bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

fot kk ico

Katarzyna Kalinowska wyróżniona w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa

Katarzyna Kalinowska, pracująca na co dzień w Instytucie Badań Edukacyjnych, otrzymała wyróżnienie w konkursie o Nagrodę im. Anselma L. Straussa za książkę Praktyki flirtu i podrywu. Studium z mikrosocjologii emocji. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Szansa – nowe możliwości dla dorosłych: znamy wyniki rekrutacji

Poznaliśmy wyniki oceny jakościowej formularzy zgłoszeniowych w ramach rekrutacji grantobiorców. Więcej
Jerzy Bielecki ico

Refernet Polska: badamy i analizujemy system kształcenia zawodowego nawet w czasie pandemii

Zachęcamy do lektury wywiadu z Jerzym Bieleckim, kierownikiem projektu Refernet Polska, jednego ze strategicznych przedsięwzięć Instytutu Badań Edukacyjnych. Więcej
qwdqw

Zaufaj nauce w dobie koronawirusa

30 tys. osób i ponad 2 tys. pomysłów – to efekt pierwszego w Europie hackathonu #EUvsVirus, którego celem było opracowanie innowacyjnych rozwiązań związanych z koronawirusem. W ścisłej czołówce znalazła się aplikacja Trust in Science promująca zaufanie dla nauki w czasie pandemii. Więcej
cedefop2020 ico

Konkurs Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego

Pokaż swoje „zielone” i cyfrowe umiejętności, zrób fotorelację i wygraj wyjazd do Berlina lub Salonik! Instytut Badań Edukacyjnych i Refernet Polska zapraszają do udziału w konkursie organizowanym przez Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (CEDEFOP). Więcej
pisa2018

Wysokie umiejętności finansowe polskiej młodzieży

Polscy uczniowie dobrze liczą i rozumieją finanse. Spośród 20 krajów, które wzięły udział w dodatkowej części badania PISA 2018, poświęconej umiejętnościom finansowym, średni wynik polskich piętnastolatków był jednym z najwyższych na świecie. Lepsi okazali się jedynie uczniowie z Kanady, Finlandii i Estonii. Więcej

Co się wydarzyło 11 listopada

60% uczniów wie, w którym roku Polska odzyskała niepodległość, a prawie 77% gimnazjalistów wie, że świętujemy to 11 listopada. Młodzież interesuje się historią, 53% lubi słuchać o historii XX wieku, ponad 70% lubi oglądać rodzinne pamiątki odnoszące się do historii, ale uczniowie mają problemy z chronologią i odczytywaniem symboli. O kompetencjach historycznych gimnazjalistów i postawach młodzieży wobec historii najnowszej opowiedzieli na konferencji prasowej 10 listopada eksperci z Pracowni Historii IBE.

- Zależy nam na tym, żeby uczniowie potrafili dobierać argumenty do tezy, którą prezentują, dokonać selekcji informacji, analizy pod względem użyteczności, to wszystko są umiejętności potrzebne także w codziennym życiu – mówił Krzysztof Mrozowski.

Jakub Lorenc – Sprawdzaliśmy również, czy uczniowie są przygotowani do podjęcia nauki w szkole ponadgimnazjalnej. 18% uczniów kończąc gimnazjum nie potrafi np. zamienić daty na wiek. Najwyższe poziomy umiejętności osiąga 16% uczniów, to ci, którzy sami stawiają pytania, wyciągają wnioski, do interpretacji tekstu potrafią wykorzystać myślenie historyczne.

– Historia ma uczyć dzieci myślenia – powiedziała prof. Jolanta Choińska-Mika – Ważnym wskazanie jest położenie większego nacisku na kompetencje edukacji ogólnej w szkołach zawodowych. Ktoś, kto nie przeczyta i nie zrozumie instrukcji obsługi nowoczesnej maszyny, będzie miał problemy w pracy zawodowej.

Historycy pokazali również kilka zadań, z którymi zmierzyła się badana młodzież.

Załączniki:



logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018