bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Indywidualne spotkania konsultacyjne w ramach projektu „Szansa”

Zapraszamy na indywidualne spotkania konsultacyjne dla potencjalnych grantobiorców projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, podczas których będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat rekrutacji do projektu oraz modelu wsparcia dla osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych. Więcej
icils ico

Cyfryzacja bez edukacji nie wystarczy. Znamy wyniki międzynarodowego badania ICILS 2018

Tylko 2% uczniów wykazuje się umiejętnościami krytycznego przyswajania informacji znalezionych w internecie – to jeden z wniosków drugiej edycji Międzynarodowego Badania Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (ICILS 2018). Więcej
chiny ico

Wizyta gości z Chin

13 listopada br. gościliśmy delegację przedstawicieli instytucji kulturalno-edukacyjnych z chińskiej prowincji Anhui.  Więcej
sektorowe rady ico

O roli sektorowych rad ds. kompetencji

Już w środę 13 listopada odbędzie się kolejne spotkanie organizowane w ramach debaty publicznej o ZSK pod hasłem “ZSK - most łączący edukację i rynek pracy”. Tym razem pochylimy się nad kwestią rozwoju kwalifikacji sektorowych. Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych!  Więcej
hr2 ico

Jak wspierać ludzi zmieniających zawód?

19 i 26 listopada w Centrum Konferencyjnym West Gate w Warszawie odbędą się jednodniowe warsztaty poświęcone problematyce zmiany zawodowej. Serdecznie zapraszamy do udziału doradców zawodowych i pracowników branży HR! Więcej
pisa2021 icon

Matematyka główną dziedziną badania PISA 2021

Na początku grudnia br. poznamy wyniki badania PISA 2018. Tymczasem podano już założenia edycji PISA 2021. Tym razem główną dziedziną badania osiągnięć uczniów w ponad 80 krajach będzie matematyka. Więcej

Egzaminacyjny raport o stanie edukacji 2014

Piąty z kolei raport o stanie edukacji Instytut Badań Edukacyjnych poświęcił systemowi egzaminacyjnemu. Eksperci IBE wyjaśniali, dlaczego egzaminy są tak ważne? Jakie są wady i zalety systemu egzaminacyjnego? W jaki sposób mogą pomóc w doskonaleniu pracy szkoły? Czy i jak z wyników egzaminacyjnych korzystają dyrektorzy szkół i nauczyciele?

– Co robią dyrektorzy szkół – widzą, np. że uczniowie słabo wypadają z polskiego czy matematyki, więc zwiększają liczbę zajęć i nacisk na te główne przedmioty, a nie np. na przedmioty artystyczne lub umiejętność pracy w grupie, bo egzaminy tego nie sprawdzają –  tak dr Michał Sitek, wicedyrektor IBE ds. badawczych wyjaśniał, w jaki sposób system egzaminacyjny może wpłynąć na ograniczanie zakresu tego, czego uczy szkoła. –  Jest też zjawisko uczenia pod testy, a więc uczniowie ćwiczą te formaty wypowiedzi, te sposoby rozwiązywania, które były  na poprzednich egzaminach lub są w informatorze CKE. Szkoły, zwłaszcza w dużych miastach, starają się dobierać sobie uczniów i stosują rozmaite techniki marketingowe w oparciu o testy.
– Standaryzowane testy egzaminacyjne to potężne narzędzie systemu egzaminacyjnego, rezygnacja z tego, to jak rezygnacja z termometru przez lekarza – powiedział dr hab. Roman Dolata. – Gdybym miał streścić zarzuty, jakie są stawiane standaryzowanym testom, to: dlaczego wy testy nie jesteście tym, czym nie jesteście, czyli dlaczego nie mierzycie np. umiejętności współpracy. Oczywiście testy wielu rzeczy nie mierzą, ale czy należy z nich z tego powodu rezygnować, czy raczej nie należałoby ich uzupełnić innymi wiarygodnymi informacjami? Szukajmy innych miar, a nie likwidujmy tej, która ma określoną wartość. W przeciwnym razie staniemy się szczęśliwymi posiadaczami systemu o nieznanej efektywności nauczania.

System egzaminacyjny jest potrzebny do doskonalenia pracy szkoły. Przykładem, jak można go używać i jak dzięki niemu można monitorować poziom nauczania są badania: Porównywalne wyniki egzaminacyjne oraz edukacyjna wartość dodana.

- Z badań wiadomo, że egzaminy zewnętrzne osłabiają poczucie satysfakcji zawodowej i autonomii nauczycieli. – zauważył dr Sitek - Wyniki testów uważają oni za niesprawiedliwe, bo wynik ucznia na egzaminie to także pochodna jego indywidualnych zdolności, czy statusu społecznego. Poza tym podkreślają, ze testy nie sprawdzają całości pracy nauczyciela, np. wysiłku, by wychować przyzwoitego obywatela.

pdf1 Materiał prasowy - Wpływ egzaminów na jakość edukacji
[ pobierz plik pdf ]
pdf1 Egzaminy zewnętrzne w polityce i praktyce edukacyjnej. Raport o stanie edukacji 2014
[ pobierz plik pdf ]
pdf1 Raport o stanie edukacji 2014
[ pobierz plik pdf ]
logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018