bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach. Więcej
refernet vet future of work pl

Nowa publikacja zespołu Refernet Polska

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego, rozwój przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i nowych technologii – o tym w publikacji wydanej w ramach działań ReferNet Polska.  Więcej
uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej

Od teorii do praktyki Sektorowych Ram Kwalifikacji

Od sportu, poprzez telekomunikację i IT, aż po przemysł wydobywczy – każda z branż dynamicznie rozwijającej się gospodarki potrzebuje rozwiązań systemowych porządkujących kwalifikacje i zapewniających ich jakość. Takim rozwiązaniem są Sektorowe Ramy Kwalifikacji (SRK), o których dyskutowano podczas międzynarodowej konferencji zorganizowanej przez Instytut Badań Edukacyjnych.

Konferencja trwała dwa dni (20-21 czerwca) i wzięli w niej udział reprezentanci administracji publicznej, pracodawcy, organizacje branżowe, członkowie sektorowych rad ds. kompetencji, przedstawiciele firm szkoleniowych oraz eksperci zajmujący się tematyką kwalifikacji.

Zainteresowanie wydarzeniem było bardzo duże – liczba uczestników przekroczyła 100 osób, a w programie znalazło się 25 prelekcji i kilka bloków warsztatowych.

Sektorowe Ramy Kwalifikacji – jak to wygląda w Polsce i innych krajach Europy

W polski kontekst prac nad sektorowymi ramami kwalifikacji wprowadził Andrzej Żurawski (Instytut Badań Edukacyjnych). Przedstawił wszystkie główne polityki publiczne w Polsce, które mają na celu wsparcie rozwoju kompetencji i kwalifikacji na poziomie sektorowym, m.in. Zintegrowaną Strategię Umiejętności i Zintegrowany System Kwalifikacji.

Nie zabrakło również gości z zagranicy i wątków międzynarodowych. Dwudniowe spotkanie otworzył Cliff Collins (EuropeActive), który opowiadał o międzynarodowych kwalifikacjach sektorowych w kontekście Europejskiej Ramy Kwalifikacji. Z kolei Salome Virkus (Estonian Qualifications Authority) w swoim wystąpieniu przedstawiła najważniejsze estońskie doświadczenia w zakresie rozwoju kwalifikacji sektorowych. System estoński został pierwotnie oparty na oddolnej inicjatywie pracodawców, którzy do dziś mają kluczowy wpływ na kształt systemu. O doświadczeniach zespołu naukowców z UJ i SGGW w zakresie prac dotyczących opracowywania sektorowych ram kwalifikacji w Rosji i Ukrainie opowiedziała Aleksandra Lis.

SRK i dobre praktyki

Poruszana tematyka była bardzo szeroka. Rozmawiano zarówno o zagadnieniach koncepcyjnych, jak i rozwiązaniach praktycznych, dotyczących konkretnych branż np. górnictwa. Dyskutowano o tworzeniu standardów zawodowych w Polsce i badaniu kompetencji w poszczególnych sektorach gospodarki, np. budownictwie. Nie zabrakło również wystąpień dotyczących roli rad sektorowych, m.in. w sektorze IT, finansowym czy turystycznym.

Program konferencji

 

Galeria

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018