flaga RPTekst łatwy do czytania

Cyfryzacja szkół w Polsce. Poznaj wyniki analizy

Sprawdziliśmy, jak wygląda cyfrowa transformacja polskich szkół. Wiemy, jaka jest skala m.in. dostępu do Wi-Fi, AI i laboratoriów STEM oraz jak wygląda wsparcie IT i szkolenia dla nauczycieli. Zobacz nasze podsumowanie.

We wrześniu 2024 rząd przyjął dokument "Polityka Cyfrowej Transformacji Edukacji (PCTE)", który wyznacza kierunki rozwoju technologicznego szkół do 2036 roku. Dlatego Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy zebrał dane bazowe dotyczące stanu cyfryzacji szkół. Będą one punktem odniesienia dla kolejnych analiz w perspektywie 2028 i 2036 roku.

Badanie objęło 5835 szkół podstawowych i ponadpodstawowych (w tym artystycznych i specjalnych) oraz 62 placówki doskonalenia nauczycieli (PDN). Sprawdzono dziesięć obszarów, m.in.:

  • organizację nauczania i wykorzystanie TIK,
  • infrastrukturę szkolną,
  • wsparcie techniczne i pedagogiczne,
  • organizację szkoleń dla nauczycieli,
  • bariery w cyfryzacji i potrzeby szkół.

Pierwsze wnioski z badań

Cyfryzacja edukacji w Polsce jest zróżnicowana zarówno pod względem dostępności infrastruktury, jak i sposobów wykorzystania technologii.

  • Większość szkół (73%) ma dostęp do Wi-Fi, ale tylko 55% spełnia minimalny standard liczby urządzeń (1 komputer na 6 uczniów).
  • Laboratoria STEM i AI występują rzadko – odpowiednio w 6% i 1% szkół.
  • Wsparcie kadrowe koncentruje się na kwestiach technicznych, a mniej na dydaktycznych.
  • Koordynatora cyfrowej edukacji ma tylko 43% szkół.
  • Szkolenia dla nauczycieli skupiają się głównie na podstawowych kompetencjach cyfrowych.
  • Placówki doskonalenia nauczycieli dysponują podstawową infrastrukturą, ale brakuje im nowoczesnego sprzętu (np. drukarek 3D).
  • Ewaluacja szkoleń jest często powierzchowna i opiera się głównie na ankietach satysfakcji.

Szkoły szukają jednak sposobów na urozmaicenie tradycyjnych form nauczania poprzez wprowadzenie bardziej elastycznych i angażujących metod pracy z uczniami. Cyfrowe narzędzia i zasoby mogą w tym kontekście odgrywać rolę katalizatora, wspierając realizację treści w sposób interdyscyplinarny, spersonalizowany i bliższy realnym potrzebom uczniów. O przyspieszających zmianach w szkołach świadczy choćby projekt ogłoszony przez Ministerstwo Cyfryzacji oraz realizowany przez NASK.

W roku szkolnym 2025/2026 do szkół trafi 16 000 zestawów edukacyjnych, w tym:

  • 8000 pracowni AI dla szkół podstawowych,
  • 4000 dla szkół ponadpodstawowych,
  • 4000 laboratoriów STEM.

Dzięki tym inwestycjom szkoły będą mogły skuteczniej łączyć naukę przedmiotów ścisłych, technologii i programowania z praktyką szkolną. IBE PIB będzie regularnie badać, jak cyfryzacja zmienia polskie szkoły. Dlatego zapraszamy nauczycieli, dyrektorów, rodziców i edukatorów do udziału w kolejnych etapach badań.

NASZE BADANIA