Polscy seniorzy są mniej aktywni niż ich rówieśnicy w innych krajach. Źle oceniają swój stan zdrowia i sytuację finansową - Instytut Badań Edukacyjnych opublikował wyniki badania zdrowia, starzenia się i przechodzenia na emeryturę w Europie. Wzięło w nim udział ponad 86 tys. osób po 50. roku życia z 19 krajów.

Dr Jacek Francikowski na łamach serwisu edunews.pl przytoczył rekomendacje IBE dotyczące wyposażenia szkolnych pracowni. Uważa, że  proponowany sprzęt nie jest nowoczesny. Ma rację. Jednak rekomendacje dotyczyły minimalnego wyposażenia pracowni, które pozwoli realizować podstawę programową i rozwijać umiejętność pracy metodą badawczą.  Tak jak autor artykułu uważamy, że warto rozmawiać o tym, czym powinny stać się w przyszłości szkolne laboratoria  – piszą dr Barbara Ostrowska i Urszula Poziomek

W nowej perspektywie unijnej MEN stawia na lepsze wyposażenie pracowni w szkołach. Na konferencji w warszawskim Centrum Nauki Kopernik dyskutowano o tym, w jaki sposób ten program przeprowadzony zostanie w regionach. A naukowcy z IBE przedstawili rekomendacje dla samorządowców, dzięki którym wiadomo, jakie powinno być minimalne zaplecze do prowadzenia doświadczeń z uczniami

Nierówności w dostępie do edukacji, zwłaszcza ze względu na miejsce zamieszkania,  a także poziom wykształcenia rodziców, mają główny wpływ na ścieżki edukacyjne Polaków. Tak wynika z badania Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych (UDE), którego I turę przeprowadził Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z Instytutem Statystyki i Demografii SGH

Polscy 15-latkowie mają jeden z najwyższych poziomów kompetencji w Europie, na co wskazują wyniki międzynarodowego badania PISA. To w dużym stopniu zasługa nauczycieli i im też w znacznym stopniu poświęcona jest czwarta już edycja raportu o stanie edukacji – „Liczą się nauczyciele”, który opublikował Instytut Badań Edukacyjnych 

Dzięki grom dzieci rozwijają kreatywność oraz budują relacje towarzyskie. Dodatkowa korzyść: grając z uczestnikami z innych krajów, uczą się języków. Jednocześnie  trudniej im się uczyć, bo elektroniczne rozgrywki przyzwyczajają do szybkich sukcesów i schematów – to tylko niektóre wnioski z badania IBE wśród uczniów VI klas szkoły podstawowej