Projekt realizowany przez Instytut Badań Edukacyjnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Aktualności

Zachęcamy do zapoznania się z polską adaptacją opracowania przygotowanego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA), mającego na celu przybliżenie wyników badania ICILS 2023 w zakresie oceny wiarygodności informacji. Przedstawiono w nim także informacje dotyczące tego, jak uczyć młodych ludzi krytycznego spojrzenia na treści publikowane w internecie, m.in. sposoby i kryteria oceny wiarygodności informacji. Broszura skierowana jest do nauczycieli, rodziców oraz osób pracujących z młodzieżą.

W materiale zostały przedstawione najważniejsze, z punktu widzenia pracy z uczniami, wyniki badania ICILS 2023 dotyczące umiejętności oceny wiarygodności informacji w internecie. 

Wyniki badania pokazują, że kompetencje w zakresie weryfikacji informacji pozostają wyzwaniem dla współczesnej młodzieży. Jedynie 16% uczniów w krajach uczestniczących w badaniu ICILS 2023 umiało rozpoznać przynajmniej jedną z czterech kluczowych przesłanek wskazujących, że informacja zawarta na stronie internetowej może być niewiarygodna.

W opracowaniu pokazano, na przykładzie odtajnionego zadania z badania ICILS 2023, zagadnienia stanowiące dla uczniów trudność w zakresie oceny wiarygodności informacji udostępnianych w internecie. W materiale znajdują się również sposoby i kryteria, które można zastosować do sprawdzenia i oceny wiarygodności takich informacji.

Broszurę polecamy zarówno nauczycielom, którzy chcą w swoje lekcje wplatać elementy nauki krytycznego, szczególnie w zakresie oceny wiarygodności informacji publikowanych w internecie, ale również rodzicom, którzy chcą wspierać swoje dzieci w rozwijaniu kompetencji w tym zakresie.  

Badanie ICILS, czyli Międzynarodowe Badanie Kompetencji Komputerowych i Informacyjnych (International Computer and Information Literacy Study). realizowane jest przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych (IEA). Polska nie uczestniczyła w ostatniej edycji badania ICILS 2023, ale weźmie w kolejnej - w 2028 roku. 

Badanie ICILS 2028 prowadzone jest w Polsce przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych”, finansowanego z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS). 

Więcej informacji o badaniu ICILS można znaleźć tutaj.

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025

Julian Fraillon, IEA

Zobacz publikację