bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

PISA ico

Polscy uczniowie wśród najlepszych na świecie, ale nie czują się częścią szkoły

Polscy uczniowie są na drugim miejscu w Europie pod względem rozumowania matematycznego. Znajdują się w światowej czołówce w rozumieniu czytanego tekstu i w rozumowaniu w naukach przyrodniczych. Jednocześnie co trzeci piętnastolatek nie czyta książek, co i tak jest lepszym wynikiem niż w innych krajach – wynika z badania PISA 2018. Więcej
EFC baner nagroda ico

Do kogo trafi Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego? Zgłoszenia do 31 maja

W tym roku po raz trzeci zostanie przyznana Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego. To wyróżnienie dla autorów artykułów, które przyczyniają się do pogłębiania debaty o edukacji
w Polsce. Podczas uroczystej gali, która odbędzie się w listopadzie zwycięzcy otrzymają statuetkę oraz nagrodę finansową. Wysokość nagrody pieniężnej w każdej kategorii wynosi 10 tys. złotych. Więcej
Poradnik ico

Kształcenie na odległość – poradnik dla szkół

Jak koordynować kształcenie na odległość, co należy do obowiązków dyrektorów i nauczycieli, jak realizować podstawę programową w warunkach domowych, jak zwiększyć efektywność zdalnej nauki, w jaki sposób zaplanować czas dziecka w domu oraz z jakich narzędzi i materiałów korzystać – na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w poradniku MEN przygotowanym dla nauczycieli, dyrektorów, uczniów i rodziców. Więcej
nauka w domu

Kształcenie na odległość – nowe regulacje prawne MEN

Ministerstwo Edukacji Narodowej zmieniło przepisy, dzięki którym możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19.  Więcej
nauka ico

Przymusowa przerwa w szkole: to nie musi być stracony czas

Przerwa w zajęciach szkolnych nie powinna oznaczać, że dziecko przestaje się uczyć. Wyjaśniamy, jak twórczo i konstruktywnie wykorzystać wolny czas uczniów. Więcej
nauka zdalna ico

Nauka zdalna podczas zawieszenia zajęć w szkołach - rekomendacje dla nauczycieli i dyrektorów

Epodreczniki.pl, podręcznik internetowy „Włącz Polskę”, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia czy Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji to strony, które mogą być wykorzystywane do zdalnej pracy z uczniami w okresie zawieszenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Ministerstwo Edukacji Narodowej wspólnie z Ministerstwem Cyfryzacji, Zespołem GovTech Polska i instytucjami publicznymi przygotowało rekomendacje dotyczące materiałów edukacyjnych do wykorzystania przez nauczycieli i dyrektorów szkół. Więcej

Aktualności IBE

Szacunek dla nauczycieli

Nie ma zmiany w edukacji bez wzmocnienia prestiżu i autonomii nauczycieli, powiedział dyrektor IBE Michał Federowicz podczas konferencji podsumowującej projekt Entuzjaści edukacji A co sądzą nauczyciele?

Czytaj więcej...

Jak uczyć o energetyce jądrowej

 

Zaproszenie do udziału w bezpłatnym szkoleniu

pt.: „Jak uczyć o energetyce jądrowej”

Czytaj więcej...

Konkurs na serwis dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych

strony jpg
Zapraszamy do udziału w konkursie na najlepszy finansowany ze środków publicznych serwis internetowy instytucji edukacyjnej i akcji/wydarzenia edukacyjnego, dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Do udziału w konkursie „Serwis www bez barier”, który IBE objął patronatem, zapraszamy instytucje oświaty, uczelnie wyższe oraz instytucje badawcze z całej Polski, a także serwisy jednostek podległych tym podmiotom.

Czytaj więcej...

Co się dzieje na lekcjach angielskiego

Im więcej mówią po angielsku nauczyciele, tym więcej uczniowie. Średnio nauczyciel mówi na lekcji po angielsku przez 24 minuty. Na lekcji głównie mówi nauczyciel, z czego prawie połowę czasu – po polsku. Uczniowie mówią mało, prostymi słowami i krótkimi zdaniami, 3-4 słowa na zdanie. ¾ nauczycieli używa materiałów z Internetu (grafika, filmy, zadania, testy, prezentacje), tylko co trzeci robi własne prezentacje i używa gier, tylko co czwarty użył choć raz e-podręcznika. Korzystanie z pracowni językowej - 25% nauczycieli nie prowadzi żadnej lekcji w takiej sali (na wsiach ponad 31%). 

Czytaj więcej...

Nauczyciele i matematyka

Dokształca się stale ok. 90% nauczycieli. Jednak obecny system dokształcania nie pomaga im w skutecznym podnoszeniu kwalifikacji. Stopień awansu zawodowego nie przekłada się na poziom kompetencji dydaktycznych i przedmiotowych – wynika z Badania potrzeb nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki w zakresie rozwoju zawodowego (BPN), przeprowadzonego przez Instytut Badań Edukacyjnych.

– To wcale nie znaczy, ze wszyscy nauczyciele źle uczą. Jednak stwierdziliśmy, że na każdym trzech etapów nauczycieli jest po ok. 20% nauczycieli, którzy nie mają podstawowej wiedzy matematycznej – powiedziała dr Monika Czajkowska z Pracowni Matematyki IBE podczas konferencji prasowej 30 września 2015 r.

Czytaj więcej...

Przemoc w polskiej szkole

10% uczniów jest dręczonych, 2% nawet codziennie. Na dręczenie częściej narażone są dzieci z rodzin biednych lub kiepsko radzący sobie na WF-ie. Prześladowcy częściej wybierają na ofiarę to dziecko, które mniej może liczyć na wsparcie rodziców. Najwięcej agresji jest w szkołach podstawowych. W gimnazjach problemem jest przemoc elektroniczna. Wychowawcy często nie zdają sobie sprawy z sytuacji w klasie, zwłaszcza w przypadku agresji słownej i elektronicznej.

Czytaj więcej...

IBE o „Cyfrowej szkole”

Lepsze wyposażenie szkół i  większe wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lekcjach to zaobserwowany przez Instytut Badań Edukacyjnych efekt rządowego programu „Cyfrowa szkoła”.  IBE sprawdził, czy program miał wpływ na dydaktykę w objętych nim szkołach.
Badania polegało na obserwacjach w szkołach, ankiecie przeprowadzonej wśród uczniów, wywiadach z nauczycielami i przedstawicielami dyrekcji szkół oraz analizie wyników sprawdzianu szóstoklasisty. Stwierdzono, że dzięki programowi poprawiło się wyposażenie szkół w sprzęt elektroniczny, a uczniowie uzyskali lepszy dostęp do indywidualnych komputerów. Udział w programie wiązał się ze zwiększonym wykorzystaniem na lekcjach technologii informacyjno-komunikacyjnych, takich jak tablica interaktywna, komputer mobilny nauczyciela i Internet.

Czytaj więcej...

Matematyka w szkole podstawowej

Na lekcjach matematyki w szkole podstawowej dzieci ćwiczą rachunki, a nauczyciele pokazują im jedną drogę rozwiązywania problemów. Często sposób prowadzenia lekcji nie jest zgodny z potrzebami ani możliwościami dzieci. Nauczyciele wiedzą, że powinni stosować różnorodne metody nauczania, ale w praktyce szkolnej na ogół tego nie robią – wynika z badania Instytut Badań Edukacyjnych. 

Eksperci IBE przedstawili 17 września 2015 r. wyniki badania Nauczanie matematyki w szkole podstawowej, przeprowadzonego w klasach III i V..

Czytaj więcej...

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018