bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Indywidualne spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Szansa”

Zapraszamy na indywidualne spotkania konsultacyjne dla potencjalnych grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, podczas których będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat rekrutacji do projektu oraz modelu wsparcia dla osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych. Więcej
icils ico

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Więcej
chiny ico

Wizyta gości z Chin

13 listopada br. gościliśmy delegację przedstawicieli instytucji kulturalno-edukacyjnych z chińskiej prowincji Anhui.  Więcej
sektorowe rady ico

O roli sektorowych rad ds. kompetencji

Już w środę 13 listopada odbędzie się kolejne spotkanie organizowane w ramach debaty publicznej o ZSK pod hasłem “ZSK - most łączący edukację i rynek pracy”. Tym razem pochylimy się nad kwestią rozwoju kwalifikacji sektorowych. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!  Więcej
hr2 ico

Jak wspierać ludzi zmieniających zawód?

19 i 26 listopada w Centrum Konferencyjnym West Gate w Warszawie odbędą się jednodniowe warsztaty poświęcone problematyce zmiany zawodowej. Serdecznie zapraszamy do udziału doradców zawodowych i pracowników branży HR! Więcej
pisa2021 icon

Matematyka główną dziedziną badania PISA 2021

Na początku grudnia br. poznamy wyniki badania PISA 2018. Tymczasem podano już założenia edycji PISA 2021. Tym razem główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Więcej

Udany finał projektu NQF-in

Za nami międzynarodowa konferencja podsumowująca projekt NQF-in, podczas której przedstawiciele uznanych europejskich instytucji dyskutowali o modelach organizacyjnych i finansowych dotyczących włączania kwalifikacji nadawanych poza formalnymi systemami edukacji do krajowych ram kwalifikacji. Konferencja odbyła się 5-6 czerwca w Warszawie.

Blisko 150 uczestników, dwa dni wypełnione dyskusjami panelowymi, pracą w grupach roboczych, dziesiątkami rozmów i pomysłów – to wstępny bilans międzynarodowej konferencji zamykającej projekt NQF-in.

Od pytań do modeli systemowych

Na co należy zwrócić szczególną uwagę budując system, który umożliwi włączanie kwalifikacji spoza formalnego system edukacji do krajowych ram kwalifikacji? Czy system powinien być scentralizowany? Jakie są konsekwencje pobierania opłat za włączenie kwalifikacji? To tylko niektóre z pytań, które padły podczas dwudniowej konferencji w ramach projektu NQF-in.

Prelegentami i uczestnikami dyskusji byli eksperci krajowi i zagraniczni, m.in. prof. Ewa Chmielecka (ekspertka NQF-in), Dennis Van Gessel (Komisja Europejska), Stephan John (niezależny ekspert), Maciej Lasota (Ministerstwo Edukacji Narodowej) oraz prof. Christopher Winch (King's College w Londynie).

Horacy Dębowski (ekspert NQF-in) zaprezentował wstępne rezultaty prac nad czterema modelami. Każdy z dyskutowanych modeli został oparty na wariacji 9 cech charakterystycznych systemów kwalifikacji, na które składają się:

  1. typ kwalifikacji, które mogą być włączone do systemu;
  2. kwestia prawa własności do zgłaszanej kwalifikacji;
  3. stopień podobieństwa między włączanymi kwalifikacjami;
  4. kwestia uregulowania prawnego systemu;
  5. zakres regulacji dotyczących włączanych kwalifikacji, tzn. czy wszystkie elementy procesu włączania kwalifikacji do systemu są uregulowane czy istnieje szeroki margines swobody przy włączaniu kwalifikacji;
  6. stopień centralizacji w podejmowaniu decyzji o włączeniu kwalifikacji do systemu;
  7. rola interesariuszy;
  8. opłaty za włączanie kwalifikacji do systemu;
  9. formalne, prawne i finansowe korzyści wynikające z włączenia danej kwalifikacji do systemu.

Raport prezentujący modele jest dostępny na stronie projektu:
Proposed models of including non-formal sector qualifications in National Qualifications Frameworks.

Zaproponowane modele zostały opracowane na podstawie analizy systemów kwalifikacji w Chorwacji, Czechach, Francji, Irlandii, Polsce, Szkocji oraz na Węgrzech.

Relacje pomiędzy włączeniem kwalifikacji do krajowych ram kwalifikacji oraz procesem walidacji efektów uczenia się przedstawiła Sylwia Walicka (ekspertka NQF-in). W sesji plenarnej poświęconej temu tematowi wzięły udział dr Madhu Singh (UNESCO Lifelong Learning Institute) oraz Urška Marentič (Słoweński Instytutu Kształcenia i Szkolenia Zawodowego).

Więcej informacji o konferencji oraz prezentacje z konferencji na stronie NQF-in.

Galeria (więcej zdjęć)

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018