Rozpoczął się cykl seminariów Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej

7 listopada odbyło się pierwsze seminarium naukowe zorganizowane w ramach Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (ISB) utworzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych. W spotkaniu wzięło udział blisko 30 ekspertów reprezentujących ośrodki akademickie z całego kraju.

Seminarium rozpoczęło się od wspomnienia niedawno zmarłej Pani Profesor Marii Dudzikowej, wieloletniej wiceprzewodniczącej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, redaktor naczelnej „Rocznika Pedagogicznego” KNP PAN, pracownika naukowo-dydaktycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Działalność Profesor Dudzikowej przyczyniła się do rozwoju interdyscyplinarnego spojrzenia na funkcjonowanie szkoły w Polsce, które jest jednym z założeń ISB. Seminarium zostało poświęcone Jej pamięci.

Znaczenie wyższego wykształcenia we współczesnym świecie

Punktem wyjścia seminarium stało się pytanie o istotę wyższego wykształcenia we współczesnym świecie. Z jednej strony wskazywano, że wykształcenie jest dobrem lub zasobem, które lokują jednostkę w hierarchii społecznej i zapewniają jej szereg korzyści, z drugiej zaś podkreślano, że edukacja wyższa pobudza zdolność myślenia krytycznego i teoretycznego, a także nakierowuje na wartości autoteliczne.  

Tematyka poruszana podczas seminarium krążyła wokół zagadnień związanych z szeroko rozumianym kształceniem i edukacją. Mówiono o demograficznych uwarunkowaniach funkcjonowania kształcenia oraz wartości rynkowej edukacji formalnej na poziomie wyższym. Dyskutowano także o nierównościach edukacyjnych i wpływie pochodzenia społecznego na dokonywane wybory związane z edukacją. Ważnym problemem poruszanym podczas dyskusji było także znaczenie mechanizmów łagodzących dysfunkcjonalność wpływu poziomu wykształcenia na pozycję zawodową jednostki. Podkreślano rolę uczenia się przez całe życie oraz konieczność rozwijania swoich kompetencji. Związane jest to z zachodzącymi obecnie zmianami na rynku pracy i w społeczeństwie. Biorąc pod uwagę takie czynniki jak uelastycznienie ról zawodowych, łączenie ról rodzinnych z zawodowymi czy wreszcie zjawisko overeducation, kariera nie powinna być rozumiana współcześnie jedynie jako zawodowa, lecz całościowo – jako życiowa.

Cykl seminariów obszarowych

Kolejne seminaria będą koncentrować się wokół następujących zagadnień:

Kultura szkoły wyższej:

  • szkoły wyższe jako środowisko transmisji kulturowej;
  • etos kształcenia wyższego, normy i wzorce kulturowe związane z funkcjonowaniem szkół wyższych i ich studentów;
  • związek między poziomem wykształcenia a formowaniem się relacji między podmiotami funkcjonującymi w sferze publicznej oraz między ludźmi.

Obszar psychologiczno-pedagogiczny w kontekście edukacji wyższej:

  • znaczenie edukacji na poziomie wyższym w kształtowaniu się cech osobowych;
  • znaczenie ekspansji edukacyjnej dla (re)konstrukcji biografii;
  • wpływ wykształcenia wyższego na zaangażowanie obywatelskie;
  • doradztwo zawodowe i kształtowanie aspiracji;
  • kadra nauczycieli akademickich i jej podejście do pracy na uczelni w świetle zmieniających się realiów funkcjonowania szkół wyższych.

Finanse i gospodarka − różnorodne uwarunkowania dla edukacji wyższej

  • finanse publiczne;
  • budżety gospodarstw domowych;
  • rynek pracy;
  • postęp technologiczny;
  • prognozowanie zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności.

Interdyscyplinarna Sieć Badawcza

Interdyscyplinarna Sieć Badawcza (ISB) została powołana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Jej celem jest racjonalna, uporządkowana i oparta na faktach dyskusja o roli wyższego wykształcenia i jego interakcjach z innymi kluczowymi obszarami życia. Uczestnicy sieci wychodzą z założenia, że efekty funkcjonowania systemu edukacji na poziomie wyższym wpływają zarówno na gospodarkę, finanse publiczne, jak i na stan zdrowia i bezpieczeństwo społeczeństwa. I odwrotnie: kondycja gospodarki ma wymierny wpływ na finansowanie edukacji, a postęp technologiczny umożliwia zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji. ISB pragnie zidentyfikować i opisać te interakcje. Zadaniem sieci badawczej jest również akumulacja doświadczenia i wiedzy o obszarze edukacji.

Galeria zdjęć z seminarium

NASZE BADANIA