bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

plakatKT2020 ico

Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju. Już w marcu kolejna edycja Konferencji Naukowej TYGIEL 2020

Zapraszamy do udziału w XII Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej TYGIEL 2020 „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, która odbędzie się 21-22 marca br. w Lublinie. Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
ZSK logo

Konkurs “Kwalifikacja przyszłości”: przedłużony termin składania prac

Ze względu na duże zainteresowanie konkursem oraz problemy techniczne związane z przebudową strony kwalifikacje.edu.pl, organizator postanowił przedłużyć termin składania prac w konkursie „Kwalifikacja przyszłości” do 28 lutego br. Więcej
AdamZielinski photo2

Adam Zieliński Zastępcą Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

3 lutego br. na stanowisko Zastępcy Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji został powołany Adam Zieliński. Zadaniem nowego dyrektora będzie dalszy rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz IBE jako jednostki promującej ideę uczenia się przez całe życie. Więcej
hr2 ico

Zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza została stworzona w oparciu o procedury przetwarzania danych oraz dane zebrane przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
smartfony ico

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. Więcej
konf ico

Konferencja naukowa o badaniu PISA na Politechnice Warszawskiej

Blisko 80 osób wzięło udział w konferencji poświęconej wynikom badania PISA 2018, która odbyła 14 stycznia br. się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska akademickiego, badacze społeczni, nauczyciele, osoby zainteresowane polską oświatą. Więcej

Aktualności IBE

Porównywaliśmy kwalifikacje w wymiarze europejskim

 Punktem wyjścia była kwalifikacja recepcjonisty hotelowego. Wszystko po to, żeby stworzyć model, który pozwoli skutecznie porównywać kwalifikacje w różnych krajach.

 Eksperci spotkali się przy okazji konferencji PLA (Peer Learning Activity). Polska po raz czwarty była organizatorem tego wydarzenia. Tym razem specjaliści rozmawiali na temat porównywania poziomów kwalifikacji i przećwiczyli to na konkretnych przykładach. To pozwoliło znaleźć konkretne rozwiązania, nad którymi trzeba co prawda jeszcze chwilę popracować, ale pozwolą one na swobodne porównywanie kwalifikacji wszystkich Europejczyków.

Czytaj więcej...

Więcej agresji w szkole to gorsze wyniki w nauce

W Polsce istnieje większe zagrożenie przemocą w szkole niż w innych krajach OECD. Tak wynika z najnowszego raportu z badania PISA, które zostało przeprowadzone w kilkudziesięciu krajach świata.

21,1% uczniów gimnazjum wskazało, że w ciągu ostatniego miesiąca było dręczonych – w psychiczny czy fizyczny sposób. Mogło tu chodzić o bicie, popychanie, zabieranie przedmiotów osobistych czy przedrzeźnianie - również w internecie. Średnia OECD wynosi w tym wypadku 18,7%. Najbezpieczniejsze szkoły są w Holandii (9,3%), najniebezpieczniejsze na Łotwie, Dominikanie i w Hong Kongu (powyżej 30%).

Czytaj więcej...

O kwalifikacjach w międzynarodowym gronie

konferencja PLACzy inżynier mechanik z Brzeźnicy ma taką samą wiedzę i umiejętności jak jego kolega po fachu z Trondheim? Czy recepcjonista z Palermo poradzi sobie z pracą w hotelu w Mielnie? Na to pytanie odpowiedzą europejscy eksperci, którzy na dwa dni przyjeżdżają do Warszawy na konferencję PLA (Peer Learning Activity).

Czytaj więcej...

Dinozaury uratowały Bałtów

25 lat temu poziom bezrobocia w tej świętokrzyskiej miejscowości wynosił prawie 40 procent. Teraz raczej jest tam problem ze znalezieniem pracownika. Wszystko dlatego, że kilkanaście lat temu mieszkańcy Bałtowa – przedsiębiorcy, lokalne władze, społecznicy – wpadli na szalone pomysły i zaczęli je realizować.

Jednym z nich było wybudowanie parku jurajskiego. Dzięki dinozaurom obecnie do Bałtowa zjeżdża kilkaset tysięcy turystów rocznie. Gmina przestawiła się na gospodarkę związaną z turystyką, mieszkańcy przebranżowili się, obecnie Bałtów jest świetnie prosperującym samorządem.

Czytaj więcej...

Jak skutecznie wspierać osoby z autyzmem

Jak kształcić dzieci z autyzmem razem z ich typowo rozwijającymi się rówieśnikami? W Zespole Szkół nr 31 w Toruniu model takiego kształcenia integracyjnego wypracowano i realizuje się już od 10 lat. Dlatego też właśnie w szkole w Toruniu odbyła się 7 kwietnia 2017 r. się IV Konferencja Oświatowa pt. „Autyzm – droga do samodzielności”.

Głównymi tematami spotkania były: historia i doświadczenia funkcjonowania eksperymentalnego w skali kraju modelu kształcenia integracyjnego w ZS nr 31, nowatorskie metody edukacji integracyjnej i włączającej stosowanej na rzecz ASD i ASPI, kształtowanie kompetencji społecznych osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, ich aktywizacja zawodowa i społeczna oraz problemy dorosłych autystów i idea wspólnot domowych jako optymalne miejsce do życia i rozwiązanie ich sytuacji.

Czytaj więcej...

Polska młodzież dość szczęśliwa i bardzo wysportowana

Inne dzieci mają większą pogodę ducha, ale młodzi Polacy bardzo nie odstają. Polska znalazła się minimalnie poniżej średniej krajów OECD. Tak wynika z części badania PISA dotyczącego poczucia szczęścia uczniów.

15-latkowie mieli określić swoje szczęście w skali od zero do dziesięciu. Średni wynik Polaków to 7,2. Tymczasem średnia w krajach skupionych w Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju wynosi 7,3. Najwyższą średnią uzyskała młodzież z Dominikany – 8,5. Zwrócić należy jednak uwagę na młodych Holendrów, którzy co prawda mają średnią 7,8, ale mają najmniejszy odsetek dzieci nieszczęśliwych.

Z badania wynika, że w Polsce, tak jak w większości krajów OECD, chłopcy są bardziej szczęśliwi od dziewcząt. Co piąty uczeń w szkole czuje się jak outsider. Jednocześnie 84 procent polskiej młodzieży deklaruje, że po szkole spędza czas ze znajomymi. 

Polska jest w czołówce, jeśli chodzi o nieodczuwanie strachu przed klasówkami. Obawy przed testem, nawet jeżeli jest się przygotowanym, deklarowało 46 procent młodych Polaków. Pod względem pewności siebie daje nam to ósme miejsce wśród krajów OECD. Najbardziej wyluzowani przed testami są młodzi Szwajcarzy, najbardziej zestresowani są Kostarykańczycy i Brazylijczycy.

79 procent młodych Polaków deklaruje, że przed szkołą lub po szkole są aktywni sportowo. To drugi wynik wśród krajów OECD. Minimalnie bardziej wysportowani są jedynie Słowacy (79,3 procent). Na dole stawki są młodzi Słoweńcy i Japończycy. Tylko nieco ponad połowa 15-latków w tych krajach uprawia sport przed lub po lekcjach.

Jednocześnie Polska jest jednym z liderów, jeśli chodzi o liczbę lekcji WF-u. Statystycznie więcej zajęć z wychowania fizycznego mają tylko młodzi Węgrzy. Najmniej ćwiczy się w Hong Kongu i w Kostaryce. Jednocześnie w Stanach Zjednoczonych i Nowej Zelandii jest najwięcej uczniów, którzy w ogóle nie mają lekcji WF-u.

Dość słabo wypadamy pod względem przemocy. Co piąty gimnazjalista twierdzi, że był w szkole dręczony. Dokładnie dotyczy to 21 procent polskich uczniów, tymczasem średnia OECD to 18,7 procent. Chodzi tu nie tylko o wyśmiewanie, zaczepianie czy przezywanie, ale też popychanie, niszczenie należących do nich rzeczy czy rozpowiadanie przykrych plotek na ich temat. Największy poziom agresji w szkole odnotowano na Łotwie i w Nowej Zelandii.

Być może poziom agresji miał wpływ na stosunek uczniów do szkoły. Polscy uczniowie nie czują się związani ze swoją szkołą – pod tym względem sytuacja wśród krajów OECD sytuacja w Polsce jest jedną z najgorszych. 21 proc. polskich uczniów twierdzi, że czuje się w szkole obco, a 20% uważa, że w szkole czuje się osamotniona.

Badanie PISA to największe międzynarodowe badanie umiejętności uczniów na świecie. Realizowane co 3 lata od 2000 roku we wszystkich krajach OECD, a także w kilkudziesięciu krajach partnerskich. Polska od początku uczestniczy w badaniu. Wyniki uzyskane w badaniu są w pełni porównywalne z wcześniejszymi edycjami badania PISA w Polsce. W Polsce badanie realizował Instytut Badań Edukacyjnych.

Więcej o badaniu PISA

O EDUKACJI INACZEJ – EDUKACJA OPARTA NA DOWODACH.

6-7 kwietnia 2017 pracownicy Zespołu Dydaktyk Szkolnych Instytutu Badań Edukacyjnych dr E. Barbara Ostrowska i dr Marcin M. Chrzanowski uczestniczyli w II ogólnopolskiej konferencji: O edukacji inaczej – Edukacja oparta na dowodach zorganizowanej przez Wydział Nauk Biologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Wygłosili referat pt.: Przedmioty przyrodnicze kluczem do naukowego myślenia – co wynika z badań?

Czytaj więcej...

Nauczycielu fizyki – pomóż zbudować satelitę od śrubki

Lekcje fizyki nie muszą polegać na wkuwaniu XVII-wiecznych zasad dynamiki Newtona. Uczniowie chętnie zanurzą się w świat fizycznych prawidłowości, jeżeli tylko odnosi się do realiów życiowych, zwłaszcza zagadnień bliskich młodemu pokoleniu: sportu, rozrywki, nagłówków w portalach internetowych.  Stąd zaproszenie dla nauczycieli fizyki do współtworzenia projektów edukacyjnych SAT Project – „od śrubki do satelity”

Do współpracy zaprasza Centrum Badań Kosmicznych PAN. U partnerów z Francji i Wielkiej Brytanii podpatrzyli metody kształcenia, które rzeczywiście wciągają uczniów w świat fizyki. Jednocześnie międzynarodowe badania jednoznacznie stwierdzają, że polscy nauczyciele mają fenomenalne wyniki jeśli chodzi o wspieranie uczniów słabszych. Stąd pomysł, żeby spróbować te dwa edukacyjne światy połączyć.

Centrum Badań Kosmicznych PAN zaprasza nauczycieli fizyki do współpracy. Chodzi o przygotowanie ciekawych projektów edukacyjnych, które mogłyby być wykorzystywane na lekcjach fizyki w całej Europie.

Więcej szczegółów

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018