bipKanał IBE na YouTubelinkedin grtwiter grKonto IBE na FB

AKTUALNOŚCI


 

refernet vet future of work pl

Nowa publikacja zespołu Refernet Polska

Zmiany w zakresie kształcenia zawodowego, rozwój przemysłu 4.0 oraz cyfryzacji, automatyzacji i nowych technologii – o tym w publikacji wydanej w ramach działań ReferNet Polska.  Więcej
uczenie sie doroslych ico

Edukacja dorosłych Polaków w czasie pandemii? IBE zna odpowiedź

W okresie pandemii koronawirusa edukacja przeniosła się do sfery wirtualnej. Jednym z dominujących tematów w przestrzeni publicznej stało się zdalne nauczanie dzieci i młodzieży. Ale jak wyglądała sytuacja osób dorosłych, korzystających z różnych form aktywności edukacyjnych? Instytut Badań Edukacyjnych to zbadał. Więcej
Katarzyna Zabratańska

Przewodnik po zarządzaniu różnorodnością w miejscu pracy

Różnorodność w miejscu pracy to moda czy świadomy wybór? Zmiany postawiły firmy w obliczu nowych zadań, bo efektywne zarządzanie różnorodnością, to spore wyzwanie dla liderów i liderek. Więcej
zsu

Konsultacje społeczne Zintegrowanej Strategii Umiejętności

Minister Edukacji Narodowej skierował do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych projekt części szczegółowej Zintegrowanej Strategii Umiejętności. Więcej
fot kk ico

Katarzyna Kalinowska laureatką Nagrody im. Stanisława Ossowskiego

Jury Nagrody im. Stanisława Ossowskiego za rok 2019 nagrodziło Katarzynę Kalinowską za książkę „Praktyki flirtu i podrywu: studium z mikrosocjologii emocji”. Więcej
ZRK ico

Jak uczą się dorośli Polacy? IBE to sprawdzi

Instytut Badań Edukacyjnych rozpoczyna terenową realizację badania poświęconego uczeniu się osób dorosłych w Polsce. Badaniu przyświeca idea, że ludzie przez całe życie poszerzają swoją wiedzę, nabywają umiejętności, podnoszą kwalifikacje i czynią to także po zakończeniu edukacji formalnej. Więcej

Aktualności IBE

Energia dla nauczycieli

grafika forum

25 kwietnia 2017 r.  w Ministerstwie Energii odbędzie się II Edukacyjne Forum Energetyki Jądrowej.  Ministerstwo zaprasza reprezentantów uczelni, kuratoriów oświaty, szkół oraz placówek doskonalenia nauczycieli. Celem konferencji jest wypracowanie rekomendacji dla strategii kształcenia kadr na potrzeby energetyki jądrowej.

W trakcie Forum zaprezentowane zostaną inicjatywy Komisji Europejskiej, Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej oraz rozwiązania Francji i Finlandii w obszarze edukacji i kształcenia wyższego związanego z  energetyką jądrową. Podczas konferencji odbędzie się dyskusja „Jak kształcić kadry dla energetyki jądrowej?”, dotycząca polskiej strategii budowania kompetencji branżowych.

Budowa elektrowni jądrowej w Polsce wymaga odpowiedniego przygotowania przyszłych pracowników. Niezwykle istotne jest kształcenie w szkołach ponadgimnazjalnych i wyższych, a także doskonalenie kadry zatrudnionej w instytutach naukowych, przedsiębiorstwach oraz instytucjach realizujących zadania związane z rozwojem  energetyki jądrowej.

Rozwój energetyki jądrowej w Polsce spowoduje utworzenie tysięcy miejsc pracy, zarówno dla wysoko wykwalifikowanych specjalistów,  jak i popularnych zawodów (spawacz, mechanik, elektryk). To praca w głównych obiektach elektrowni, we współpracujących fabrykach czy biurach projektowych, w instytutach badawczych oraz urzędach dozoru jądrowego i technicznego, a także w instytucjach ochrony środowiska. Ze względu na tzw. efekty mnożnikowe całkowita liczba miejsc pracy utworzonych dzięki wdrożeniu energetyki jądrowej będzie odczuwalna w skali całej gospodarki.

Szeroko pojęty przemysł jądrowy tylko w Unii Europejskiej zatrudnia ok. 470 tysięcy osób. Zgodnie z danymi Oxford Economics budowa jednej dwublokowej elektrowni jądrowej daje w warunkach amerykańskich prawie 17.000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy. Wpływ indukowany (związany z wyższymi dochodami zatrudnionych pracowników) może zwiększyć tę liczbę nawet 2-krotnie. W polskich realiach te liczby mogą być jeszcze wyższe, ze względu na różnice w strukturze i wydajności naszej gospodarki.

O rozumowaniu naukowym

6-7 kwietnia 2017 r. na Uniwersytecie Przyrodniczym we Wrocławiu – Ponadregionalne Rolnicze Centrum Kongresowe w Pawłowicach odbędzie się II Ogólnopolska Konferencja „Edukacja oparta na dowodach”. Podczas konferencji dr Barbara Ostrowska oraz dr Marcin Chrzanowski z IBE opowiedzą o przedmiotach przyrodniczych jako kluczu do naukowego myślenia.

Celem konferencji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytania:

·         Jak badania naukowe można wykorzystać w edukacji?

·         Jakie korzyści dla ucznia i nauczyciela może mieć kształtowanie naukowego myślenia?

·         Jak zachować naukowy sceptycyzm w edukacji i wychowaniu?

W spotkaniu weźmie udział kadra zarządzająca szkołami, nauczyciele, wychowawcy szkół i placówek, nauczyciele akademiccy i pracownicy naukowi, psychologowie, pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych, pracownicy Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli oraz doradcy zawodowi.

Eksperci IBE będą mówili w oparciu o badania „Laboratorium myślenia” oraz PISA 2015.

W Toruniu o nowatorskim podejściu do autyzmu

Problem autyzmu może dotyczyć nawet 30 tysięcy dzieci w Polsce. Rocznie diagnozowanych jest kilkaset nowych przypadków tego zaburzenia. O nowatorskich rozwiązaniach w działaniach na rzecz osób z autyzmem będą rozmawiać eksperci podczas toruńskiej konferencji "Autyzm- Droga do Samodzielności".

Czytaj więcej...

Cedefop publikuje nasze badania

Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) opublikowało polski raport w ramach programu VET in Europe. To dokument dotyczący kształcenia i szkolenia zawodowego, który wspólnie przygotują kraje członkowskie Unii Europejskiej oraz Islandia i Norwegia.

Autorami polskiego raportu są nasi pracownicy: Agnieszka Chłoń-Domińczak, Horacy Dębowski, Dorota Holzer-Żelażewska oraz Anna Maliszewska.  Na czynniki pierwsze rozłożyli sytuację demograficzną, gospodarczą i edukacyjną w kontekście kształcenia zawodowego.

Tym samym uzupełniamy europejską bazę wiedzy o nasz system kształcenia i szkolenia zawodowego. Zebranie podobnych informacji w innych krajach pozwoli na lepszą współpracę międzynarodową, a także podglądanie rozwiązań stosowanych przez naszych zagranicznych partnerów.

Więcej o polskim raporcie VET in Europe:
http://www.cedefop.europa.eu/en/publications-and-resources/country-reports/poland-vet-europe-country-report-2016

Raport do pobrania: plik PDF

Praca zespołowa w szkole – pracodawcy tego oczekują

Nauka w grupach oznacza lepsze wyniki w szkole. To też lepsza jakość wykonania zadania oraz rozwój społeczno-emocjonalny.  Wiedzą o tym uczestnicy projektu CO-LAB, których gościliśmy w IBE 6 marca 2017 roku na seminarium.

CO-LAB to projekt prowadzony w sześciu krajach: Austrii, Belgii, Estonii, Irlandii, Polsce i Portugalii. Jego celem jest wsparcie nauczycieli, zainteresowanych innowacyjnymi sposobami nauki grupowej. „Zaczęliśmy od stworzenia scenariuszy zajęć i sposobów oceniania uczniów. Obecnie jesteśmy na etapie testowania tych ćwiczeń w szkole lub w pracy metodyków z nauczycielami” – powiedziała koordynatorka projektu z ramienia Polski, Agnieszka Rybińska.

Czytaj więcej...

Podsumowanie polsko-macedońskiego projektu

24 lutego 2017 r. odbyła się konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”.

Projekt został zrealizowany w ramach współpracy między macedońskim Ministerstwem Edukacji i Nauki, Instytutem Badan Edukacyjnych oraz międzynarodowymi ekspertami.
Uczestników konferencji powitali Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej, który podkreślił znaczenie realizowanego projektu w pogłębianiu współpracy polsko-macedońskiej.

Czytaj więcej...

Konferencja podsumowująca - „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej”

Konferencja podsumowująca projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” odbędzie się 24 lutego 2017 r. w siedzibie EU Info Centre w Skopje. Projekt jest realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych oraz macedońskie Ministerstwo Edukacji i Nauki od sierpnia 2016.

Uczestników konferencji powitają Mauro di Veroli, przedstawiciel delegacji Unii Europejskiej, Pishtar Lutfiu, Minister Edukacji i Nauki oraz Jacek Multanowski, Ambasador Rzeczypospolitej Polskiej.

Rezultaty projektu zostaną przedstawione przez Agnieszkę Chłoń-Domińczak, lidera projektu ze strony IBE, oraz Danę Biskoską, liderkę strony macedońskiej. Agata Poczmańska, członek zespołu ekspertów projektu, zaprezentuje wyniki przeglądu macedońskich dokumentów strategicznych i prawnych związanych z edukacją policealną, a także założenia harmonizacji edukacji policealnej z Macedońską Ramą Kwalifikacji. Agnieszka Chłoń-Domińczak omówi współpracę między rynkiem pracy a edukacją policealną, która stanowiła istotny element prac projektowych. W ostatniej części konferencji wezmą udział przedstawiciele szkół, pracodawców oraz Centrum ds. Kształcenia Zawodowego, aby zaprezentować dobre praktyki w zakresie wdrażania i rozwijania edukacji policealnej w Macedonii.

Projekt Twinning Light „Wsparcie modernizacji systemu edukacji policealnej” (“Support to the modernisation of the system for post-secondary education”) rozpoczął się 24 sierpnia 2016 r. Budżet projektu wynosi 250.000 EUR i jest finansowany ze środków Unii Europejskiej IPA OPHRD Program 2007-2013.

IBE a PISA na Ukrainie

polska pomocW ramach projektu „Wsparcie reformy systemu oświaty na Ukrainie cz. 2” współfinansowanego przez program polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP Instytut gościł 14-17.11.2016 r. delegację z Ukraińskiego Centrum Oceniania Jakości Edukacji oraz Instytutu Analiz Oświatowych z Ukrainy.

Czytaj więcej...

logo srodekMIiRmnisw logotyp

 

logo CKE maleore smallgus logo smallptdelogo oskkosio cie small

COPYRIGHT ©  INSTYTUT BADAŃ EDUKACYJNYCH 2010-2018