Czy w Polsce potrzebna jest edukacja alternatywna?

Instytut Badań Edukacyjny objął patronatem merytorycznym ogólnopolskie seminarium naukowe poświęcone roli i perspektywom rozwoju edukacji alternatywnej w Polsce. Seminarium odbędzie się 11 czerwca w Rzeszowie, a jednym z prelegentów będzie Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, prof. dr hab. Bogusław Śliwerski.

Czy jest możliwe zaprojektowanie szkoły, tak by było to miejsce, które uczeń będzie opuszczał z żalem, a spędzony tam czas upłynie mu niepostrzeżenie? Czy w szkole bez przymusu zewnętrznego lub sankcji uczeń może samodzielnie narzucić sobie wewnętrzną dyscyplinę i być zdeterminowany by osiągnąć zakładany efekt?

Nauczanie alternatywne

Według „Oksfordzkiego Słownika Edukacyjnego” alternatywne nauczanie (alternative schooling) to edukacja, która odmienna od obowiązującej w szkole publicznej lub państwowej, jeżeli chodzi o program nauczania lub podejście do nauczania i uczenia się. Powszechnie znane są przykłady tego nauczania, które bazują na teoriach edukacyjnych Steinera, Montessori i Neilla. Tego typu formy edukacji skoncentrowane są na uczniu i kładą nacisk na naukę poprzez odkrywanie oraz prawo ucznia do samostanowienia.

Czy to możliwe w Polsce?

Organizatorzy seminarium wychodzą z założenia, że należy pracować nad alternatywami w edukacji, ponieważ współczesna edukacja formalna boryka się z wieloma problemami i ograniczeniami.

- Fundamentem procesu dydaktycznego powinny być dobre relacje między uczniem a nauczycielem. A zrozumienie zachowań dzieci i młodzieży będzie możliwe tylko wtedy, gdy weźmiemy pod uwagę całokształt ich życiowej sytuacji oraz wpływ istotnych psychologicznych i biologicznych bodźców, które w tej konkretnej sytuacji się pojawiają – informuje dr Andrzej Rozmus, Prorektor ds. Nauczania WSIiZ w Rzeszowie – i dodaje - Takie ważne dla procesu edukacyjnego cechy osobowości jak: radość życia, wewnętrzna motywacja i upór w dążeniu do obranego celu, czy ciekawość poznawcza, nie kształtują się samoistnie. Wpływ ma na to środowisko, w tym środowisko szkolne a stabilne relacja z nauczycielami są (powinny być) źródłem poczucia akceptacji i uznania ucznia.

Niestety, nieprzeciętne umiejętności młodych ludzi bardzo często nie znajdują szans na pełną realizację w „tradycyjnym nauczaniu”, a przeciążona programem szkoła musi realizować założenia, które nie zawsze dają możliwość kreatywnego poznawania świata.
Wielu ekspertów oświatowych wskazuje obszary deficytów szkoły „tradycyjnej” – z m.in.  przeładowane programy z jednej strony i płytkie nauczanie z drugiej, mechaniczne egzekwowanie wiedzy, tłumienie oryginalności i indywidualności  czy niekorzystny wpływ liczebności klas, jak i poczucie anonimowości ucznia.

- Uczenie się może być jak udział w koncercie ulubionego artysty, który pochłania się i przeżywa z poczuciem żalu, że w którymś momencie niestety będzie musiał się skończyć – podsumowuje prof. dr. hab. Bogusław Śliwerski

Gdzie i kiedy?

Seminarium jest organizowane przez Wyższa Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie i odbędzie się 11 czerwca w godz. 10.00-14.30 w Klubie Akademickim WSIiZ.

Udział w seminarium jest bezpłatny pod warunkiem REJESTRACJI.

Więcej informacji o seminarium można znaleźć na stronie wydarzenia.

NASZE BADANIA