bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Instytut Badań Edukacyjnych

Aplikuj do szkoły doktorskiej i badaj system edukacji

Instytut Badań Edukacyjnych wspólnie ze Szkołą Doktorską Nauk Społecznych „Academia Rerum Socialium” UMK uruchamia interdyscyplinarne studia doktoranckie – Toruńską Szkołę Nauk o Społeczeństwie, Edukacji, Nauce i Technologii (TSN SENT). O przyjęcie na studia i stypendium mogą ubiegać się osoby zainteresowane badaniami nad systemem edukacji i szkolnictwem wyższym oraz studiami nad społeczną rolą nauki i technologii. Więcej
design thinking icopx

Instytut Badań Edukacyjnych został członkiem EBSN

European Basic Skills Network (EBSN) to sieć zrzeszająca instytucje działające na rzecz rozwoju umiejętności podstawowych osób dorosłych, której celem jest współpraca między państwami oraz wspieranie rozwoju polityki edukacyjnej w zakresie umiejętności podstawowych. Więcej
design thinking icopx

Edukacyjni praktycy o innowacyjnych rozwiązaniach dla szkolnictwa

Już w połowie sierpnia będziemy mogli posłuchać o nowatorskich rozwiązaniach edukacyjnych podczas serii webinariów, objętych patronatem przez kwartalnik “Edukacja” oraz Instytut Badań Edukacyjnych. Zachęcamy do udziału! Więcej
Crosscut ico

Zapraszamy na konferencję projektu CROSSCUT

Już 29 sierpnia w Sèvres pod Paryżem odbędzie się międzynarodowa konferencja podsumowująca trzy lata projektu CROSSCUT. W międzynarodowym gronie ekspertów omówione zostaną wyniki badań na temat nauczania międzyprzedmiotowego m.in. w Polsce. Więcej
path2integrity ico

Ekspertki IBE na pierwszym sympozjum projektowym Path2Integrity

Na początku lipca w Kilonii odbyło się pierwsze sympozjum projektu Path2Integrity poświęcone kwestii rzetelności naukowej i interdyscyplinarnego podejścia w nauczaniu etyki badawczej. Instytut Badań Edukacyjnych reprezentowała na nim Dr Agnieszka Dwojak-Matras, kierownik projektu w Polsce, oraz członkinie zespołu projektowego: Dr Agnieszka Koterwas i Dr Katarzyna Kalinowska-Sinkowska. Więcej
narzedzia artyku ikonal

Badanie preferencji studentów na rynku pracy

Na początku sierpnia ukazał się raport ze studenckich badań śląskich studentów i studentek na rynku pracy w Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Partnerem badania był Instytut Badań Edukacyjnych, a w raporcie znalazła się wypowiedź jednego z doradców regionalnych IBE na temat Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Więcej

Kompetencje społeczne oraz edukacja obywatelska dzieci i młodzieży

Jakie wyzwania wiążą się z przygotowaniem dzieci i młodzieży do świadomego nabywania umiejętności społecznych? Jak prowadzić edukację obywatelską w ramach zajęć szkolnych? To tylko wybrane zagadnienia, którym poświęcono kolejne spotkanie w ramach prac nad Zintegrowaną Strategią Umiejętności.

 DSC7847

Seminarium odbyło się 12 czerwca w Warszawie i wzięło w nim udział kilkunastu ekspertów z całej Polski. Spotkanie zostało podzielone na dwie części: plenarną i warsztatową. Podczas pierwszej omówiono główne założenia Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU) oraz m.in. te zagadnienia podstawy programowej kształcenia ogólnego, które dotyczą kompetencji społecznych i obywatelskich. Nie zabrakło także rozmów o problemach edukacji szkolnej i jej wewnętrznych granicach w odniesieniu do budowania edukacji obywatelskiej.

Druga część seminarium miała charakter warsztatowy. Zastanawiano się nad dostosowaniem oferty kształcenia, programów nauczania oraz materiałów edukacyjnych do modeli nauczania angażujących ucznia w proces rozwijania kompetencji społecznych i obywatelskich. Dzielono się wiedzą dotyczącą dobrych praktyk w tym obszarze, ale debatowano również o przeszkodach, jakie napotyka edukacja obywatelska prowadzona w ramach edukacji formalnej. Nie zabrakło także dyskusji na temat działań mających na celu doskonalenie kadry nauczycielskiej i uwrażliwienie jej na potrzebę wspierania młodzieży w rozwijaniu kompetencji społecznych.

Seminarium zakończyło się zebraniem propozycji rozwiązań wspierających działania sieciujące instytucje we wspólnym realizowaniu projektów nastawionych na kreowanie postaw obywatelskich wśród dzieci i młodzieży.

PROGRAM SEMINARIUM

Zintegrowana Strategia Umiejętności

To jeden z elementów polityki publicznej, która wspiera rozwój kapitału ludzkiego, zwiększenie zatrudnienia, wspierającej wzrost gospodarczy oraz włączenie społeczne. Celem ZSU jest konceptualizacja spójnej polityki dotyczącej kształtowania i rozwijania umiejętności oraz skoordynowanie działań zaangażowanych stron w tym zakresie. ZSU działa na rzecz zwiększenia aktywności edukacyjnej i zawodowej we wszystkich grupach społecznych, zwłaszcza narażonych na wykluczenie. Jej celem jest także wzmocnienie świadomości znaczenia umiejętności dla osiągania korzyści w wymiarze indywidualnym, gospodarczym i społecznym.

ZINTEGROWANA STRATEGIA UMIEJĘTNOŚCI

Galeria

 

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018