flaga RPTekst łatwy do czytania

Zasoby

Nauczyciele wobec projektowania uniwersalnego w edukacji

Nauczyciele wobec projektowania uniwersalnego w edukacji

W Polsce zainteresowanie projektowaniem uniwersalnym (ang. universal design for learning – UDL) rośnie, choć jego wdrażanie ma nadal charakter punktowy. Nauczyciele coraz częściej poszukują narzędzi i strategii dydaktycznych, które pozwolą na skuteczne nauczanie zróżnicowanych zespołów, gdyż taka jest konfiguracja osób uczących się w klasie (kilkoro uczniów z orzeczeniami, kilkoro z opiniami i duża grupa mająca szczególne potrzeby – bez ich formalnego zidentyfikowania w postaci dokumentu z poradni psychologiczno-pedagogicznej). Zasady UDL sprzyjają...

  • Anna Tychmanowicz, Tomasz Michał Korczyński, Tomasz Knopik, Magdalena Olempska-Wysocka
Lęk przed matematyką – charakterystyka, uwarunkowania, interwencje

Lęk przed matematyką – charakterystyka, uwarunkowania, interwencje

Ekspertyza Lęk przed matematyką – charakterystyka, uwarunkowania, interwencje autorstwa Moniki Szczygieł, Niny Bażeli i Tomasza Knopika przedstawia obecny stan wiedzy na temat lęku przed matematyką dzieci, młodzieży i dorosłych w polskim kontekście edukacyjnym. Opisuje i analizuje indywidualne oraz środowiskowe uwarunkowania oraz psychologiczną charakterystykę tego zjawiska. Zawarto w niej również przegląd aktualnego stanu badań nad skutecznymi interwencjami mającymi na celu redukcję lęku przed matematyką, a także opis działań profilaktycznych –...

  • Monika Szczygieł, Nina Bażela, Tomasz Knopik
Raport z ogólnopolskich badań potrzeb kadr systemu oświaty w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. Przedszkola – szkoły – placówki doskonalenia

Raport z ogólnopolskich badań potrzeb kadr systemu oświaty w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. Przedszkola – szkoły – placówki doskonalenia

Celem przeprowadzonego badania była analiza potrzeb nauczycieli i specjalistów, w tym kadry zarządzającej szkół i placówek doskonalenia nauczycieli, w zakresie zasobów dydaktycznych i metodycznych dostosowywanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci i młodzieży. W badaniu podjęto próbę uzupełnienia wiedzy na temat zasobów dydaktycznych i metodycznych, z których korzystają praktycy bezpośrednio pracujący z dziećmi i młodzieżą, a także opinii kadr systemu oświaty dotyczących brakujących materiałów w ogólnodostępnych zasobach edukacyjnych. Pytania zawarte w...

  • Izabella Lutze, Maria Jankowska
Mapa drogowa. Jak(ą) wybrać ścieżkę edukacyjno-zawodową? Materiał informacyjny dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rodziców, nauczycieli, specjalistów i doradców zawodowych

Mapa drogowa. Jak(ą) wybrać ścieżkę edukacyjno-zawodową? Materiał informacyjny dla uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi, rodziców, nauczycieli, specjalistów i doradców zawodowych

Część pierwsza – Jak wspierać uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w wyborach edukacyjno-zawodowych? – jest przeznaczona przede wszystkim dla nauczycieli, specjalistów, doradców zawodowych i rodziców. Zawiera zbiór zagadnień dotyczących wspierania ucznia ze zróżnicowanymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, w planowaniu własnej ścieżki oraz podejmowaniu wyborów edukacyjno-zawodowych – w domu i w szkole – w oparciu o aktualną podstawę prawną i rekomendacje dotyczące tworzenia inkluzyjnego środowiska edukacyjnego.Część druga – Co...

  • Karolina Domańska, Karina Kasperek, Aleksandra Potocka, Dorota Nawrat-Wyraz
Webinar: Praca z uczniami z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi zgodna z UDL

Webinar: Praca z uczniami z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi zgodna z UDL

Jesteśmy różnorodni i ta różnorodność powinna być uwzględniona nie tylko podczas zajęć, ale jeszcze przed nimi, jeszcze w trakcie planowania procesu edukacyjnego. Czym są zatem indywidualne potrzeby edukacyjne? W potocznym dyskursie pokutuje stereotyp związany ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, czyli pojęciem, które od ponad czterdziestu lat funkcjonuje w naszych szkołach. W odniesieniu do uczniów mających trudności wynikające z niepełnosprawności, dysfunkcji i trudności w uczeniu się, takich jak dysleksja czy mających zaburzenia emocjonalne. Obejrzyj...

  • dr Magdaleba Bełza-Gajdzica
Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela. Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży

Kilka słów o metodyce pracy nauczyciela. Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży

Publikacja omawia kwestie związane z doborem i zastosowaniem metod nauczania w celu wspierania efektywności procesu edukacyjnego. Podkreśla znaczenie synergii między metodami nauczania a metodami uczenia się. Wskazuje na konieczność indywidualnego podejścia do uczniów oraz rozwijania autentycznych relacji edukacyjnych, by stworzyć odpowiednią atmosferę sprzyjającą nauce.
  • Anna Duda-Machejek, Marta Koch-Kozioł, Katarzyna Leśniewska
Standard dostępności projektowania e-materiałów

Standard dostępności projektowania e-materiałów

Niniejsza ekspertyza jest przewodnikiem po zasadach przygotowywania różnego rodzaju materiałów cyfrowych tak, żeby były dostępne dla wszystkich. Zawiera szczegółowe omówienie wytycznych oraz rekomendacji dotyczących racjonalnych usprawnień, w tym technologii asystujących, komunikacji wspomagającej i alternatywnej, projektowania uniwersalnego w edukacji (UDL), a także przygotowywania tekstów łatwych do czytania i zrozumienia (ETR). Do publikacji dołączono także listę kontrolną dla e-materiałów.  Pobierz(Plik PDF)

  • Piotr Plichta, Magdalena Bełza-Gajdzica, Agnieszka Pilch, Monika Zima-Parjaszewska
Narzędzia stosowane w ocenie funkcjonalnej przegląd i rekomendacje

Narzędzia stosowane w ocenie funkcjonalnej przegląd i rekomendacje

  • Magdalena Olempska Wysocka
Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej

Ocenianie z perspektywy psychologii edukacyjnej

Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia". Pobierz Pobierz (Plik PDF)
  • dr Tomasz Knopik
Ocenianie dla rozwoju: od założeń do praktyki

Ocenianie dla rozwoju: od założeń do praktyki

Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia". Pobierz (Plik PDF)
  • dr hab. Magdalena Olempska-Wysocka, dr Magdalena Bełza-Gajdzica
Wsparcie nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju

Wsparcie nauczycieli w zakresie oceniania dla rozwoju

Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia". Pobierz (Plik PDF)
  • Katarzyna Mykowska
Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?

Jak oceniać, żeby skutecznie uczyć i motywować?

Prezentacja przygotowana na potrzeby cyklu spotkań regionalnych "Ocenianie dla rozwoju – założenia, wyzwania, instrumenty wsparcia". Pobierz (Plik PDF)
  • dr Tomasz Gajderowicz
Wywiad: Powrót do normalności - co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?

Wywiad: Powrót do normalności - co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?

Rozmowa z prof. dr. hab Bogdanem zawadzkim, ekspertem z zakresu psychologii różnic indywidualnych oraz diagnozy psychologicznej na temat tego, kto i jakiej pomocy może potrzebować po kryzysie powodziowym oraz o tym, jak tej pomocy możemy udzielić. Obejrzyj podcast
  • prof. dr hab. Bogdan Zawadzki
Powrót do normalności – co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?

Powrót do normalności – co pomaga w wychodzeniu z kryzysu związanego z powodzią?

Instytut Badań Edukacyjnych zachęca wszystkie osoby i instytucje odpowiedzialne za organizowanie i udzielanie pomocy powodzianom do zapoznania się z ekspertyzą  prof. Bogdana Zawadzkiego. Pan Profesor jest wybitnym ekspertem z zakresu psychologii różnic indywidualnych oraz diagnozy psychologicznej. Jednym z wątków badawczych poruszanych przez Profesora Zawadzkiego są zaburzenia potraumatyczne, w tym wywoływane przez katastrofy naturalne. W ekspertyzie prof. Zawadzki  w nieco szerszej perspektywie podejmuje wątki takie jak: reakcje psychiczne na...

  • Bogdan Zawadzki
Webinar „Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły

Webinar „Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły"

 to kolejny materiał przygotowany w ramach projektu "Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży" z myślą o uczniach i ich rodzinach, których dotknęła tegoroczna powódź. Webinar tłumaczy, czym jest sytuacja kryzysowa, jakie są kroki podejmowane przy interwencji kryzysowej oraz podpowiada, jak należy komunikować się z osobami w kryzysie. Obejrzyj webinar
  • Tomasz Bilicki, interwent kryzysowy
Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły

Interwencja kryzysowa po sytuacji powodziowej - perspektywa domu i szkoły

Materiał do webinaru. Pobierz (Plik PDF)
  • Tomasz Bilicki, interwent kryzysowy
ABC wspierania dzieci w obliczu klęski żywiołowej

ABC wspierania dzieci w obliczu klęski żywiołowej

Dorośli mogą pomóc dzieciom w radzeniu sobie w sytuacji kryzysu.Poniżej podajemy kilka najważniejszych praktycznych wskazówek. Pobierz ulotkę (Plik PDF)
  • Zespół projektu Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży
Jak wspierać dzieci, uczniów i uczennice w radzeniu sobie z kryzysem powodziowym?

Jak wspierać dzieci, uczniów i uczennice w radzeniu sobie z kryzysem powodziowym?

Jako zespół projektu „Wspieranie dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży” Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE) łączymy się myślami z osobami i środowiskami dotkniętymi skutkami powodzi. Mamy świadomość, że w tej sytuacji nie tylko dorośli, ale również dzieci i młodzież odczuwają strach, lęk, niepokój, złość lub doświadczają poczucia bezradności. Wiemy, że jako nauczyciele na terenach objętych powodzią, sami będąc w trudnej sytuacji, stajecie przed szczególnym wyzwaniem dotyczącym udzielenia wsparcia swoim uczniom i uczennicom. Przekazujemy pakiet...

  • Anna Duda-Machejek, Marta Koch-Kozioł, Katarzyna Leśniewska

Wspieranie

dostępności edukacji dla dzieci i młodzieży

FERS RP UE RGB 1