flaga RPTekst łatwy do czytania

Centrum wiedzy o dostępności UMCS

Projekt ma na celu stworzenie Centrum Wiedzy o Dostępności UMCS. Centrum będzie rozwijać i promować wiedzę o dostępności oraz projektowaniu uniwersalnym. Powstaną praktyczne rozwiązania dla edukacji, komunikacji publicznej i miejsc pracy przyjaznych osobom neuroróżnorodnym. W projekcie wsparcie otrzyma 540 osób, a 433 zwiększą swoją wiedzę o dostępności. Centrum będzie działać także 3 lata po zakończeniu projektu.

Projekt realizują Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy oraz Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej w Lublinie ze środków Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Cele projektu

 

Celem głównym projektu jest utworzenie przez Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie Centrum wiedzy o dostępności UMCS, rozwijanie i propagowanie wiedzy o dostępności, w tym projektowaniu uniwersalnym oraz wypracowanie we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym innowacyjnych produktów zaspokajających potrzeby o charakterze powszechnym w następujących dziedzinach:

  • dostępna edukacja - pomaga pokonywać bariery ograniczające obecność, uczestnictwo i osiągnięcia uczniów. Wyraża się minimalizacją rozwiązań specjalnych, szczególnych, stwarzających odmienne warunki rozwojowe na rzecz poszukiwania rozwiązań uniwersalnych wysokiej jakości, dostosowanych do potrzeb wszystkich uczestników procesów edukacyjnych, w tym także OzN;
  • dostępna komunikacja publiczna - działania, rozwiązania, które pozwolą podmiotom zewnętrznym uczynić przekazywane przez nich informacje oraz komunikaty o innej funkcji (nieinformacyjne) dostępnymi, czyli zrozumiałymi, ekonomicznymi, poprawnymi i skutecznymi;
  • dostępne środowiska pracy dla osób neuroróżnorodnych - tworzenie środowisk pracy, które uwzględniają specyficzne potrzeby osób o różnych potrzebach, poprzez inkluzyjne rozwiązania komunikacyjne oraz organizacyjne. Dostępne środowisko pracy dla osób neuroróżnorodnych odnosi się do przestrzeni i warunków pracy, które są zaprojektowane lub dostosowane w taki sposób, aby uwzględniać i wspierać różne potrzeby i style funkcjonowania osób z różnorodnością neurologiczną.

Informacja o punkcie informacyjno-konsultacyjnym skierowanym do podmiotów zewnętrznych znajduje się tutaj.

Opis projektu

 

Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy będzie zaangażowany w realizację działań na rzecz dostępnej edukacji. W ramach projektu wniesie swoją ekspercką wiedzę oraz praktyczne doświadczenie, wzmacniając jego interdyscyplinarny charakter. Oprócz tego głowne działania dotyczą:

  • utworzenia Centrum wiedzy o dostępności w strukturze UMCS,
  • działań rzecz dostępnej komunikacji publicznej,
  • dostępnego środowiska pracy dla osób neuroróżnorodnych.

Rezultaty projektu

 

W projekcie wspieramy jedno centrum wiedzy o dostępności, które będzie działać także 3 lata po jego zakończeniu. Powstanie 15 nowych rozwiązań, które ułatwią dostęp do usług i przestrzeni wszystkim osobom. Ze wsparcia skorzysta 540 osób, a 433 osoby zdobędą nową wiedzę i umiejętności dotyczące dostępności i projektowania uniwersalnego.

Grupy docelowe

 

Uczelnia jako podmiot bezpośrednio korzystający ze wsparcia EFS Plus oraz uczestnicy projektu będący osobami fizycznymi zainteresowanymi tematyką dostępności w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, podmiotach gospodarczych oraz różnego typu instytucjach publicznych.

 

Zgłaszanie niezgodności projektu

 

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje) za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  • poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej
Centrum

wiedzy o dostępności UMCS

FERS RP UE RGB 1

Wartość projektu: 4 840 364,38 zł

Dofinansowanie FERS: 3 994 268,69 zł

FERS.03.01-IP.08-0241/24

#FunduszeUE