flaga RPTekst łatwy do czytania

Słowo wstępne

  Pobierz plik PDF

Przyroda to szerokie pojęcie. Nauki przyrodnicze to wiedza zgromadzona dzięki wysiłkowi człowieka w celu zrozumienia świata, w którym żyjemy. Rozważania o przyrodzie nabierają szczególnego znaczenia w sytuacji całkowitego odwrócenia się człowieka od natury. Przykładem następstw tego stanu rzeczy jest zmiana klimatu – jeden z głównych problemów ludzkości w XXI w. Zagadnienia te wiążą się również z licznymi dylematami etycznymi dotyczącymi ludzkich decyzji w kontekście ich konsekwencji dla środowiska 1. Społeczność naukowa składa się z osób, które poświęcają swoją aktywność, aby lepiej zrozumieć świat przyrody. Ta społeczność ekspertów określa, które idee najlepiej uwzględniają zjawiska naturalne. Ci, którzy badają naturę nauk o przyrodzie, pochodzą z wielu różnych dziedzin i dyscyplin oraz zadają pytania typu: „Co, jeśli w ogóle, odróżnia naukę od innych ludzkich przedsięwzięć?”, „Czy odkryto lub wymyślono coś nowego w nauce?”, „Czy osiągnięto konsensus w środowisku naukowym?” itd. 2 Nauczyciele stają przed koniecznością dokonywania dydaktycznej transformacji coraz szerszej wiedzy. Jest to szczególnie trudne w zakresie 1 Paśko, J. R., Potyrała, K. (2023). Przyroda i dydaktyka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP. 2 Ibidem. 5 Słowo wstępne nauk przyrodniczych, gdzie wiedzy przybywa w bardzo szybkim tempie. W bieżącym numerze zamieszczamy artykuły przygotowane przez czynnych nauczycieli, którzy poszukują sposobów na udostępnianie tej wiedzy uczniom i chcą się podzielić swoimi doświadczeniami z szerokim kręgiem czytelników. Zachęcamy Państwa do publikowania na łamach naszego czasopisma własnych refleksji związanych z kompleksowo pojętą przyrodą i sposobami dydaktycznej transformacji przyrodniczych treści kształcenia.

Katarzyna Potyrała
redaktor naczelna

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska