
- ISBN/ISSN: 978-83-68313-99-4
- DOI: 10.24131/9788368313994
Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji. Etap II: Szkoły ponadpodstawowe
Katarzyna Pająk-Załęska, Roksana Pierwieniecka, Maciej Pabisek, dr Piotr Bordzoł
Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, 2025
Przygotowanie i wdrożenie zmian w systemie edukacji to duże przedsięwzięcie – projekt rozciągnięty w czasie. Tak jak nie da się zbudować domu bez projektu czy podróżować bez mapy, tak nie da się ocenić skuteczności edukacji, nie wiedząc, do czego ma ona prowadzić. Podróż tę rozpoczęto od przygotowania Profilu absolwenta i absolwentki szkoły podstawowej i przedszkola – drogowskazu wskazującego kierunek całościowej i spójnej zmiany systemu edukacji w Polsce. Kontynuacją tych prac jest Profil absolwenta i absolwentki szkoły ponadpodstawowej. Przedstawia on, na jakich wartościach, kompetencjach i wiedzy powinno się koncentrować kształcenie na tym etapie edukacji, aby jak najlepiej przygotować uczniów i uczennice do życia i wspierać ich rozwój.
Dokument opracowano w oparciu o Profil absolwenta i absolwentki szkoły podstawowej i przedszkola oraz informacje zwrotne zebrane w procesie konsultacji prowadzonych od marca do czerwca 2025 roku. Dzięki temu Profil będzie dostosowany do pierwszego etapu edukacji oraz realiów i specyfiki polskiego systemu edukacji.