flaga RPTekst łatwy do czytania

Przemiany cyfrowe w edukacji

  Pobierz plik PDF

Współczesna edukacja przechodzi dynamiczne przemiany pod wpływem cyfryzacji, która zmienia zarówno metody nauczania, jak i sposoby zarządzania treściami edukacyjnymi. W artykule omówiono kluczowe narzędzia cyfrowe wspierające nauczycieli i uczniów, takie jak Padlet, Kahoot!, oraz systemy zarządzania nauką (LMS), takie jak Moodle i Google Classroom. Narzędzia te umożliwiają lepszą organizację zajęć, zwiększają interaktywność lekcji oraz wspomagają zdalne nauczanie. W kontekście biologii przedstawiono aplikacje wspierające naukę, takie jak BioDigital Human, które pozwalają na interaktywne badanie anatomii.

Szczególną uwagę poświęcono sztucznej inteligencji (AI), a zwłaszcza modelowi językowemu GPT-4, który stanowi przykład zaawansowanego narzędzia mogącego wspierać personalizację nauczania, automatyzację sprawdzania odpowiedzi uczniów oraz dostosowywanie materiałów edukacyjnych. Opisano techniczne aspekty GPT-4, w tym jego architekturę transformatorową, oraz wyzwania związane z integracją AI w systemach edukacyjnych, takie jak skalowalność i bezpieczeństwo danych.

Artykuł przedstawia przykłady na to, jak technologie cyfrowe i AI mogą przyczyniać się do wzbogacenia procesu edukacyjnego, ale jednocześnie zwraca uwagę na potrzebę wsparcia nauczycieli we wdrażaniu tych narzędzi oraz konieczność inwestycji w infrastrukturę technologiczną szkół. Przyszłość edukacji cyfrowej zależy od skutecznej integracji tych narzędzi w codziennej pracy dydaktycznej.

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska