bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Indywidualne spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Szansa”

Zapraszamy na indywidualne spotkania konsultacyjne dla potencjalnych grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, podczas których będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat rekrutacji do projektu oraz modelu wsparcia dla osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych. Więcej
icils ico

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Więcej
chiny ico

Wizyta gości z Chin

13 listopada br. gościliśmy delegację przedstawicieli instytucji kulturalno-edukacyjnych z chińskiej prowincji Anhui.  Więcej
sektorowe rady ico

O roli sektorowych rad ds. kompetencji

Już w środę 13 listopada odbędzie się kolejne spotkanie organizowane w ramach debaty publicznej o ZSK pod hasłem “ZSK - most łączący edukację i rynek pracy”. Tym razem pochylimy się nad kwestią rozwoju kwalifikacji sektorowych. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!  Więcej
hr2 ico

Jak wspierać ludzi zmieniających zawód?

19 i 26 listopada w Centrum Konferencyjnym West Gate w Warszawie odbędą się jednodniowe warsztaty poświęcone problematyce zmiany zawodowej. Serdecznie zapraszamy do udziału doradców zawodowych i pracowników branży HR! Więcej
pisa2021 icon

Matematyka główną dziedziną badania PISA 2021

Na początku grudnia br. poznamy wyniki badania PISA 2018. Tymczasem podano już założenia edycji PISA 2021. Tym razem główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Więcej

Czy w Polsce potrzebna jest edukacja alternatywna?

Instytut Badań Edukacyjny objął patronatem merytorycznym ogólnopolskie seminarium naukowe poświęcone roli i perspektywom rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. Seminarium odbędzie się 11 czerwca w Rzeszowie, a jednym z prelegentów będzie Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, prof. dr hab. Bogusław Śliwerski.

Czy jest możliwe zaprojektowanie szkoły, tak by było to miejsce, które uczeń będzie opuszczał z żalem, a spędzony tam czas upłynie mu niepostrzeżenie? Czy w szkole bez przymusu zewnętrznego lub sankcji uczeń może samodzielnie narzucić sobie wewnętrzną dyscyplinę i być zdeterminowany by osiągnąć zakładany efekt?

Nauczanie alternatywne

Według „Oksfordzkiego Słownika Edukacyjnego” alternatywne nauczanie (alternative schooling) to edukacja, która odmienna od obowiązującej w szkole publicznej lub państwowej, jeżeli chodzi o program nauczania lub podejście do nauczania i uczenia się. Powszechnie znane są przykłady tego nauczania, które bazują na teoriach edukacyjnych Steinera, Montessori i Neilla. Tego typu formy edukacji skoncentrowane są na uczniu i kładą nacisk na naukę poprzez odkrywanie oraz prawo ucznia do samostanowienia.

Czy to możliwe w Polsce?

Organizatorzy seminarium wychodzą z założenia, że należy pracować nad alternatywami w edukacji, ponieważ współczesna edukacja formalna boryka się z wieloma problemami i ograniczeniami.

- Fundamentem procesu dydaktycznego powinny być dobre relacje między uczniem a nauczycielem. A zrozumienie zachowań dzieci i młodzieży będzie możliwe tylko wtedy, gdy weźmiemy pod uwagę całokształt ich życiowej sytuacji oraz wpływ istotnych psychologicznych i biologicznych bodźców, które w tej konkretnej sytuacji się pojawiają – informuje dr Andrzej Rozmus, Prorektor ds. Nauczania WSIiZ w Rzeszowie – i dodaje - Takie ważne dla procesu edukacyjnego cechy osobowości jak: radość życia, wewnętrzna motywacja i upór w dążeniu do obranego celu, czy ciekawość poznawcza, nie kształtują się samoistnie. Wpływ ma na to środowisko, w tym środowisko szkolne a stabilne relacja z nauczycielami są (powinny być) źródłem poczucia akceptacji i uznania ucznia.

Niestety, nieprzeciętne umiejętności młodych ludzi bardzo często nie znajdują szans na pełną realizację w „tradycyjnym nauczaniu”, a przeciążona programem szkoła musi realizować założenia, które nie zawsze dają możliwość kreatywnego poznawania świata.
Wielu ekspertów oświatowych wskazuje obszary deficytów szkoły „tradycyjnej” – z m.in.  przeładowane programy z jednej strony i płytkie nauczanie z drugiej, mechaniczne egzekwowanie wiedzy, tłumienie oryginalności i indywidualności  czy niekorzystny wpływ liczebności klas, jak i poczucie anonimowości ucznia.

- Uczenie się może być jak udział w koncercie ulubionego artysty, który pochłania się i przeżywa z poczuciem żalu, że w którymś momencie niestety będzie musiał się skończyć – podsumowuje prof. dr. hab. Bogusław Śliwerski

Gdzie i kiedy?

Seminarium jest organizowane przez Wyższa Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie i odbędzie się 11 czerwca w godz. 10.00-14.30 w Klubie Akademickim WSIiZ.

Udział w seminarium jest bezpłatny pod warunkiem REJESTRACJI.

Więcej informacji o seminarium można znaleźć na stronie wydarzenia.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018