bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

PISA ico

Polscy uczniowie wśród najlepszych na świecie, ale nie czują się częścią szkoły

Polscy uczniowie są na drugim miejscu w Europie pod względem rozumowania matematycznego. Znajdują się w światowej czołówce w rozumieniu czytanego tekstu i w rozumowaniu w naukach przyrodniczych. Jednocześnie co trzeci piętnastolatek nie czyta książek, co i tak jest lepszym wynikiem niż w innych krajach – wynika z badania PISA 2018. Więcej
logo ibe ico

IBE angażuje się w rozwój kompetencji w sektorze teleinformatyki i cyberbezpieczeństwa

Z upoważnienia Jadwigi Emilewicz, Minister Rozwoju, utworzona została nowa Sektorowa Rada ds. Kompetencji - Telekomunikacja i Cyberbezpieczeństwo. Jednym z członków Rady został Aleksander Wasiak-Radoszewski, ekspert ds. ZSK z Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
EFC baner nagroda ico

Do kogo trafi Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego? Zgłoszenia do 31 maja

W tym roku po raz trzeci zostanie przyznana Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego. To wyróżnienie dla autorów artykułów, które przyczyniają się do pogłębiania debaty o edukacji
w Polsce. Podczas uroczystej gali, która odbędzie się w listopadzie zwycięzcy otrzymają statuetkę oraz nagrodę finansową. Wysokość nagrody pieniężnej w każdej kategorii wynosi 10 tys. złotych. Więcej
Poradnik ico

Kształcenie na odległość – poradnik dla szkół

Jak koordynować kształcenie na odległość, co należy do obowiązków dyrektorów i nauczycieli, jak realizować podstawę programową w warunkach domowych, jak zwiększyć efektywność zdalnej nauki, w jaki sposób zaplanować czas dziecka w domu oraz z jakich narzędzi i materiałów korzystać – na te i wiele innych pytań można znaleźć odpowiedź w poradniku MEN przygotowanym dla nauczycieli, dyrektorów, uczniów i rodziców. Więcej
nauka w domu

Kształcenie na odległość – nowe regulacje prawne MEN

Ministerstwo Edukacji Narodowej zmieniło przepisy, dzięki którym możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19.  Więcej
nauka ico

Przymusowa przerwa w szkole: to nie musi być stracony czas

Przerwa w zajęciach szkolnych nie powinna oznaczać, że dziecko przestaje się uczyć. Wyjaśniamy, jak twórczo i konstruktywnie wykorzystać wolny czas uczniów. Więcej

Poznaliśmy „Strategię umiejętności OECD: Polska”

11 grudnia w Warszawie odbyła się konferencja, podczas której zaprezentowano raport „Strategia umiejętności OECD: Polska”. Wzięli w niej udział reprezentanci ministerstw, organizacji pozarządowych, sektora oświaty i instytucji wspierających edukację. Spotkanie otworzył Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski, a główne wnioski z raportu zostały przedstawione przez Zastępcę Sekretarza Generalnego OECD Ludgera Schuknechta.

 DSC1788

Polska korzysta z doświadczeń Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) przy tworzeniu krajowego dokumentu strategicznego – Zintegrowanej Strategii Umiejętności (ZSU). Raport OECD to przekrojowa, syntetyczna diagnoza stanu rozwiązań dotyczących mechanizmów wspierania rozwoju umiejętności. To również szereg zaleceń opartych na dobrych praktykach funkcjonujących w innych państwach. Diagnoza i rekomendacje były wypracowane w ścisłej współpracy z polskimi interesariuszami, którzy uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez OECD we współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Instytutem Badań Edukacyjnych.

Strategia umiejętności OECD: Polska

Raport zawiera rekomendacje, które są dostosowane do konkretnych potrzeb Polski, uwzględniają perspektywę międzynarodową i bazują na wskaźnikach używanych przez OECD. Przedmiotem raportu są cztery priorytetowe obszary związane z poprawą osiągnięć Polski w zakresie umiejętności, które zostały wskazane przez OECD we współpracy z rządem polskim. Są to:

  1. Zwiększenie sprawności reagowania systemu edukacji na potrzeby rynku pracy.
  2. Wspieranie większego uczestnictwa we wszystkich formach uczenia się dorosłych.
  3. Wzmocnienie wykorzystania umiejętności w polskich przedsiębiorstwach.
  4. Wzmocnienie zarządzania systemem umiejętności w Polsce.

Raport będzie istotnym źródłem dla tworzonej obecnie części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności (część ogólną tego dokumentu rząd przyjął w styczniu 2019 roku: CZYTAJ WIĘCEJ). Celem ZSU jest określenie spójnej polityki na rzecz kształtowania i rozwijania umiejętności w Polsce.

Zintegrowana Strategia Umiejętności

Celem nadrzędnym Zintegrowanej Strategii Umiejętności jest tworzenie możliwości i warunków do rozwoju umiejętności niezbędnych do wzmocnienia kapitału społecznego, włączenia społecznego, wzrostu gospodarczego i osiągnięcia wysokiej jakości życia. Za całościowe opracowanie ZSU odpowiada Ministerstwo Edukacji Narodowej. W prace zaangażowany jest także Instytut Badań Edukacyjnych, który resortowi edukacji służy wsparciem eksperckim. Realizacja założeń Zintegrowanej Strategii Umiejętności powinna przyczyniać się do spełnienia przez Polskę celu 4.4. „Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030” Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) – tzn. zwiększenia do 2030 roku liczby młodzieży i osób dorosłych posiadających odpowiednie umiejętności, w tym techniczne i zawodowe, na rzecz zatrudnienia, miejsc pracy i przedsiębiorczości.

Galeria

Więcej informacji

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018