flaga RPTekst łatwy do czytania

Od redakcji

  Pobierz plik PDF

Szanowni Państwo,

z prawdziwą radością przekazuję Państwu kolejny numer kwartalnika Edukacja Biologiczna i Środowiskowa. W dziale KRÓTKO znajdą Państwo aż trzy zaproszenia na konferencje – zarówno studenci, jak i doświadczeni badaczy czy dydaktycy znajdą właściwą dla siebie. W przypadku każdej z nich można uzyskać więcej informacji wchodząc na stronę internetową wydarzenia. Serdecznie do tego zachęcam. Pozostała część kwartalnika to dobrze Państwu znane działy – NAUKA i SZKOŁA. Pierwszy z nich zawiera artykuł w języku angielskim dotyczący grzybów oraz wybranych enzymów wytwarzanych przez te organizmy. Lektura tego artykułu pozwoli dowiedzieć się, w jaki sposób można wykorzystać grzyby do walki z substancjami zanieczyszczającymi środowisko. Drugi artykuł w tym dziale nosi tytuł „Szkodliwy wpływ długotrwałego stresu na stan układu ruchu”. Myślę, że nikomu, żyjącemu we współczesnym świecie pełnym stresu, nie zaszkodzi lepsze poznanie własnego organizmu – w tym związku między stresem a stanem układu ruchu. Dział SZKOŁA artykuł dotyczący edukacji najmłodszych – z wykorzystaniem płazów i gadów. Autorki opisały nie tylko zalety interakcji między dziećmi w wieku przedszkolnym a tymi zwierzętami, ale także zamieściły przykładowy scenariusz zajęć, co pozwala lepiej wyobrazić sobie ich przebieg. Dla osób zainteresowanych problemami edukacji nieco starszych dzieci, polecam artykuł „Dziecięca astronomia. Dominujące modele umysłowe kształtu Ziemi, lokalizacji ludzi na Ziemi i zjawiska dnia i nocy u dzieci w wieku 5-10 lat. Aktualny numer EBiŚ jest stosunkowo zwięzły, dlatego śmiało mogę Państwa zachęcić do lektury każdego z zamieszczonych artykułów. Jestem przekonany, że znajdą Państwo w tych tekstach coś, co Państwa zaskoczy i wzbogaci codzienną pracę lub badania.

Takao Ishikawa

Aktualny numer EBiŚ

Edukacja 01 2021 okladka

Skuteczność procesu uczenia się z wykorzystaniem TIK a pobudzenie układu nagrody – studium krytyczne

  • Beata Jancarz-Łanczkowska, Katarzyna Potyrała

Inny w wirtualnej klasie: Lacanowska interpretacja edukacji opartej na AR i VR

  • Klaudia Węc, Ryszarda Cierzniewska, Przemysław Frąckowiak

The impact of the AI revolution on the ICT labour market

  • Daniel Grzonka, Krzysztof Swałdek, Irshad Ahmed Abbasi, Ketaraju Venkata Daya Sagar

Zróżnicowanie postrzegania globalnych zagrożeń przez polskich ósmoklasistów – wyniki międzynarodowego badania ICCS

  • Michał Sitek, Olga Wasilewska, E. Barbara Ostrowska

Kompetencje jako kategoria odpowiedzialnej zmiany w pracy nauczyciela

  • Beata Cieśleńska, Alicja Skibicka-Piechna

The new epistemology of mathematics and formal sciences in the age of AI. Critical concept kinds and diversity of mental representations

  • Karolina Tytko, Franci Mangraviti, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Metoda naukowa i niepewność. Dlaczego zrozumienie metody i niepewności naukowej jest ważne – historia pewnej idei

  • E. Barbara Ostrowska, Marcin M. Chrzanowski, Agnieszka Suszczyńska

Przemiany cyfrowe w edukacji

  • Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

ChatGPT i przyszłość nauczania: jak AI zmienia krajobraz edukacyjny

  • Karolina Tytko, Mirosław Roszkowski, Marek Malucha, Łukasz Walusiak, Natalia Ryłko, Karlygash Nurtazina

Interpretacja dziedzictwa jako narzędzie włączania osób z niepełnosprawnością intelektualną w doświadczenie środowiska naturalnego w Polsce

  • Martyna Olszewska, Diana Aksamit, Katarzyna Mykowska