bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

plakatKT2020 ico

Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju. Już w marcu kolejna edycja Konferencji Naukowej TYGIEL 2020

Zapraszamy do udziału w XII Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej TYGIEL 2020 „Interdyscyplinarność kluczem do rozwoju”, która odbędzie się 21-22 marca br. w Lublinie. Patronat honorowy nad wydarzeniem sprawuje Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
ZSK logo

Konkurs “Kwalifikacja przyszłości”: przedłużony termin składania prac

Ze względu na duże zainteresowanie konkursem oraz problemy techniczne związane z przebudową strony kwalifikacje.edu.pl, organizator postanowił przedłużyć termin składania prac w konkursie „Kwalifikacja przyszłości” do 28 lutego br. Więcej
AdamZielinski photo2

Adam Zieliński Zastępcą Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

3 lutego br. na stanowisko Zastępcy Dyrektora IBE ds. Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji został powołany Adam Zieliński. Zadaniem nowego dyrektora będzie dalszy rozwój Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz IBE jako jednostki promującej ideę uczenia się przez całe życie. Więcej
hr2 ico

Zapotrzebowanie na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego

Minister Edukacji Narodowej ogłosił prognozę zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy. Prognoza została stworzona w oparciu o procedury przetwarzania danych oraz dane zebrane przez Instytut Badań Edukacyjnych.  Więcej
smartfony ico

Smartfony w szkole - szansa czy zagrożenie?

Smartfon wykorzystywany jest niemal w każdym obszarze codziennego życia, z wyjątkiem szkoły. Mimo że większość dzieci i młodzieży w wieku 9–17 lat codziennie korzysta ze swojego smartfona, niewielu z nich jest w stanie przywołać z pamięci ciekawe lekcje z wykorzystaniem nowych technologii. Więcej
konf ico

Konferencja naukowa o badaniu PISA na Politechnice Warszawskiej

Blisko 80 osób wzięło udział w konferencji poświęconej wynikom badania PISA 2018, która odbyła 14 stycznia br. się w Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele środowiska akademickiego, badacze społeczni, nauczyciele, osoby zainteresowane polską oświatą. Więcej

Aktualności IBE

O rekrutacji w Poznaniu

Przedstawiciele IBE uczestniczyli 6 kwietnia 2017 r. w konferencji pt. „Dwa światy? Metody poszukiwania pracy i metody rekrutacji. Porównanie na przykładzie aglomeracji poznańskiej”, zorganizowanej przez Obserwatorium Gospodarki i Rynku Pracy Aglomeracji Poznańskiej Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży.

Celem konferencji była prezentacja wyników badań jakościowych (FGI) przeprowadzonych przez Obserwatorium wśród uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy aglomeracji poznańskiej. Łącznie w badaniu wzięło udział 60 uczestników. Tematem badań były strategie i sposoby poszukiwania pracy i pracowników z perspektywy trzech grup: uczniów, pracodawców i instytucji rynku pracy. Poniżej kilka postulatów wypracowanych przez poszczególne grupy uczestniczące w badaniu:

Pracodawcy:
•    Bardzo ważne są takie cechy kandydata/pracownika jak lojalność, inicjatywa, kultura osobista i kompetencje społeczne;
•    Ważne jest, by kandydat umiał uzasadnić, dlaczego aplikuje na to stanowisko i w tej firmie.
Uczniowie:
•    więcej praktyk w edukacji formalnej;
•    Wczesny kontakt z rynkiem pracy;
•    Doradztwo indywidualne, również przez internet.
Instytucje rynku pracy (w tym szkoły):
•    promowanie nowych metod pracy doradcy, np. studia przypadku, wejścia do firm, doradztwo przez internet;
•    Podniesienie prestiżu edukacji zawodowej, również w środowisku dyrektorów i nauczycieli.

Więcej informacjo o badaniu na stronie Obserwatorium:
http://www.obserwatorium-poznan.pl/
i w raporcie z badania:
http://www.obserwatorium-poznan.pl/wp-content/uploads/2017/03/Raport_jakosciowe_02_03_20171.pdf

Energia dla nauczycieli

grafika forum

25 kwietnia 2017 r.  w Ministerstwie Energii odbędzie się II Edukacyjne Forum Energetyki Jądrowej.  Ministerstwo zaprasza reprezentantów uczelni, kuratoriów oświaty, szkół oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Celem konferencji jest wypracowanie rekomendacji dla strategii kształcenia kadr na potrzeby energetyki jądrowej.

W trakcie Forum zaprezentowane zostaną inicjatywy Komisji Europejskiej, Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej oraz rozwiązania Francji i Finlandii w obszarze edukacji i kształcenia wyższego związanego z  energetyką jądrową. Podczas konferencji odbędzie się dyskusja „Jak kształcić kadry dla energetyki jądrowej?”, dotycząca polskiej strategii budowania kompetencji branżowych.

Budowa elektrowni jądrowej w Polsce wymaga odpowiedniego przygotowania przyszłych pracowników. Niezwykle istotne jest kształcenie w szkołach ponadgimnazjalnych i wyższych, a także doskonalenie kadry zatrudnionej w instytutach naukowych, przedsiębiorstwach oraz instytucjach realizujących zadania związane z rozwojem  energetyki jądrowej.

Rozwój energetyki jądrowej w Polsce spowoduje utworzenie tysięcy miejsc pracy, zarówno dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów,  jak i popularnych zawodów (spawacz, mechanik, elektryk). To praca w głównych obiektach elektrowni, we współpracujących fabrykach czy biurach projektowych, w instytutach badawczych oraz urzędach dozoru jądrowego i technicznego, a także w instytucjach ochrony środowiska. Ze względu na tzw. efekty mnożnikowe całkowita liczba miejsc pracy utworzonych dzięki wdrożeniu energetyki jądrowej będzie odczuwalna w skali całej gospodarki.

Szeroko pojęty przemysł jądrowy tylko w Unii Europejskiej zatrudnia ok. 470 tysięcy osób. Zgodnie z danymi Oxford Economics budowa jednej dwublokowej elektrowni jądrowej daje w warunkach amerykańskich prawie 17.000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Wpływ indukowany (związany z wyższymi dochodami zatrudnionych pracowników) może zwiększyć tę liczbę nawet 2-krotnie. W polskich realiach te liczby mogą być jeszcze wyższe, ze względu na różnice w strukturze i wydajności naszej gospodarki.

O rozumowaniu naukowym

6-7 kwietnia 2017 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu – Ponadregionalne Rolnicze Centrum Kongresowe w Pawłowicach odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja „Edukacja oparta na dowodach”. Podczas konferencji dr Barbara Ostrowska oraz dr Marcin Chrzanowski z IBE opowiedzą o przedmiotach przyrodniczych jako kluczu do naukowego myślenia.

Celem konferencji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania:

·         Jak badania naukowe można wykorzystać w edukacji?

·         Jakie korzyści dla ucznia i nauczyciela może mieć kształtowanie naukowego myślenia?

·         Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu?

W spotkaniu weźmie udział kadra zarządzająca szkołami, nauczyciele, wychowawcy szkół i placówek, nauczyciele akademiccy i pracownicy naukowi, psychologowie, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, pracownicy Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli oraz doradcy zawodowi.

Eksperci IBE będą mówili w oparciu o badania „Laboratorium myślenia” oraz PISA 2015.

W Toruniu o nowatorskim podejściu do autyzmu

Problem autyzmu może dotyczyć nawet 30 tysięcy dzieci w Polsce. Rocznie diagnozowanych jest kilkaset nowych przypadków tego zaburzenia. O nowatorskich rozwiązaniach w działaniach na rzecz osób z autyzmem będą rozmawiać eksperci podczas toruńskiej konferencji "Autyzm- Droga do Samodzielności".

Czytaj więcej...

Cedefop publikuje nasze badania

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) opublikowało polski raport w ramach programu VET in Europe. To dokument dotyczący kształcenia i szkolenia zawodowego, który wspólnie przygotują kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz Islandia i Norwegia.

Autorami polskiego raportu są nasi pracownicy: Agnieszka Chłoń-Domińczak, Horacy Dębowski, Dorota Holzer-Żelażewska oraz Anna Maliszewska.  Na czynniki pierwsze rozłożyli sytuację demograficzną, gospodarczą i edukacyjną w kontekście kształcenia zawodowego.

Tym samym uzupełniamy europejską bazę wiedzy o nasz system kształcenia i szkolenia zawodowego. Zebranie podobnych informacji w innych krajach pozwoli na lepszą współpracę międzynarodową, a także podglądanie rozwiązań stosowanych przez naszych zagranicznych partnerów.

Więcej o polskim raporcie VET in Europe:
http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/country-reports/poland-vet-europe-country-report-2016

Raport do pobrania: plik PDF

Praca zespołowa w szkole – pracodawcy tego oczekują

Nauka w grupach oznacza lepsze wyniki w szkole. To też lepsza jakość wykonania zadania oraz rozwój społeczno-emocjonalny.  Wiedzą o tym uczestnicy projektu CO-LAB, których gościliśmy w IBE 6 marca 2017 roku na seminarium.

CO-LAB to projekt prowadzony w sześciu krajach: Austrii, Belgii, Estonii, Irlandii, Polsce i Portugalii. Jego celem jest wsparcie nauczycieli, zainteresowanych innowacyjnymi sposobami nauki grupowej. „Zaczęliśmy od stworzenia scenariuszy zajęć i sposobów oceniania uczniów. Obecnie jesteśmy na etapie testowania tych ćwiczeń w szkole lub w pracy metodyków z nauczycielami” – powiedziała koordynatorka projektu z ramienia Polski, Agnieszka Rybińska.

Czytaj więcej...

Podsumowanie polsko-macedońskiego projektu

24 lutego 2017 r. odbyła się konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”.

Projekt został zrealizowany w ramach współpracy między macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, Instytutem Badan Edukacyjnych oraz międzynarodowymi ekspertami.
Uczestników konferencji powitali Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który podkreślił znaczenie realizowanego projektu w pogłębianiu współpracy polsko-macedońskiej.

Czytaj więcej...

Konferencja podsumowująca - „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”

Konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” odbędzie się 24 lutego 2017 r. w siedzibie EU Info Centre w Skopje. Projekt jest realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych oraz macedońskie Ministerstwo Edukacji i Nauki od sierpnia 2016.

Uczestników konferencji powitają Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej.

Rezultaty projektu zostaną przedstawione przez Agnieszkę Chłoń-Domińczak, lidera projektu ze strony IBE, oraz Danę Biskoską, liderkę strony macedońskiej. Agata Poczmańska, członek zespołu ekspertów projektu, zaprezentuje wyniki przeglądu macedońskich dokumentów strategicznych i prawnych związanych z edukacją policealną, a także założenia harmonizacji edukacji policealnej z Macedońską Ramą Kwalifikacji. Agnieszka Chłoń-Domińczak omówi współpracę między rynkiem pracy a edukacją policealną, która stanowiła istotny element prac projektowych. W ostatniej części konferencji wezmą udział przedstawiciele szkół, pracodawców oraz Centrum ds. Kształcenia Zawodowego, aby zaprezentować dobre praktyki w zakresie wdrażania i rozwijania edukacji policealnej w Macedonii.

Projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” (“Support to the modernisation of the system for post-secondary education”) rozpoczął się 24 sierpnia 2016 r. Budżet projektu wynosi 250.000 EUR i jest finansowany ze środków Unii Europejskiej IPA OPHRD Program 2007-2013.

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018