flaga RPTekst łatwy do czytania

Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży

Projekt ma na celu rozwijanie i sprawdzenie rozwiązań, które ułatwią dostęp do edukacji wszystkim dzieciom i młodzieży, niezależnie od ich potrzeb. Projekt obejmuje stworzenie narzędzi diagnostycznych, materiałów metodycznych, modeli wsparcia oraz szerokie szkolenia dla nauczycieli i specjalistów. Dzięki temu szkoły będą lepiej przygotowane do pracy z różnorodnymi uczniami, a kadry oświaty zyskają praktyczne kompetencje potrzebne do skutecznej edukacji włączającej. Rezultaty projektu pomogą wdrażać model „Edukacji dla Wszystkich” w codziennej pracy szkół.

Projekt realizuje Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy, który jest finansowany z Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Cele projektu

 

Głównym celem projektu jest: wypracowanie i zwalidowanie rozwiązań metodycznych i organizacyjnych wspierających dostępność edukacji dla dzieci i młodzieży oraz rozwijanie kompetencji kadr systemu oświaty w obszarze pracy z dziećmi oraz uczniami i uczennicami z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych.

Opis projektu

 

Projekt składa się z pięciu głównych zadań:

1. Wzmocnienie systemu wsparcia dostępności

  • analiza obecnych zasobów i potrzeb pracowników oświaty,
  • przygotowanie modelu wsparcia przy przejściu między etapami edukacji i startem w dorosłość,
  • opracowanie i wdrożenie sposobów monitorowania jakości edukacji włączającej.

2. Opracowanie narzędzi do oceny funkcjonalnej

  • stworzenie czterech pakietów narzędzi diagnostycznych,
  • aktualizacja norm do testów,
  • przygotowanie wersji elektronicznych i ich wdrożenie,
  • stworzenie narzędzi do badania dobrostanu uczniów w wieku 4–20 lat.

3. Opracowanie materiałów metodycznych

  • przygotowanie pięciu pakietów narzędzi do monitorowania rozwoju uczniów,
  • stworzenie e-poradników i materiałów wspierających nauczycieli.

4. Szkolenia i doradztwo dla pracowników oświaty

  • przygotowanie materiałów szkoleniowych opartych na wynikach zadań 1–3,
  • realizacja szkoleń i wsparcia metodycznego.

5. Wzmocnienie społecznej i włączającej roli szkoły

  • opracowanie rozwiązań, które wspierają relacje, integrację i dobrostan w społeczności szkolnej,
  • pilotaż wypracowanych rozwiązań,
  • działania szkoleniowe i upowszechniające.

Rezultaty projektu

 

W projekcie zaplanowano osiągnięcie następujących efektów:

  • szkolenia i doradztwo dla co najmniej 15 000 pracowników oświaty,
  • opracowanie 52 narzędzi i materiałów metodycznych wspierających pracę z uczniami o zróżnicowanych potrzebach,
  • szkoleniowo-doradcze wsparcie dla 640 rad pedagogicznych,
  • przygotowanie i sprawdzenie 9 rozwiązań podnoszących jakość edukacji włączającej,
  • podniesienie kompetencji 13 300 uczestników,
  • objęcie wsparciem 8 000 osób w działaniach wzmacniających relacje i integrację w szkołach,
  • wzmocnienie funkcji społeczno-wychowawczej w 4 000 placówek oświatowych.

Efekty projektu umożliwią wdrażanie w codziennej praktyce rekomendacji z modelu MEN „Edukacja dla Wszystkich”.

Grupy docelowe

 

Wsparcie i materiały kierowane są do szerokiej grupy osób związanych z edukacją, w tym:

  • nauczycieli i nauczycielek,
  • specjalistów pracujących w szkołach i przedszkolach (pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów, terapeutów),
  • dyrektorów placówek,
  • pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych,
  • doradców zawodowych,
  • pracowników placówek doskonalenia nauczycieli,
  • pracowników kuratoriów oświaty,
  • przedstawicieli samorządów prowadzących szkoły,
  • przedstawicieli MEN,
  • pracowników uczelni przygotowujących przyszłych nauczycieli,
  • rodziców, pracodawców i uczniów.

Grupy te będą odbiorcami narzędzi, materiałów i modeli wypracowanych w zadaniach 1, 2, 3 i 5. W zadaniach 4 i 5 przewidziano także bezpośrednie formy wsparcia — szkolenia, warsztaty i doradztwo — z zapewnieniem reprezentacji wszystkich ról w systemie oświaty.

Zgłaszanie niezgodności projektu

 

Informujemy o możliwości zgłaszania do Instytucji Zarządzającej lub Instytucji Pośredniczącej podejrzenia o niezgodności Projektu lub działań Beneficjenta z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych sporządzoną w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1169, z późn. zm.) zwanej dalej „KPON”. Sygnały, zgłoszenia lub skargi dotyczące wystąpienia niezgodności projektów FERS z postanowieniami KPON mogą przekazywać osoby fizyczne (uczestnicy projektów lub ich pełnomocnicy i przedstawiciele), instytucje uczestniczące we wdrażaniu funduszy Unii Europejskiej, strona społeczna (stowarzyszenia, fundacje) za pomocą (w każdym poniższym przypadku uznaje się zgłoszenie za przekazane w formie pisemnej):

  • poczty tradycyjnej - w formie listownej na adres ministerstwa: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, ul. Wspólna 2/4, 00-926 Warszawa lub Ministerstwo Edukacji Narodowej, al. J.Ch. Szucha 25, 00-580 Warszawa,
  • skrzynki nadawczej e-puap Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej lub Ministerstwa Edukacji Narodowej

 

Dofinansowanie z budżetu państwa: 19 189 474,08 zł

znaki strona www male

Wspieranie

dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży

FERS RP UE RGB 1

Wartość projektu: 109 779 600,00 zł

Dofinansowanie FERS: 90 590 125,92 zł

FERS.01.06-IP.05-0002/23

#FunduszeUE