bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach. Więcej
refernet vet future of work pl

Nowa publikacja zespołu Refernet Polska

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego, rozwój przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i nowych technologii – o tym w publikacji wydanej w ramach działań ReferNet Polska.  Więcej
uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej

Jaka sala przyjazna i inspirująca dla uczniów?

Przestrzeń sali powinna być zachętą do rozwoju i odpowiedzią na różne temperamenty dzieci

– powiedziała Ludmiła Rycielska, autorka projektu SALA – katalog rozwiązań przestrzennych Sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym.

SALA katalog broszuraRaport opisuje propozycje zmian, które za niewielkie pieniądze mogą dostosować klasę do potrzeb dzieci, budując w niej przestrzeń pracy, relaksu i twórczego rozwoju. Raport odpowiada na pytania:

  • Jak przestrzeń klasy może stymulować rozwój dzieci?
  • Jak powinny wyglądać sale dla najmłodszych uczniów?
  • Jaki związek ma wygląd sali z umiejętnościami uczniów?
  • Jak klasa może odpowiadać na potrzeby małych dzieci?

Celem badania było wypracowanie wraz z nauczycielami nauczania wczesnoszkolnego propozycji mikrozmian w klasie szkolnej. Do udziału w  badaniu zaproszono nauczycielki z 13 szkół, z różnej wielkości miejscowości. Nauczycieli wspierali eksperci: psychologowie rozwo-jowi, środowiskowi i architekt. Wspólnie zastanawiali się nad tym, jak powinna wyglądać sala szkolna, by  dobrze się w niej funkcjonowało sześcio- i siedmiolatkom. Przedstawione pomysły były następnie wdrażane przez nauczycieli (raport zawiera zdjęcia).

Do projektu zaprosiliśmy 13 nauczycieli ze szkół różnej wielkości, wiejskich i miejskich. Na spotkaniach warsztatowych wspólnie z psychologami rozwojowymi i środowiskowymi oraz architektem zaproponowaliśmy różne zmiany w przestrzeni, które mogą odpowiedzieć na potrzeby dzieci

– powiedziała Ludmiła Rycielska.

W raporcie wykorzystano też wyniki badania ilościowego Pierwszoklasista 2014, przeprowadzonego z udziałem ponad 1200 uczniów, podczas którego sprawdzano umiejętności szkolne (pisanie, czytanie, rozumowanie matematyczne) oraz wskaźniki rozwoju i inteligencji (np. kompetencje społeczno-emocjonalne lub motorykę). – Wyniki tego badania pokazały, że istnieje istotny związek między odpowiednim zarządzaniem przestrzenią a osiągnięciami uczniów – zaznaczył dr Piotr Rycielski. – Przykładowo umiejętność pisania jest lepiej rozwinięta w klasach, w których jest więcej otwartej przestrzeni umożliwiającej pracę indywidualną. Motywacja do nauki i wytrwałość uczniów są wyższe w klasach, w których obowiązuje wyraźne rozgraniczenie przestrzeni do nauki i zabawy.

Spośród wszystkich wskaźników przestrzeni sali najsilniejszy związek z rozwojem dzieci mają obecność kącika do odgrywania ról i obecność przestrzeni umożliwiającej wyciszenie lub pracę indywidualną

– powiedział dr Piotr Rycielski.

Dbaliśmy o to, aby zaproponowane zmiany były łatwe do wprowadzenia przez nauczyciela i uczniów oraz niskobudżetowe. Często wystarczy wykorzystać powszechnie dostępne materiały i uruchomić wyobraźnię. Ważne jest też wsparcie dyrektora, który zachęci nawet do niewielkich zmian w aranżacji przestrzeni

– podsumowała Ludmiła Rycielska.

Najważniejsze to wyraźne wydzielanie przestrzeni nauki i zabawy oraz takie zarządzenie przestrzenią, aby dawała dzieciom poczucie bezpieczeństwa i kontroli.

Oto kilka ciekawych pomysłów na nowe zaaranżowanie sali:

  1. w przestrzeni pracy, np.:
    - skrytki – indywidualne pudełka, plastikowe pojemniki, płócienne torby do przechowywania podręczników i innych przedmiotów służącej bieżącej pracy,
    - czarodziejski stolik – wyodrębnione miejsce, któremu nadano specjalne znaczenie i w którym o określonym czasie zawsze pojawia się niespodzianka,
    - ławka „mój warsztat pracy” – wyposażona w podkładki lub maty, na których są zaznaczone miejsca na określone przybory szkolne, lub oznaczona taśmą, wyznaczającą przestrzeń pracy i ułożenie przyborów;

  2. w przestrzeni relaksu, np.:
    - baldachim – sposób na wydzielenie strefy relaksu i miejsca na prywatne rozmowy lub czytanie książek,
    - namiot z poduszkami do siedzenia – jasno nakreśla miejsce do odpoczynku, zapewnia poczucie bezpieczeństwa, może być miejscem, w którym dziecko opanuje silne emocje,
    - kolorowe, osobiste pufy – mogą być podpisane i używane w różnych kontekstach (np. dziecko, które siedzi na pufie czerwonej, zabiera głos);

  3. w przestrzeni twórczości i rozwoju indywidualnego, np.:
    - moja tablica – miejsce na ścianie, w którym uczeń może pozostawiać wiadomości dla innych i pokazywać innym coś na swój temat
    - podłoga do malowania – zasłona prysznicowa rozłożona na podłodze i przyklejona taśmą klejącą oraz zestaw flamastrów, umożliwiająca dzieciom jednoczesne malowanie
    - puzzle do pracy w grupie – dekoracja ściany, w której każde dziecko ozdabia jeden kafelek, a z nich składany jest obraz całej klasy.

pdf1 SALA – katalog rozwiązań przestrzennych Sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym.
pobierz katalog
pdf1 prezentacja
pobierz prezentację

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018