bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

SMARTFONY W SZKOLE. RAPORT Strona 53 Obraz 0001

Smartfon w szkole nie taki groźny, jak go malują

Uczniowie lubią lekcje, na których kreatywnie korzysta się ze smartfonów, i znają podstawowe zagrożenia związane z technologiami mobilnymi. Wbrew ogólnemu wyobrażeniu akceptują szkolne obostrzenia związane z ich używaniem, choć mają problem z ich konsekwentnym przestrzeganiem. Więcej
logo1

Pierwsza publikacja polskiego zespołu Path2Integrity

“Uczenie rzetelności naukowej jako dążenie do utopii. Strategie rozwoju kultury rzetelności naukowej na uniwersytetach” to najnowsza publikacja autorstwa ekspertek z Instytutu Badań Edukacyjnych, przygotowana w ramach projektu Path2Integrity. Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Gry komputerowe w szkołach? Rusza pilotaż programu

Rozwijanie kompetencji cyfrowych w zakresie programowania, bezpiecznego, efektywnego i odpowiedzialnego korzystania z gier komputerowych i wideo – to główne cele pierwszej edycji programu, zainicjowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Więcej
nauka1 ico

Wypełnij ankietę i wesprzyj projekt Instytutu Badań Edukacyjnych

Jesteś rodzicem lub specjalistą pracującym z dziećmi o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych? Wypełnij ankietę i wesprzyj jeden z głównych projektów IBE. Więcej
2978476

SIRIUS 2.0: pandemia i edukacja uczniów ze środowsik defaworyzowanych

Wypełnij ankietę i wesprzyj międzynarodowe badanie dotyczące wyzwań przed którymi stają nauczyciele w czasie pandemii koronawirusa. Badanie prowadzone jest w ramach działań europejskiej sieci polityk publicznych w zakresie kształcenia migrantów – SIRIUS 2.0..  Więcej
Instytut Badań Edukacyjnych

Nowy rok szkolny szansą na projekty międzyprzedmiotowe w kształceniu

Od 1 września edukacja wraca do szkół. Ministerstwo Edukacji Narodowej określiło warianty funkcjonowania szkół i placówek w okresie pandemii w sytuacji wystąpienia zakażenia na danym terenie. Nowe wytyczne mają zapewnić bezpieczeństwo uczniów i nauczycieli – to także szansa na realizację projektów międzyprzedmiotowych w szkołach. Więcej

Co potrafi trzecioklasista

Uczniowie potrafią poradzić sobie z rozumieniem tekstu popularnonaukowego, ale nie zawsze uważnie czytają tekst. Eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych przedstawili wyniki badania Kompetencje trzecioklasistów 2015 (K3). Instytut Badań Edukacyjnych uruchamia 21 stycznia rejestrację zgłoszeń szkół do udziału w badaniu w 2016 r.

– Badanie nie sprawdza wszystkich umiejętności, bo dzieci rozwiązują zadania przez 40 minut, więc co roku sprawdzamy nieco inne umiejętności – wyjaśnił Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematyki. Podkreślił, że używane w teście badania to nie są zadania zamknięte, kojarzące się z testami, i dzieci odpowiadając, nie strzelają.

Zwrócił uwagę na fakt, że, jak wynika z badania, uczniów przeciętnych jest bardzo mało 7,9% w porównaniu do bardzo dobrych (53,8%) i słabych  (30,4%). Tymi, którzy są bardzo słabi, trzeba się zająć, np. analizując nasze badania i planując pracę z nimi, bo te dzieci mogą mieć poważne problemy w klasie IV. Należałoby także zanalizować poziom szkoły, czy te wyniki zależ od środowiska, fazy rozwoju uczniów czy np. od tego, która nauczycielka w szkole prowadziła klasę.

Agata Hącia z Pracowni Języka zwróciła uwagę, że badanie obejmowało m.in. tekst popularnonaukowy, bo dziecko w klasie III powinno potrafić korzystać np. z encyklopedii dla dzieci. Tymczasem podczas badania przeciwko użyciu tekstu z dziecięcej encyklopedii protestowało trochę szkół i rodziców, co wskazuje na to, że z dziećmi nie ćwiczy się tekstów użytkowych. Tymczasem zadania w zakresie wyszukiwania informacji w tym tekście okazały się dla uczniów raczej łatwe.

Gorzej dzieci radziły sobie z zadaniem napisania listu do rówieśnika, w którym miały przekonać go do wizyty u dentysty. Co prawda dzieci potrafiły argumentować, jednak niemal 1/5 dzieci nie potrafiła poprawnie napisać wypowiedzi w sposób komunikatywny (wielka litera na początku zdania, kropka na końcu, zamykani myśli w obrębie zdania). Tylko 1/3 prac zawierała wszystkie wyznaczniki formalne listu.

W 2016 r. badanie K3 obejmie poza matematyką i językiem polskim również przyrodę. Planowane terminy badania:

  • 10 maja 2016 r. – K3 i K5 z języka polskiego
  • 17 maja 2016 r – K3 i K5 z matematyki i przyrody.

Rejestracja szkół zacznie się 21 stycznia.

Załączniki:

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018