Eksperci IBE na VPL Biennale w Berlinie

Na początku maja w Berlinie odbyła się trzecia edycja międzynarodowej konferencji VPL Biennale. Na zorganizowanym z okazji Biennale spotkaniu Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji Iwona Gmaj, reprezentująca IBE, oraz Maciej Lasota, członek Grupy z ramienia MEN, zaprezentowali raport na temat rozwiązań walidacyjnych wdrażanych w Polsce. Wystąpienie wzbudziło spore zainteresowanie ze względu na kompleksowość rozwiązań opracowywanych w naszym kraju.

VPL (Validation of Prior Learning) Biennale to największa w Europie konferencja poświęcona walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. W tym roku odbyła się 7 i 8 maja w stolicy Niemiec. Podczas dwudniowego wydarzenia 33 ekspertów z całego świata dzieliło się swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami w zakresie walidacji wcześniej nabytej wiedzy. Na konferencji przyznano także nagrody. Spośród 32 zgłoszeń z 20 krajów i 4 kontynentów, jury wybrało zwycięzców w następujących kategoriach: zastosowanie walidacji w procesie integracji uchodźców, stworzenie wspólnych standardów pośród podmiotów walidujących oraz stworzenie wzorcowego modelu kompetencji do zastosowania w całej branży.  

Deklaracja Berlińska

Podczas Biennale przyjęta została również Deklaracja Berlińska na Rzecz Walidacji Wcześniej Nabytej Wiedzy, która w zamierzeniu ma być dokumentem definiującym kierunek rozwoju polityki w zakresie walidacji. W jej powstanie zaangażowano wielu ekspertów, interesariuszy, polityków oraz reprezentantów sektora publicznego z 40 krajów. Efektem ich pracy było ustalenie standardów w sześciu obszarach związanych z tematyką walidacji: finansowym, prawnym, instrumentalno-proceduralnym, organizacyjnym, w obszarze struktur pomocowych oraz w obszarze wytyczania ścieżek post-walidacyjnych. Z treścią Deklaracji można zapoznać się na stronie organizatora .

Entuzjastyczne przyjęcie polskich ekspertów

Dzień przed Biennale, w poniedziałek 6 maja, odbyło się spotkanie Grupy Doradczej ds. Europejskiej Ramy Kwalifikacji. Grupa wspiera Komisję Europejską we wdrażaniu ram kwalifikacji jako instrumentu polityki na rzecz uczenia się przez całe życie. Przedstawiciele IBE zaprezentowali przed międzynarodowym gremium raport dotyczący wdrożenia w Polsce rozwiązań z zakresu walidacji uczenia się pozaformalnego i nieformalnego. W raporcie ‒ opracowanym przez ekspertów Instytutu ds. walidacji: Iwonę Gmaj, Joannę Grzeszczak, Karolinę Kwiatosz oraz Sylwię Walicką ‒ omówiono Zintegrowany System Kwalifikacji oraz zaprezentowano efekty przeprowadzonych w szkolnictwie reform, które stworzyły nowe możliwości potwierdzania efektów uczenia się. Prezentację poprzedził proces recenzji, który został przygotowany przez Katarzynę Trawińską-Konador, członkinię Grupy z ramienia IBE. Wystąpienie polskiej ekipy spotkało się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem i było szeroko komentowane w międzynarodowym gronie ekspertów.

foto © Bertelsmann Stiftung / Thomas Kunsch

NASZE BADANIA