bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

miniaturka ibe

Mobilność międzynarodowa i kształcenie zawodowe

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP) opublikowało analizę dotyczącą mobilności w kształceniu zawodowym w Polsce, przygotowaną przez ekspertki IBE Roksanę Pierwieniecką i Olgę Wasilewską. Więcej
wojciech stęchły

Pandemia zmusza nas do uczenia się i lepszego gospodarowania talentami

Pandemia 2020 roku wymogła wprowadzenie ograniczeń w pracy i życiu osobistym. Skala i głębokość zmian nie są jeszcze do końca znane, podobnie ich trwałość – pewne jest, że trzeba się będzie dostosować. Więcej
EFC baner nagroda ico

Do kogo trafi Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego? Zgłoszenia do 30 czerwca

W tym roku po raz trzeci zostanie przyznana Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego. To wyróżnienie dla autorów artykułów, które przyczyniają się do pogłębiania debaty o edukacji
w Polsce. Podczas uroczystej gali, która odbędzie się w listopadzie zwycięzcy otrzymają statuetkę oraz nagrodę finansową. Wysokość nagrody pieniężnej w każdej kategorii wynosi 10 tys. złotych. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska wyróżniona w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa

Katarzyna Kalinowska, pracująca na co dzień w Instytucie Badań Edukacyjnych, otrzymała wyróżnienie w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa za książkę Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Szansa – nowe możliwości dla dorosłych: znamy wyniki rekrutacji

Poznaliśmy wyniki oceny jakościowej formularzy zgłoszeniowych w ramach rekrutacji grantobiorców. Więcej
Jerzy Bielecki ico

Refernet Polska: badamy i analizujemy system kształcenia zawodowego nawet w czasie pandemii

Zachęcamy do lektury wywiadu z Jerzym Bieleckim, kierownikiem projektu Refernet Polska, jednego ze strategicznych przedsięwzięć Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej

Zapraszamy na Letnią Akademię Ciekawej Historii!

Obraz przedstawia upadek Konstantynopola w 1458 roku.

Instytut Badań Edukacyjnych po raz kolejny wspiera Letnią Akademię Ciekawej Historii. Tegoroczna edycja Akademii odbędzie się w dniach 26-28 czerwca, a jej tematem będzie „Uniwersytet. Miejsce nauki – miejsce kształcenia – miejsce spotkania”.

Historia i jej nauczanie

Jednym z celów Akademii jest stworzenie przestrzeni dla nawiązania stałej relacji między badaczami przeszłości i nauczycielami, którzy w codziennej pracy przekazują uczniom wiedzę historyczną oraz kształtują ich kompetencje niezbędne dla samodzielnego formułowania pytań, odpowiedzi, ocen. Akademia umożliwia wymianę informacji na temat nowych ustaleń nauki dotyczących zagadnień z zakresu historii Polski i historii powszechnej. Uczestnicy Akademii pracują nad elementami strategii i metodyki adaptacji aktualnych ustaleń badawczych do edukacji szkolnej.

„Uniwersytet. Miejsce nauki – miejsce kształcenia – miejsce spotkania”

Temat pierwszej sesji Letniej Akademii Ciekawej Historii będzie dotyczyć zagadnienia uniwersytetu, rozumianego jako fenomen kulturowy, społeczny i polityczny.

Obecnie w badaniach nad fenomenem uniwersytetu coraz większą uwagę zwraca się na problematykę jego roli społecznej, jako miejsca formowania przedstawicieli elit, którzy kształtowali życie społeczeństw we wszystkich jego obszarach. Zainteresowanie badaczy zagadnieniem kształcenia elit w sposób naturalny prowadzi do zainteresowania polityką władz państwowych wobec uniwersytetów – zakresem ich autonomii, warunkami doboru kadry, treścią programów kształcenia oraz regulacjami dotyczącymi dostępu profesorów i studentów do publikacji. Zainteresowanie badaczy budzi też zagadnienie uniwersytetu jako miejsca spotkania młodych ludzi pochodzących z różnych środowisk społecznych, przynależących do różnych wspólnot narodowych, religijnych.

Zajęcia Akademii odbywają się w formule partnerskiej. Integralną część spotkań, podczas których badacze przybliżą wyniki swych eksploracji, stanowi rozmowa. Zajęcia terenowe zapewnią uczestnikom poszerzenie wiedzy w kontakcie z „żywą tkanką Uniwersytetu”, jego przestrzenią oraz jego „humanistycznym sercem”, czyli Biblioteką. Zajęcia warsztatowe poświęcone będą problematyce wprowadzenia nowych ujęć do praktyki szkolnej.

Zajęcia prowadzą badacze i praktycy:

  •  prof. dr hab. Tomasz Kizwalter, badacz historii społecznej, współautor i redaktor najnowszej monografii Uniwersytetu Warszawskiego;
  •  dr hab. Piotr Węcowski, badacz kultury epoki średniowiecza, Zastępca Dyrektora Instytutu Historycznego UW;
  • dr hab. Aneta Pieniądz, badaczka epoki średniowiecza, specjalizująca się w problematyce wykorzystania technik cyfrowych w pracy historyka, Kierownik Studiów Podyplomowych IH UW;
  •  dr hab. Katarzyna Błachowska, prowadząca badania nad systemami edukacji na ziemiach polskich w XIX i XX w., Kierownik Zakładu Historii Historiografii i Dydaktyki IH UW;
  •  mgr Zbigniew Olczak, znawca dziejów książki i dziejów bibliotek naukowych w Warszawie, Kierownik Gabinetu Zbiorów XIX w. Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego;
  •  dr Adam Tyszkiewicz, znawca dziejów Uniwersytetu Warszawskiego, pracownik Muzeum Uniwersytetu;
  •  dr Teresa Stachurska-Maj, zajmująca się naukowo i dydaktycznie szeroko rozumianą edukacją historyczną oraz upowszechnieniem nowoczesnych rozwiązań dydaktycznych w nauczaniu-uczeniu się historii, adiunkt w Instytucie Badań Edukacyjnych, nauczyciel konsultant w Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli Wydział w Warszawie;
  •  mgr Iwona Moczydłowska, nauczyciel konsultant ds. historii i wos oraz języków obcych w MSCDN Wydział w Siedlcach, zajmująca się wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu przedmiotowym;
  •   mgr Marcin Siekański, nauczyciel historii, szkoleniowiec z zakresu cyberprzemocy rówieśniczej, wykorzystywania gier, aplikacji, zasobów sieciowych w procesie nauczania oraz kształtowania postaw i zachowań.
logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018