bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

New D4M 2318ico

Wspieramy dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych

Za nami pierwsza konferencja projektu „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”. Wystąpienia konferencyjne dotyczyły doświadczeń krajowych i międzynarodowych związanych z podnoszeniem umiejętności podstawowych osób dorosłych. Więcej
edukacja ico copy

Trwa nabór tekstów do numeru specjalnego „Edukacji”

Zapraszamy do nadsyłania tekstów do anglojęzycznego numeru kwartalnika „Edukacja”, który będzie dotyczyć kwestii rzetelności naukowej i etyki badawczej. Artykuły można przesyłać do 25 listopada br. Więcej
FestiwalCyfryzacji ico

Festiwal Cyfryzacji rusza już 1 października

Instytut Badań Edukacyjnych został partnerem Festiwalu Cyfryzacji – jednej z największych inicjatyw technologiczno-edukacyjnych w Polsce, której głównym celem jest promocja i upowszechnianie wiedzy na temat cyfryzacji. W trakcie 10 dni festiwalu odbędzie się blisko 30 wydarzeń, podczas których uczestnicy będą mogli nie tylko zobaczyć najnowsze technologie, ale przede wszystkim zrozumieć, jak działają. Więcej
unia lubelska ico

Kolejna edycja Letniej Akademii Ciekawej Historii

„Kozacy i Ukraina w dziejach Rzeczypospolitej” to tytuł drugiej edycji Letniej Akademii Ciekawej Historii, która odbędzie się 24 października w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Inicjatywa jest wspierana przez Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej
rawpixel 783344 unsplash 612x400ico

Konferencja „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”

Zapraszamy do udziału w konferencji „Szansa – nowe możliwości dla dorosłych”, która odbędzie się 9 października br. w Warszawie. Wydarzenie skierowane jest do wszystkich osób zainteresowanych tematyką dotyczącą wsparcia edukacyjnego osób dorosłych. Więcej
IBE2ico

Kongres Edukacji Pozaformalnej już za nami!

Jak rozwijać swój biznes edukacyjny w epoce rewolucji cyfrowej? Jak szybko zaistnieć na rynku online i pozyskać klientów? Między innymi na te pytania odpowiedzi szukali uczestnicy Kongresu Edukacji Pozaformalnej, który odbył się 18-19 września w Warszawie. Na imprezę mocną reprezentację wysłał także Instytut Badań Edukacyjnych. Więcej

Aktualności IBE

Przemoc w polskiej szkole

10% uczniów jest dręczonych, 2% nawet codziennie. Na dręczenie częściej narażone są dzieci z rodzin biednych lub kiepsko radzący sobie na WF-ie. Prześladowcy częściej wybierają na ofiarę to dziecko, które mniej może liczyć na wsparcie rodziców. Najwięcej agresji jest w szkołach podstawowych. W gimnazjach problemem jest przemoc elektroniczna. Wychowawcy często nie zdają sobie sprawy z sytuacji w klasie, zwłaszcza w przypadku agresji słownej i elektronicznej.

Czytaj więcej...

IBE o „Cyfrowej szkole”

Lepsze wyposażenie szkół i  większe wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lekcjach to zaobserwowany przez Instytut Badań Edukacyjnych efekt rządowego programu „Cyfrowa szkoła”.  IBE sprawdził, czy program miał wpływ na dydaktykę w objętych nim szkołach.
Badania polegało na obserwacjach w szkołach, ankiecie przeprowadzonej wśród uczniów, wywiadach z nauczycielami i przedstawicielami dyrekcji szkół oraz analizie wyników sprawdzianu szóstoklasisty. Stwierdzono, że dzięki programowi poprawiło się wyposażenie szkół w sprzęt elektroniczny, a uczniowie uzyskali lepszy dostęp do indywidualnych komputerów. Udział w programie wiązał się ze zwiększonym wykorzystaniem na lekcjach technologii informacyjno-komunikacyjnych, takich jak tablica interaktywna, komputer mobilny nauczyciela i Internet.

Czytaj więcej...

Matematyka w szkole podstawowej

Na lekcjach matematyki w szkole podstawowej dzieci ćwiczą rachunki, a nauczyciele pokazują im jedną drogę rozwiązywania problemów. Często sposób prowadzenia lekcji nie jest zgodny z potrzebami ani możliwościami dzieci. Nauczyciele wiedzą, że powinni stosować różnorodne metody nauczania, ale w praktyce szkolnej na ogół tego nie robią – wynika z badania Instytut Badań Edukacyjnych. 

Eksperci IBE przedstawili 17 września 2015 r. wyniki badania Nauczanie matematyki w szkole podstawowej, przeprowadzonego w klasach III i V..

Czytaj więcej...

Gimnazjalista na rozdrożu

- Brak dostępu do indywidualnych porad, lęk przed oceną grupy rówieśniczej, dużo pytań i wątpliwości co do wyboru przyszłego zawodu oraz mała wiara w możliwą pomoc ze strony doradcy – tak niepokoje gimnazjalistów podsumowała dziś Magdalena Kamieniecka, autorka badania „Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych”.

Trzecia klasa gimnazjum to czas podejmowania decyzji o wyborze szkoły. Uczniowie potrzebują jednak pomocy już wcześniej, a przede wszystkim – bardziej konkretnych informacji
o możliwościach i zawodach. Badanie Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych dotyczyło doradztwa zawodowego na poziomie przejścia z edukacji w gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej. Obejmowało osoby zaangażowane w proces wyboru drogi kształcenia, czyli rodziców, doradców zawodowych oraz nauczycieli.

Czytaj więcej...

Młodzież w Laboratorium myślenia

- Badanie Laboratorium myślenia pokazało istotny wzrost kompetencji uczniów po wprowadzeniu reformy podstawy programowej we wszystkich przedmiotach przyrodniczych. Reforma podstawy programowej bardziej sprzyjała dziewczętom niż chłopcom - podsumował wyniki prof. Krzysztof Spalik z Pracowni Przedmiotów Przyrodniczych IBE.

Badanie Laboratorium myślenia realizowane było od 2011 do 2014 r., zawsze jesienią, co roku na próbie ponad 7000 uczniów klas pierwszych ze 180 szkół ponadgimnazjalnych, dodatkowo w 2014 r. także na drugoklasistach. W sumie objęło 35 tys. uczniów. To pierwsze tego typu badanie w Polsce.

Czytaj więcej...

Jaka sala przyjazna i inspirująca dla uczniów?

Przestrzeń sali powinna być zachętą do rozwoju i odpowiedzią na różne temperamenty dzieci

– powiedziała Ludmiła Rycielska, autorka projektu SALA – katalog rozwiązań przestrzennych Sali lekcyjnej w nauczaniu wczesnoszkolnym.

Czytaj więcej...

Rekomendacje badaczy dotyczące cyfryzacji szkół

Sara Hennessy i Laura London w napisanym przez siebie opracowaniu koncentrują się na tablicach interaktywnych, ale wiele ze sformułowanych przez nich wniosków, zwłaszcza tych dotyczących przygotowania nauczycieli, można odnieść także do innego rodzaju sprzętu elektronicznego wprowadzanego do szkół. Stąd przydatność tekstu w obecnych polskich realiach, gdy planowane są duże inwestycje ukierunkowane na cyfryzację placówek edukacyjnych. Opracowanie zostało oparte na przeglądzie szerokiego spektrum badań prowadzonych w wielu krajach, wdrażających tablice interaktywne w nauczaniu.

Czytaj więcej...

Raport z wynikami Ogólnopolskiego badania umiejętności trzecioklasistów 2014

Raport z badania, które w edycji w roku 2014 sprawdzało tylko umiejętności matematyczne uczniów klas III szkół podstawowych. OBUT to dobrowolne badanie, do którego mogła zgłosić się każda szkoła. W tej edycji wzięło w nim udział ponad 7600 szkół (ok.  220 tys. uczniów).
Badanie sprawdzało nie tylko biegłości w rachunkach. Zadania tekstowe w nim użyte pozwalają też rozpoznać, jak dzieci wychodzą poza schematy - poszukują, odkrywają i tworzą własne strategie rozwiązań.

W badaniu użyto w sumie 14 zadań sprawdzających: sprawność rachunkową uczniów, umiejętność selekcji informacji, wyobraźnię geometryczną, umiejętność zauważania zależności między informacjami, rozważanie możliwości (czyli analizę zadania i przeprowadzenie prostego rozumowania).
Każda szkoła biorąca udział w badaniu otrzymuje raporty o osiągnięciach poszczególnych uczniów, klas i całej placówki – także porównujące jak szkoła wypada na tle gminy  czy kraju. Publikowany tutaj raport podaje tylko wyniki na poziomie ogólnopolskim.

 

pobierz: Raport [pdf]

logo srodekMIiRmnisw logotyp
CKE
ORE
GUS
 
PTE
 
OSKKO
 
SIO/CIE
 
 COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018