flaga RPTekst łatwy do czytania

Od redakcji

  Pobierz plik PDF

Szanowni Państwo,

ostatniego dnia wakacji dostarczamy Państwu kolejny numer kwartalnika Edukacja Biologiczna i środowiskowa. Mam nadzieję, że będzie to porcja tekstu, która zainspiruje Państwa rozpoczynających we wrześniu intensywną pracę w szkole – szczegóły poniżej. Jestem przekonany, że lektura będzie także ciekawym doświadczeniem dla tych, którzy mają jeszcze miesiąc do początku roku akademickiego.

Na Państwa ręce oddajemy niezwykle bogaty dział NAUKA. Znajdą Państwo w nim aż siedem artykułów, i to bardzo zróżnicowanych tematycznie. Biolodzy z krwi i kości zapewne zainteresują się takimi tekstami jak Znaczenie glonów brunatnych (Phaeophyceae) i ich wpływ na organizmy roślinne i zwierzęce czy Helminty mistrzami modulacji układu odpornościowego żywiciela. Dla poszukujących nowych obszarów, w których biologia, czy szerzej przyroda, styka się z innymi dziedzinami nauki ciekawe okażą się następujące artykuły: Neuroetyka – mózg a moralność czy Postulaty mechaniki kwantowej w ujęciu Michała Hellera. Tym ostatnim tekstem pragniemy też pokazać, że kwartalnik EBiŚ jest otwarty na interdyscyplinarne tematy.

Innym przykładem, na swój sposób, wyjątkowego tekstu jest praca Wpływ obecności osuwisk na bogactwo gatunkowe paprotników w wybranych pasmach Beskidu Niskiego. Autorem pracy jest Jaromir Tomasik, laureat Olimpiady Biologicznej i srebrny medalista tegorocznej Międzynarodowej Olimpiady Biologicznej, o której mogą Państwo więcej przeczytać w dziale KRÓTKO.

W dziale SZKOŁA znajdą Państwo scenariusze lekcji, które polecamy na początek roku szkolnego. Oprócz materiałów dydaktycznych proponujemy Państwu artykuł Interaktywne metody dydaktyczne jako element kształcenia studentów medycyny – zarys problematyki. Publikujemy go w dziale SZKOŁA z tego powodu, że tematy poruszone przez autora tekstu mają odniesienie do kształcenia nie tylko studentów medycyny, le także studentów innych kierunków, czy na wcześniejszych etapach edukacji. Wydanie tego numeru ma dla mnie – redaktora naczelnego kwartalnika EBiŚ – szczególne znaczenie, ponieważ właśnie mija pięć lat od momentu przejęcia obowiązków od Założycielki kwartalnika – prof. Danuty Cichy. Bardzo chętnie poznam Państwa opinie na temat kierunku rozwoju kwartalnika. Serdecznie zapraszam do kontaktu bezpośrednio ze mną lub z redakcją. Dane kontaktowe znajdą Państwo na stronie ebis.ibe.edu.pl. Przypomnę też, że wszystkie numery są dostępne bez opłat właśnie na naszej stronie internetowej.

Zapraszam Państwa do lektury najnowszego numeru EBiŚ!

Takao Ishikawa

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska