązania przedstawionego problemu. W Polsce badanie zrealizowano wśród 1207 uczniów spośród 4607 uczniów uczestniczących w głównej części badania.

Najwyższe wyniki uzyskali uczniowie z Singapuru, Korei i Japonii. Wysokie wyniki uzyskały także prowincje Chin (Szanghaj, Makao, Hong Kong) oraz Tajwan. Polscy uczniowie uzyskali wyniki poniżej średniej 27 krajów OECD uczestniczących w tej części badania. Średni wynik polskich uczniów wyniósł 481 pkt (przy średniej OECD-27 równej 500 i odchyleniu standardowym 100 pkt). Podobny do wyniku polskich uczniów uzyskali uczniowie ze Szwecji, Rosji, Słowacji, Hiszpanii, Słowenii i Serbii. Lepiej od polskich uczniów wypadli m.in. uczniowie niemieccy i czescy, słabiej - uczniowie węgierscy. W Polsce było więcej, niż przeciętnie w OECD, uczniów osiągających słabe wyniki (odpowiednio 25,7 i 21,4%) i mniej uczniów na najwyższych poziomach umiejętności (odpowiednio 6,4 i 11,4%). W większości krajów lepiej radzili sobie z zadaniami chłopcy – w Polsce nie odnotowano takiej różnicy.

Polska należy do grupy krajów i regionów (obok Szanghaju, Bułgarii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Węgier i Słowenii), w których wyniki uzyskane w głównej części PISA znacznie różnią się od wyników z Problem Solving. Z zadaniami testu relatywnie gorzej radzili sobie zarówno uczniowie osiągający niskie, jak i wysokie wyniki w tradycyjnych dziedzinach badania PISA.

– Polscy uczniowie rzadziej niż uczniowie z innych krajów korzystają na lekcjach z poszczególnych przedmiotów z TIK. Odzwierciedlają to wyniki części komputerowej PISA – wyjaśnia dr Michał Sitek, zastępca dyrektora IBE ds. badawczych. – Rozwiązywanie nietypowych problemów z wykorzystaniem komputera, rozwiązywanie zadań matematycznych wykorzystujących TIK czy czytanie tekstów elektronicznych sprawia trudność nie tylko najsłabszym polskim uczniom, ale i najlepszym. Jest to niepokojący sygnał, biorąc pod uwagę, że spora część zadań zawodowych na obecnym i przyszłym rynku pracy wymaga właśnie korzystania z TIK.

Dr Michał Sitek zwraca uwagę, że lepszej diagnozie problemu służy udział w badaniach porównawczych, w których mierzone są umiejętności cyfrowe, takich jak PISA, PIAAC czy ICILS (wyniki tego ostatniego badania poznamy pod koniec br.). Trzeba przy tym pamiętać, że mierzenie umiejętności cyfrowych jest wciąż nowatorskie w porównaniu z tradycyjnymi umiejętnościami, stąd ważne jest uwzględnienie w diagnozie różnych badań.

– Poprawie umiejętności uczniów w tym zakresie służy rządowy program cyfrowa szkoła, którego kontynuacją będą działania zaplanowane na lata 2014-2020 – dodaje dr Sitek.

Międzynarodowy raport z badania oraz przykładowe zadania są dostępne na stronie badania PISA www.oecd.org/pisa/keyfindings/pisa-2012-results.htm

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018