bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Indywidualne spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Szansa”

Zapraszamy na indywidualne spotkania konsultacyjne dla potencjalnych grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, podczas których będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat rekrutacji do projektu oraz modelu wsparcia dla osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych. Więcej
icils ico

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Więcej
chiny ico

Wizyta gości z Chin

13 listopada br. gościliśmy delegację przedstawicieli instytucji kulturalno-edukacyjnych z chińskiej prowincji Anhui.  Więcej
sektorowe rady ico

O roli sektorowych rad ds. kompetencji

Już w środę 13 listopada odbędzie się kolejne spotkanie organizowane w ramach debaty publicznej o ZSK pod hasłem “ZSK - most łączący edukację i rynek pracy”. Tym razem pochylimy się nad kwestią rozwoju kwalifikacji sektorowych. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!  Więcej
hr2 ico

Jak wspierać ludzi zmieniających zawód?

19 i 26 listopada w Centrum Konferencyjnym West Gate w Warszawie odbędą się jednodniowe warsztaty poświęcone problematyce zmiany zawodowej. Serdecznie zapraszamy do udziału doradców zawodowych i pracowników branży HR! Więcej
pisa2021 icon

Matematyka główną dziedziną badania PISA 2021

Na początku grudnia br. poznamy wyniki badania PISA 2018. Tymczasem podano już założenia edycji PISA 2021. Tym razem główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Więcej

Jaka sala przyjazna i inspirująca dla uczniów?

Przestrzeń sali powinna być zachętą do rozwoju i odpowiedzią na różne temperamenty dzieci

– powiedziała Ludmiła Rycielska, autorka projektu SALA – katalog rozwiązań przestrzennych Sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym.

SALA katalog broszuraRaport opisuje propozycje zmian, które za niewielkie pieniądze mogą dostosować klasę do potrzeb dzieci, budując w niej przestrzeń pracy, relaksu i twórczego rozwoju. Raport odpowiada na pytania:

  • Jak przestrzeń klasy może stymulować rozwój dzieci?
  • Jak powinny wyglądać sale dla najmłodszych uczniów?
  • Jaki związek ma wygląd sali z umiejętnościami uczniów?
  • Jak klasa może odpowiadać na potrzeby małych dzieci?

Celem badania było wypracowanie wraz z nauczycielami nauczania wczesnoszkolnego propozycji mikrozmian w klasie szkolnej. Do udziału w  badaniu zaproszono nauczycielki z 13 szkół, z różnej wielkości miejscowości. Nauczycieli wspierali eksperci: psychologowie rozwo-jowi, środowiskowi i architekt. Wspólnie zastanawiali się nad tym, jak powinna wyglądać sala szkolna, by  dobrze się w niej funkcjonowało sześcio- i siedmiolatkom. Przedstawione pomysły były następnie wdrażane przez nauczycieli (raport zawiera zdjęcia).

Do projektu zaprosiliśmy 13 nauczycieli ze szkół różnej wielkości, wiejskich i miejskich. Na spotkaniach warsztatowych wspólnie z psychologami rozwojowymi i środowiskowymi oraz architektem zaproponowaliśmy różne zmiany w przestrzeni, które mogą odpowiedzieć na potrzeby dzieci

– powiedziała Ludmiła Rycielska.

W raporcie wykorzystano też wyniki badania ilościowego Pierwszoklasista 2014, przeprowadzonego z udziałem ponad 1200 uczniów, podczas którego sprawdzano umiejętności szkolne (pisanie, czytanie, rozumowanie matematyczne) oraz wskaźniki rozwoju i inteligencji (np. kompetencje społeczno-emocjonalne lub motorykę). – Wyniki tego badania pokazały, że istnieje istotny związek między odpowiednim zarządzaniem przestrzenią a osiągnięciami uczniów – zaznaczył dr Piotr Rycielski. – Przykładowo umiejętność pisania jest lepiej rozwinięta w klasach, w których jest więcej otwartej przestrzeni umożliwiającej pracę indywidualną. Motywacja do nauki i wytrwałość uczniów są wyższe w klasach, w których obowiązuje wyraźne rozgraniczenie przestrzeni do nauki i zabawy.

Spośród wszystkich wskaźników przestrzeni sali najsilniejszy związek z rozwojem dzieci mają obecność kącika do odgrywania ról i obecność przestrzeni umożliwiającej wyciszenie lub pracę indywidualną

– powiedział dr Piotr Rycielski.

Dbaliśmy o to, aby zaproponowane zmiany były łatwe do wprowadzenia przez nauczyciela i uczniów oraz niskobudżetowe. Często wystarczy wykorzystać powszechnie dostępne materiały i uruchomić wyobraźnię. Ważne jest też wsparcie dyrektora, który zachęci nawet do niewielkich zmian w aranżacji przestrzeni

– podsumowała Ludmiła Rycielska.

Najważniejsze to wyraźne wydzielanie przestrzeni nauki i zabawy oraz takie zarządzenie przestrzenią, aby dawała dzieciom poczucie bezpieczeństwa i kontroli.

Oto kilka ciekawych pomysłów na nowe zaaranżowanie sali:

  1. w przestrzeni pracy, np.:
    - skrytki – indywidualne pudełka, plastikowe pojemniki, płócienne torby do przechowywania podręczników i innych przedmiotów służącej bieżącej pracy,
    - czarodziejski stolik – wyodrębnione miejsce, któremu nadano specjalne znaczenie i w którym o określonym czasie zawsze pojawia się niespodzianka,
    - ławka „mój warsztat pracy” – wyposażona w podkładki lub maty, na których są zaznaczone miejsca na określone przybory szkolne, lub oznaczona taśmą, wyznaczającą przestrzeń pracy i ułożenie przyborów;

  2. w przestrzeni relaksu, np.:
    - baldachim – sposób na wydzielenie strefy relaksu i miejsca na prywatne rozmowy lub czytanie książek,
    - namiot z poduszkami do siedzenia – jasno nakreśla miejsce do odpoczynku, zapewnia poczucie bezpieczeństwa, może być miejscem, w którym dziecko opanuje silne emocje,
    - kolorowe, osobiste pufy – mogą być podpisane i używane w różnych kontekstach (np. dziecko, które siedzi na pufie czerwonej, zabiera głos);

  3. w przestrzeni twórczości i rozwoju indywidualnego, np.:
    - moja tablica – miejsce na ścianie, w którym uczeń może pozostawiać wiadomości dla innych i pokazywać innym coś na swój temat
    - podłoga do malowania – zasłona prysznicowa rozłożona na podłodze i przyklejona taśmą klejącą oraz zestaw flamastrów, umożliwiająca dzieciom jednoczesne malowanie
    - puzzle do pracy w grupie – dekoracja ściany, w której każde dziecko ozdabia jeden kafelek, a z nich składany jest obraz całej klasy.

pdf1 SALA – katalog rozwiązań przestrzennych Sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym.
pobierz katalog
pdf1 prezentacja
pobierz prezentację

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018