bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

plakatKT2020 ico

Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju. Już w marcu kolejna edycja Konferencji Naukowej TYGIEL 2020

Zapraszamy do udziału w XII Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej TYGIEL 2020 „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, która odbędzie się 21-22 marca br. w Lublinie. Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
ZSK logo

Konkurs “Kwalifikacja przyszłości”: przedłużony termin składania prac

Ze względu na duże zainteresowanie konkursem oraz problemy techniczne związane z przebudową strony kwalifikacje.edu.pl, organizator postanowił przedłużyć termin składania prac w konkursie „Kwalifikacja przyszłości” do 28 lutego br. Więcej
AdamZielinski photo2

Adam Zieliński Zastępcą Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

3 lutego br. na stanowisko Zastępcy Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji został powołany Adam Zieliński. Zadaniem nowego dyrektora będzie dalszy rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz IBE jako jednostki promującej ideę uczenia się przez całe życie. Więcej
hr2 ico

Zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza została stworzona w oparciu o procedury przetwarzania danych oraz dane zebrane przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
smartfony ico

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. Więcej
konf ico

Konferencja naukowa o badaniu PISA na Politechnice Warszawskiej

Blisko 80 osób wzięło udział w konferencji poświęconej wynikom badania PISA 2018, która odbyła 14 stycznia br. się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska akademickiego, badacze społeczni, nauczyciele, osoby zainteresowane polską oświatą. Więcej

Rozpoczął się cykl seminariów Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej

7 listopada odbyło się pierwsze seminarium naukowe zorganizowane w ramach Interdyscyplinarnej Sieci Badawczej (ISB) utworzonej przez Instytut Badań Edukacyjnych. W spotkaniu wzięło udział blisko 30 ekspertów reprezentujących ośrodki akademickie z całego kraju.

Seminarium rozpoczęło się od wspomnienia niedawno zmarłej Pani Profesor Marii Dudzikowej, wieloletniej wiceprzewodniczącej Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, redaktor naczelnej „Rocznika Pedagogicznego” KNP PAN, pracownika naukowo-dydaktycznego Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Działalność Profesor Dudzikowej przyczyniła się do rozwoju interdyscyplinarnego spojrzenia na funkcjonowanie szkoły w Polsce, które jest jednym z założeń ISB. Seminarium zostało poświęcone Jej pamięci.

 

Znaczenie wyższego wykształcenia we współczesnym świecie

Punktem wyjścia seminarium stało się pytanie o istotę wyższego wykształcenia we współczesnym świecie. Z jednej strony wskazywano, że wykształcenie jest dobrem lub zasobem, które lokują jednostkę w hierarchii społecznej i zapewniają jej szereg korzyści, z drugiej zaś podkreślano, że edukacja wyższa pobudza zdolność myślenia krytycznego i teoretycznego, a także nakierowuje na wartości autoteliczne.  

Tematyka poruszana podczas seminarium krążyła wokół zagadnień związanych z szeroko rozumianym kształceniem i edukacją. Mówiono o demograficznych uwarunkowaniach funkcjonowania kształcenia oraz wartości rynkowej edukacji formalnej na poziomie wyższym. Dyskutowano także o nierównościach edukacyjnych i wpływie pochodzenia społecznego na dokonywane wybory związane z edukacją. Ważnym problemem poruszanym podczas dyskusji było także znaczenie mechanizmów łagodzących dysfunkcjonalność wpływu poziomu wykształcenia na pozycję zawodową jednostki. Podkreślano rolę uczenia się przez całe życie oraz konieczność rozwijania swoich kompetencji. Związane jest to z zachodzącymi obecnie zmianami na rynku pracy i w społeczeństwie. Biorąc pod uwagę takie czynniki jak uelastycznienie ról zawodowych, łączenie ról rodzinnych z zawodowymi czy wreszcie zjawisko overeducation, kariera nie powinna być rozumiana współcześnie jedynie jako zawodowa, lecz całościowo – jako życiowa.

 

Cykl seminariów obszarowych

Kolejne seminaria będą koncentrować się wokół następujących zagadnień:

Kultura szkoły wyższej:

  • szkoły wyższe jako środowisko transmisji kulturowej;
  • etos kształcenia wyższego, normy i wzorce kulturowe związane z funkcjonowaniem szkół wyższych i ich studentów;
  • związek między poziomem wykształcenia a formowaniem się relacji między podmiotami funkcjonującymi w sferze publicznej oraz między ludźmi.

 

Obszar psychologiczno-pedagogiczny w kontekście edukacji wyższej:


  • znaczenie edukacji na poziomie wyższym w kształtowaniu się cech osobowych;
  • znaczenie ekspansji edukacyjnej dla (re)konstrukcji biografii;
  • wpływ wykształcenia wyższego na zaangażowanie obywatelskie;
  • doradztwo zawodowe i kształtowanie aspiracji;
  • kadra nauczycieli akademickich i jej podejście do pracy na uczelni w świetle zmieniających się realiów funkcjonowania szkół wyższych.

 

Finanse i gospodarka − różnorodne uwarunkowania dla edukacji wyższej


  • finanse publiczne;
  • budżety gospodarstw domowych;
  • rynek pracy;
  • postęp technologiczny;
  • prognozowanie zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności.

 

Interdyscyplinarna Sieć Badawcza

Interdyscyplinarna Sieć Badawcza (ISB) została powołana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Jej celem jest racjonalna, uporządkowana i oparta na faktach dyskusja o roli wyższego wykształcenia i jego interakcjach z innymi kluczowymi obszarami życia. Uczestnicy sieci wychodzą z założenia, że efekty funkcjonowania systemu edukacji na poziomie wyższym wpływają zarówno na gospodarkę, finanse publiczne, jak i na stan zdrowia i bezpieczeństwo społeczeństwa. I odwrotnie: kondycja gospodarki ma wymierny wpływ na finansowanie edukacji, a postęp technologiczny umożliwia zastosowanie nowoczesnych technologii w edukacji. ISB pragnie zidentyfikować i opisać te interakcje. Zadaniem sieci badawczej jest również akumulacja doświadczenia i wiedzy o obszarze edukacji.

 

Galeria zdjęć z seminarium

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018