bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Indywidualne spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Szansa”

Zapraszamy na indywidualne spotkania konsultacyjne dla potencjalnych grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, podczas których będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat rekrutacji do projektu oraz modelu wsparcia dla osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych. Więcej
icils ico

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Więcej
chiny ico

Wizyta gości z Chin

13 listopada br. gościliśmy delegację przedstawicieli instytucji kulturalno-edukacyjnych z chińskiej prowincji Anhui.  Więcej
sektorowe rady ico

O roli sektorowych rad ds. kompetencji

Już w środę 13 listopada odbędzie się kolejne spotkanie organizowane w ramach debaty publicznej o ZSK pod hasłem “ZSK - most łączący edukację i rynek pracy”. Tym razem pochylimy się nad kwestią rozwoju kwalifikacji sektorowych. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!  Więcej
hr2 ico

Jak wspierać ludzi zmieniających zawód?

19 i 26 listopada w Centrum Konferencyjnym West Gate w Warszawie odbędą się jednodniowe warsztaty poświęcone problematyce zmiany zawodowej. Serdecznie zapraszamy do udziału doradców zawodowych i pracowników branży HR! Więcej
pisa2021 icon

Matematyka główną dziedziną badania PISA 2021

Na początku grudnia br. poznamy wyniki badania PISA 2018. Tymczasem podano już założenia edycji PISA 2021. Tym razem główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Więcej

Matematyka w szkole podstawowej

Na lekcjach matematyki w szkole podstawowej dzieci ćwiczą rachunki, a nauczyciele pokazują im jedną drogę rozwiązywania problemów. Często sposób prowadzenia lekcji nie jest zgodny z potrzebami ani możliwościami dzieci. Nauczyciele wiedzą, że powinni stosować różnorodne metody nauczania, ale w praktyce szkolnej na ogół tego nie robią – wynika z badania Instytut Badań Edukacyjnych. 

Eksperci IBE przedstawili 17 września 2015 r. wyniki badania Nauczanie matematyki w szkole podstawowej, przeprowadzonego w klasach III i V..

–  Nauczyciele nie mają poczucia spójności całej podstawy programowej, nie mają poczucia wspólnego celu nauczania. Nie wiedzą, co będzie ważne dla ich uczniów w gimnazjum, ani w przyszłej karierze i na dalszych etapach edukacyjnych. – podkreśla Marcin Karpiński, lider pracowni matematyki IBE –  Podstawa skonstruowana jest jako całość, a jej najważniejsze cele to rozwijanie umiejętności rozumowania, wybierania właściwej strategii rozwiązania, budowania modeli matematycznych, umiejętności używania matematyki, a nie nauczenia się danego sposobu rozwiązania pasującego do danego zadania. Nauczyciele z klas I-III uważają, że dzieci powinny umieć liczyć i na tym się koncentrują. Z kolei ci z klas 4-6 uważają, że w IV klasie zaczynają uczyć matematyki od początku, tymczasem nie jest tak, że te dzieci nic z matematyki nie potrafią.

–  Uczymy matematyki nieźle zwłaszcza w porównaniu do innych krajach, ale uczymy w taki sposób, który warto byłoby zmienić, bo można to poprawić. Jest to działanie wieloletnie –  powiedział Marcin Karpiński  –  Nauczyciele są też różni, ale większość nie potrafi zostawić dzieci w spokoju, żeby pomyślały nad problemem, czują potrzebę ciągłego wydawania dyrektyw. Bez tego nie mają poczucia, że panują nad lekcją. Nauczyciel woli mieć jedną ścieżkę pracy. Skutkiem tego jest to, że na wyższym etapie edukacyjnym uczniowie przestają przekazywać własne pomysły, czekają na dyrektywy. Warto się też zatrzymać nad pomysłami dziećmi, nawet jeśli nie doprowadzają do rozwiązania.  Nie trzeba gasić tej iskierki, bo wtedy właśnie uczeń mógł pokochać matematykę

Więcej o wynikach badania w materiale prasowym.

pdf1 Nauczanie matematyki w szkole podstawowej. Raport z badania
[ pobierz plik pdf ]
doc Nauczanie matematyki w szkole podstawowej. Informacja prasowa
[ pobierz plik doc ]
ppt Nauczanie matematyki w szkole podstawowej. Prezentacja
[ pobierz plik ppt ]

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018