Nauczycielki i nauczyciele o pracy w zawodzie. Wyniki Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się TALIS 2024
Katarzyna Paczuska (red.), Katarzyna Kutyłowska, Paweł Penszko, Michał Sitek, Agnieszka Telusiewicz-Pacak, Olga Wasilewska, Urszula Wągrowska
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025
Publikacja przedstawia krajowe wyniki Międzynarodowego Badania Nauczania i Uczenia się TALIS 2024, w którym uczestniczyło kilkanaście tysięcy szkół i kilkaset tysięcy nauczycieli z ponad 50 krajów i regionów. Dane, zebrane w Polsce w marcu 2024 roku, pokazują, jak polscy nauczyciele postrzegają swoją pracę oraz warunki funkcjonowania szkół na tle opinii nauczycieli z innych państw. Opracowanie prezentuje tematycznie dobraną część obszernego materiału badawczego, koncentrując się na czterech obszarach: strukturze demograficznej kadry, dobrostanie nauczycielek i nauczycieli, środowisku i warunkach pracy oraz rozwoju zawodowym. Wyniki badania ukazują złożony obraz polskiej kadry nauczycielskiej – jej potencjał oraz wyzwania, z którymi się mierzą. Porównanie wyników z danymi z innych krajów umożliwia pełniejsze spojrzenie na dobrostan i warunki pracy nauczycieli w Polsce.