Projekt ma na celu rozwijanie i sprawdzenie rozwiązań, które ułatwią dostęp do edukacji wszystkim dzieciom i młodzieży, niezależnie od ich potrzeb. Projekt obejmuje stworzenie narzędzi diagnostycznych, materiałów metodycznych, modeli wsparcia oraz szerokie szkolenia dla nauczycieli i specjalistów. Dzięki temu szkoły będą lepiej przygotowane do pracy z różnorodnymi uczniami, a kadry oświaty zyskają praktyczne kompetencje potrzebne do skutecznej edukacji włączającej. Rezultaty projektu pomogą wdrażać model „Edukacji dla Wszystkich” w codziennej pracy szkół.
Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy, który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Cele projektu
Głównym celem projektu jest: wypracowanie i zwalidowanie rozwiązań metodycznych i organizacyjnych wspierających dostępność edukacji dla dzieci i młodzieży oraz rozwijanie kompetencji kadr systemu oświaty w obszarze pracy z dziećmi oraz uczniami i uczennicami z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.
Opis projektu
Projekt składa się z pięciu głównych zadań:
1. Wzmocnienie systemu wsparcia dostępności
- analiza obecnych zasobów i potrzeb pracowników oświaty,
- przygotowanie modelu wsparcia przy przejściu między etapami edukacji i startem w dorosłość,
- opracowanie i wdrożenie sposobów monitorowania jakości edukacji włączającej.
2. Opracowanie narzędzi do oceny funkcjonalnej
- stworzenie czterech pakietów narzędzi diagnostycznych,
- aktualizacja norm do testów,
- przygotowanie wersji elektronicznych i ich wdrożenie,
- stworzenie narzędzi do badania dobrostanu uczniów w wieku 4–20 lat.
3. Opracowanie materiałów metodycznych
- przygotowanie pięciu pakietów narzędzi do monitorowania rozwoju uczniów,
- stworzenie e-poradników i materiałów wspierających nauczycieli.
4. Szkolenia i doradztwo dla pracowników oświaty
- przygotowanie materiałów szkoleniowych opartych na wynikach zadań 1–3,
- realizacja szkoleń i wsparcia metodycznego.
5. Wzmocnienie społecznej i włączającej roli szkoły
- opracowanie rozwiązań, które wspierają relacje, integrację i dobrostan w społeczności szkolnej,
- pilotaż wypracowanych rozwiązań,
- działania szkoleniowe i upowszechniające.
Rezultaty projektu
W projekcie zaplanowano osiągnięcie następujących efektów:
- szkolenia i doradztwo dla co najmniej 15 000 pracowników oświaty,
- opracowanie 52 narzędzi i materiałów metodycznych wspierających pracę z uczniami o zróżnicowanych potrzebach,
- szkoleniowo-doradcze wsparcie dla 640 rad pedagogicznych,
- przygotowanie i sprawdzenie 9 rozwiązań podnoszących jakość edukacji włączającej,
- podniesienie kompetencji 13 300 uczestników,
- objęcie wsparciem 8 000 osób w działaniach wzmacniających relacje i integrację w szkołach,
- wzmocnienie funkcji społeczno-wychowawczej w 4 000 placówek oświatowych.
Efekty projektu umożliwią wdrażanie w codziennej praktyce rekomendacji z modelu MEN „Edukacja dla Wszystkich”.
Grupy docelowe
Wsparcie i materiały kierowane są do szerokiej grupy osób związanych z edukacją, w tym:
- nauczycieli i nauczycielek,
- specjalistów pracujących w szkołach i przedszkolach (pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów),
- dyrektorów placówek,
- pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych,
- doradców zawodowych,
- pracowników placówek doskonalenia nauczycieli,
- pracowników kuratoriów oświaty,
- przedstawicieli samorządów prowadzących szkoły,
- przedstawicieli MEN,
- pracowników uczelni przygotowujących przyszłych nauczycieli,
- rodziców, pracodawców i uczniów.
Grupy te będą odbiorcami narzędzi, materiałów i modeli wypracowanych w zadaniach 1, 2, 3 i 5. W zadaniach 4 i 5 przewidziano także bezpośrednie formy wsparcia — szkolenia, warsztaty i doradztwo — z zapewnieniem reprezentacji wszystkich ról w systemie oświaty.
Zgłaszanie niezgodności projektu
Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje) za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):
- poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
- skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej
Dofinansowanie z budżetu państwa: 19 189 474,08 zł
![]()
