bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Indywidualne spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Szansa”

Zapraszamy na indywidualne spotkania konsultacyjne dla potencjalnych grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, podczas których będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat rekrutacji do projektu oraz modelu wsparcia dla osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych. Więcej
icils ico

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Więcej
chiny ico

Wizyta gości z Chin

13 listopada br. gościliśmy delegację przedstawicieli instytucji kulturalno-edukacyjnych z chińskiej prowincji Anhui.  Więcej
sektorowe rady ico

O roli sektorowych rad ds. kompetencji

Już w środę 13 listopada odbędzie się kolejne spotkanie organizowane w ramach debaty publicznej o ZSK pod hasłem “ZSK - most łączący edukację i rynek pracy”. Tym razem pochylimy się nad kwestią rozwoju kwalifikacji sektorowych. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!  Więcej
hr2 ico

Jak wspierać ludzi zmieniających zawód?

19 i 26 listopada w Centrum Konferencyjnym West Gate w Warszawie odbędą się jednodniowe warsztaty poświęcone problematyce zmiany zawodowej. Serdecznie zapraszamy do udziału doradców zawodowych i pracowników branży HR! Więcej
pisa2021 icon

Matematyka główną dziedziną badania PISA 2021

Na początku grudnia br. poznamy wyniki badania PISA 2018. Tymczasem podano już założenia edycji PISA 2021. Tym razem główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Więcej

Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych (TIMSS)

 

Opis projektu

Badanie TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study, czyli Międzynarodowe Badanie Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych) w skali międzynarodowej jest koordynowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych – IEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.Obok badania PISA, TIMSS jest najważniejszym międzynarodowym porównawczym badaniem edukacyjnym. Jest to też badanie o najdłuższej tradycji: przeprowadzono je w latach: 1995, 1999, 2003, 2007, 2011, 2015 i 2019. W pierwszej edycji uczestniczyło 41 krajów, w 2007 roku – 48 krajów, w 2011 – 63 kraje, w 2015 roku – 49 krajów, a w roku. Polska wzięła do tej pory udział w TIMSS trzykrotnie – w roku 2011, 2015 i 2019.

Cel badania

TIMSS bada poziom wiedzy i rozumowania uczniów w zakresie matematyki i nauk przyrodniczych. Międzynarodowa definicja populacji będącej przedmiotem badania mówi, że stanowią ją dzieci, które chodzą do szkoły i spełniają dwa warunki: kończą czwarty rok nauki na szczeblu ISCED 1, a ich średni wiek w chwili testowania nie jest niższy niż 9,5 roku. Badania obejmują więc zwykle uczniów klas czwartych. Badanie TIMSS przeprowadzane jest również na poziomie klas ósmych, choć Polska nigdy nie uczestniczyła w badaniu na tym poziomie. W założeniach pomiaru umiejętności uwzględnia się programy nauczania matematyki i nauk przyrodniczych w różnych krajach. W badaniu losowane są całe klasy, a ankiety wypełniane są także przez uczniów, rodziców, nauczycieli matematyki i przedmiotów przyrodniczych oraz dyrektorów szkół. Zbiory danych są ogólnodostępne, co umożliwia prowadzenie wtórnych analiz.

 

Aktualności

Start badania TIMSS 2019

01.05.2018

Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019. W większości szkół badane były 2 oddziały klasowe, w około 1/3 szkół jeden oddział klasowy. W badaniu uczestniczyli również rodzice badanych uczniów, nauczyciele matematyki i przyrody oraz dyrektorzy szkół. Badanie główne odbyło się na ogólnopolskiej próbie 150 szkół w kwietniu i maju 2019.

Sukces polskich dziesięciolatków


30.11.2016

Polscy czwartoklasiści, razem z uczniami z Finlandii i Litwy, zajęli 17. miejsce pod względem osiągnięć matematycznych na 49 krajów uczestniczących w badaniu TIMSS 2015.
Pod względem osiągnięć przyrodniczych polscy uczniowie są na
9. miejscu na 47 krajów.

- To zawsze jest wielkie święto, kiedy ogłaszamy wyniki badań międzynarodowych, a tym bardziej, kiedy te wyniki są pomyślne - powiedział prof. Krzysztof Konarzewski, koordynator TIMSS 2015, przedstawiając wyniki badania 29 listopada 2016 r.

DSC 0144mProf. Konarzewski w trakcie prezentowania wyników TIMSS 2015

TIMSS to porównawcze badanie osiągnięć uczniów w matema­tyce i przyrodzie. Badanie odbywa się co cztery lata od 1995 r. Polska po raz pierwszy wzięła udział w badaniu TIMSS w 2011 r. Wówczas uczestniczyli w nim uczniowie trzeciej klasy.
W 2015 r. badanie objęło klasę czwartą. Zrealizował je Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie MEN. Badanie objęło ono reprezentatywną próbę 4 747 uczniów z 254 od­działów z 150 wylosowanych szkół podstawowych.

Wyniki badania przedstawiali: koordynator badania prof. Konarzewski, ekspert IBE od nauczania matematyki Marcin Karpiński i ekspert IBE od przedmiotów przyrodniczych Dominik Marszał. Marcin Karpiński podkreślił, że jeśli podrównać Polskę z Finlandią, to mamy więcej uczniów bardzo dobrych, choć nieco więcej słabych. Zauważył też, że gdyby nie porównywać krajów z aglomeracjami (Singapur, Hongkong) lub częściami krajów (Irlandia Północna, Belgia flamandzka), pozycja Polski byłaby jeszcze wyższa. Omówił zadania z matematyki, zwracając uwagę na to, że polscy uczniowie lepiej poradzili sobie z zdaniami problemowymi niż z zadaniami na wiadomości. Zauważył, że w matematyce nie ma różnic między chłopcami a dziewczętami.

Jednym krajem UE, w którym uczniowie klasy IV mieli lepsze wyniki z przyrody, jest Finlandia. Dominik Marszał z IBE zauważył, że program nauczania miał pewien wpływ na wyniki, polscy uczniowie lepiej wypadli w zakresie wiadomości z biologii niż z geografii i fizyki. Podkreślił znaczenie nauczania przyrody w taki sposób, by kształcić rozumowanie naukowe.

Podsumowując wyniki badania, podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć stwierdził, że wyniki badania są istotne z punktu widzenia pracy nad zmianami w podstawie programowej oraz planowaniu złagodzenia efektu progu przejścia z klasy III do IV.

DSC 0120mPodsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Maciej Kopeć

Wyniki opisane szczegółowo znajdują się w materiale prasowym.

Badanie główne TIMSS 2015

05.06.2015

Badanie główne TIMSS 2015 zostało przeprowadzone przez Współpracowników Terenowych Instytutu Badań Edukacyjnych w okresie od 13 kwietnia do 29 maja w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce. Zebraliśmy dane od ponad 400 uczniów z 250 oddziałów klasy czwartej. Jesteśmy głęboko wdzięczni dyrektorom i nauczycielom wylosowanych szkół za przystąpienie do badania.

Uczniowie wykonali test wiadomości i umiejętności matematycznych i przyrodniczych oraz odpowiedzieli na pytania Ankiety ucznia dotyczące ich stosunku do szkoły oraz do lekcji matematyki i przyrody.

Nauczyciele matematyki i przyrody uczący w wylosowanych oddziałach wypełnili Ankietę nauczyciela. Posłuży ona poznaniu przygotowania zawodowego polskich nauczycieli, stosowanych przez nich metod nauczania i wspierania rozwoju uczniowskich umiejętności i strategii, materiałów i pomocy dydaktycznych, a także warunków pracy.
Dyrektorzy szkół lub osoby przez nich wyznaczone wypełnili Ankietę dyrektora szkoły. Dotyczy ona ogólnych informacji na temat szkoły oraz stosowanych w niej metod nauczania.

W badaniu wzięli udział również rodzice uczniów. Zostali poproszeni o wypełnienie Ankiety rodziców, która zawiera pytania o to, jak dziecko się uczyło w okresie przedszkolnym i jak rodzice pomagali dziecku się uczyć.

Po zakończeniu badania w terenie zeszyty testowe posortowano a odpowiedzi na zadania otwarte oceniono i zakodowano. W tej chwili trwa wprowadzanie zebranych danych do międzynarodowych baz danych. Dane zostaną przesłane do Centrum Przetwarzania Danych (The Data Processing Centre) w Hamburgu, gdzie zostaną poddane wielostronnym analizom. Na podstawie zebranych danych eksperci IBE przygotują końcowy raport z badania TIMSS 2015.

Przebieg badania TIMSS w jednej ze szkół podstawowychPrzebieg badania TIMSS w jednej ze szkół podstawowych



Szkolenie Współpracowników Terenowych, którzy przeprowadzili badanie TIMSS w szkołachSzkolenie Współpracowników Terenowych, którzy przeprowadzili badanie TIMSS w szkołach

Harmonogram

TIMSS 2015

Pilotaż badania

Na przełomie marca i kwietnia 2014 roku, na próbie 34 szkół, przeprowadzono został przeprowadzony pilotaż badania TIMSS 2015. Między czerwcem a sierpniem 2014 trwały prace analityczne dotyczące zadań i ankiet użytych w pilotażu. Analizy były przeprowadzane przez The Data Processing Centre w Hamburgu. Na podstawie wyników pilotażu eksperci IEA, wspomagani przez ekspertów krajowych, wybrali zadania do badania głównego TIMSS.

Badanie główne

Badanie główne TIMSS 2015 zostało przeprowadzone przez współpracowników terenowych Instytutu Badań Edukacyjnych w okresie od 13 kwietnia do 29 maja 2015 roku w 150 szkołach podstawowych w całej Polsce. Uczestniczyło w nim ponad 400 uczniów z 250 oddziałów klasy czwartej. Uczniowie wykonali test wiadomości i umiejętności matematycznych oraz przyrodniczych, a także odpowiedzieli na pytania ankietowe, które dotyczyły ich stosunku do szkoły oraz do lekcji matematyki i przyrody. Nauczyciele matematyki i przyrody uczący w wylosowanych oddziałach wypełnili natomiast ankietę, której celem było poznanie przygotowania zawodowego polskich nauczycieli,stosowanych przez nich metod nauczania i wspierania rozwoju uczniowskich umiejętności i strategii, materiałów i pomocy dydaktycznych, a także warunków pracy. Dyrektorzy szkół lub osoby przez nich wyznaczone wypełnili ankietę dotyczącą ogólnych informacji na temat szkoły oraz stosowanych w niej metod nauczania. W badaniu wzięli udział również rodzice uczniów. Zostali poproszeni o wypełnienie ankiety, która zawierała pytania o to, jak dziecko uczyło się w okresie przedszkolnym i jak pomagali mu w tym rodzice. Po zakończeniu badania w terenie zeszyty testowe posortowano, a odpowiedzi na zadania otwarte oceniono i zakodowano. W tej chwili trwa wprowadzanie zebranych danych do międzynarodowych baz danych. Dane przesłano do Centrum Przetwarzania Danych (The Data Processing Centre) w Hamburgu, gdzie poddane zostały wielostronnym analizom. Na podstawie zebranych danych eksperci IBE przygotowali końcowy raport z badania TIMSS 2015.

TIMSS 2019

Pilotaż badania

Na przełomie marca i kwietnia 2018 roku, na próbie 36 szkół podstawowych z terenu województw: mazowieckiego, śląskiego i warmińsko-mazurskiego przeprowadzony został pilotaż badania TIMSS 2019.

Badanie główne

Badanie główne odbyło się na ogólnopolskiej próbie 150 szkół w kwietniu i maju 2019.

Wyniki badań

TIMSS 2015

Wyniki badania TIMSS 2015 wskazują, że średni wynik polskich dzieci wynosi 535 punktów i jest istotnie wyższy od średniej międzynarodowej. Wśród 49 kra­jów Polska zajmuje 17. miejsce, a wynik Polski nie jest statystycznie odróżnialny od wyniku osiąganego przez czwartoklasistów z Finlandii i Litwy. 

 asdasd

sdfsd

TIMSS 2019

Wyniki TIMSS 2019 będą w grudniu 2020.

Kontakt

dr Michał Sitek, kierownik badania

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018