flaga RPTekst łatwy do czytania

Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych

Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?

Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?

Zapraszamy nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia) uczących w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej lub w szkole ponadpostawowej, a także pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli na cykl seminariów dotyczący międzynarodowych badań edukacyjnych.

W trakcie seminariów dowiedzieć się będzie można, jak wykorzystać wyniki badań międzynarodowych w swojej pracy z dziećmi i młodzieżą; jak sprawdzać poziom rozumowania uczniów w naukach przyrodniczych, jak wykorzystać błąd w procesie dydaktycznym, a także, jak uczyć młodzież krytycznego myślenia.

Ciekawi Cię co na temat umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych dzieci i młodzieży  mówią nam badania międzynarodowe? Chcesz dowiedzieć się z czym radzą sobie lepiej, a z czym gorzej polscy uczniowie i jak wypadają na tle rówieśników z innych krajów? A może chciałabyś, na przykładzie odtajnionych zadań z badań międzynarodowych, nauczyć się opracowywać własne zadania sprawdzające umiejętność rozumowania w naukach przyrodniczych swoich uczniów? I przy okazji dowiedzieć się jak z błędów popełnianych przez uczniów zrobić ciekawe narzędzie dydaktyczne, a także poznać podstawy pracy z uczniami w obszarze krytycznego myślenia? Tym zagadnieniom poświęcony będzie cykl seminariów, na które serdecznie zapraszamy. 

Proponowany przez nas cykl trzech bezpłatnych seminariów skierowanych jest do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia) ostatnich klas szkół podstawowych (klasy 7-8) oraz szkół ponadpodstawowych. Cykl obejmuje trzy spotkania w trzy kolejne soboty miesiąca oraz pracę własną podczas tygodni pomiędzy spotkaniami. Planowane są dwa cykle seminariów: w Warszawie (październik 2025) oraz w Białymstoku (listopad 2025), szczegółowe terminy znajdują się poniżej. 

Podczas seminariów: 

  • wprowadzimy Was w świat międzynarodowych badań edukacyjnych, w szczególności poświęconych umiejętnościom uczniów z zakresu nauk przyrodniczych (TIMSS i PISA). Omówimy najnowsze wyniki badań ze szczególnym naciskiem na wnioski istotne z punktu widzenia praktyki szkolnej, 
  • na przykładzie odtajnionych zadań z badania PISA przedstawimy najczęstsze błędy popełnianie przez uczniów, zarazem pokażemy, że błędy nie są problemem, a okazją do wykorzystania w procesie dydaktycznym,
  • korzystając z wzorów z badań międzynarodowych nauczymy się tworzyć własne zadania, które sprawdzają konkretne umiejętności uczniów, 
  • zapoznamy się z podstawami krytycznego myślenia oraz pokażemy jak wdrażać nawykowe myślenie krytyczne podczas prowadzenia lekcji,
  • będziemy również uczyć się jak pokazywać uczniom przełożenie tego czego ich uczymy na realne życie, tak żeby pytania “po co mamy się tego uczyć” już nigdy nie były problemem. 

Szczegółowy program seminariów prześlemy, przed poszczególnymi spotkaniami osobom zakwalifikowanym na zajęcia. 

Uwaga! Cykl trzech 6-godzinnych seminariów stanowi zamkniętą całość. Ze względu na program wydarzenia, nie jest możliwe zapisanie się na pojedyncze zajęcia. Udział w cyklu seminariów będzie wymagał zaangażowania w realizację zadań pomiędzy spotkaniami. Po ukończeniu całego cyklu i wykonaniu pracy własnej uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie w programie, planowane jest także opublikowanie efektów prac warsztatowych.

Prowadzący: dr E. Barbara Ostrowska, dr Marcin M. Chrzanowski, Anna Chomczyńska-Czepiel

Warszawa (październik): 

Daty spotkań: 4, 11 oraz 18 października 2025 r w godzinach 10:00-16:00

Miejsce: Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy, ul. Górczewska 8, Warszawa 

Białystok (listopad):

Daty spotkań: 15, 22 oraz 29 listopada 2025 r w godzinach 10:00-16:00 

Miejsce: Centrum Edukacji Nauczycieli, ul. Złota 4, Białystok  

Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Istnieje możliwość zwrotu  kosztów dojazdu na seminaria, nie zapewniamy jednak noclegu. 

Formularz zgłoszeniowy na warsztaty: 

link do formularza zgłoszeniowego 

Kontakt w sprawie szkoleń: 

Anna Chomczyńska-Czepiel: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel: 

Cykl seminariów odbywa się w ramach projektu: “Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” (FERS01.04-IP05-0016/23) współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).  

Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?

Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?

Seminaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych„Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?” – to dwa cykle bezpłatnych seminariów, które odbędą się w październiku w Warszawie, a w listopadzie w Białymstoku.Do udziału w seminariach zapraszamy nauczycieli biologii, chemii, fizyki i geografii, uczących w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej lub w szkole ponadpodstawowej, a także pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli.Co na temat umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych dzieci i młodzieży mówią badania międzynarodowe? Z czym polscy uczniowie radzą sobie lepiej, a z czym gorzej i jak wypadają na tle rówieśników z innych krajów? Jak, na przykładzie odtajnionych zadań z badań międzynarodowych, konstruować własne zadania sprawdzające umiejętność rozumowania w naukach przyrodniczych? Podczas seminariów:wprowadzimy Państwa w świat międzynarodowych badań edukacyjnych, skupiając się na badaniach poświęconych umiejętnościom uczniów z zakresu nauk przyrodniczych (TIMSS i PISA). Omówimy najnowsze wyniki tych badań ze szczególnym naciskiem na wnioski istotne z punktu widzenia praktyki szkolnej;
na przykładzie odpowiedzi na odtajnione zadania z badania PISA przedstawimy najczęstsze błędy popełnianie przez uczniów, a także pokażemy, jak można je wykorzystać w procesie dydaktycznym;
korzystając z przykładowych zadań z badań międzynarodowych, pokażemy jak tworzyć własne materiały sprawdzające konkretne umiejętności uczniów;
przedstawimy, jak przejść od teorii do praktyki, uświadamiając uczniom, jak wiedza zdobyta w szkole przekłada się na radzenie sobie w codziennym życiu;
omówimy metody, które można wykorzystać podczas szkoleń np. w pracy z innymi nauczycielami.
Informacje organizacyjne: Cykl trzech 6-godzinnych seminariów stanowi zamkniętą całość. Ze względu na program wydarzenia, nie można zapisać się na pojedyncze zajęcia.
Po pierwszym oraz drugim spotkaniu z cyklu uczestnicy będą mieli do wykonania drobne zadanie, np. opracowanie własnego zadania na podstawie wiedzy nabytej podczas seminarium lub przetestowanie wypracowanych zadań.
Po ukończeniu całego cyklu uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie w programie.
Planujemy upowszechnienie efektów prac warsztatowych (w formie publikacji poseminaryjnej).

Cykl seminariów odbywa się w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” (FERS01.04-IP05-0016/23) współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).

Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?

Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?

 Seminaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych

„Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?” – to dwa cykle bezpłatnych seminariów, które odbędą się w październiku w Warszawie, a w listopadzie w Białymstoku.

Do udziału w seminariach zapraszamy nauczycieli biologii, chemii, fizyki i geografii, uczących w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej lub w szkole ponadpodstawowej, a także pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli.

Co na temat umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych dzieci i młodzieży mówią badania międzynarodowe? Z czym polscy uczniowie radzą sobie lepiej, a z czym gorzej i jak wypadają na tle rówieśników z innych krajów? Jak, na przykładzie odtajnionych zadań z badań międzynarodowych, konstruować własne zadania sprawdzające umiejętność rozumowania w naukach przyrodniczych? 

Podczas seminariów:

  • wprowadzimy Państwa w świat międzynarodowych badań edukacyjnych, skupiając się na badaniach  poświęconych umiejętnościom uczniów z zakresu nauk przyrodniczych (TIMSS i PISA). Omówimy najnowsze wyniki tych badań ze szczególnym naciskiem na wnioski istotne z punktu widzenia praktyki szkolnej; 
  • na przykładzie odpowiedzi na odtajnione zadania z badania PISA przedstawimy najczęstsze błędy popełnianie przez uczniów, a także pokażemy, jak można je wykorzystać w procesie dydaktycznym;
  • korzystając z przykładowych zadań z badań międzynarodowych, pokażemy jak tworzyć własne materiały sprawdzające konkretne umiejętności uczniów;
  • przedstawimy, jak przejść od teorii do praktyki, uświadamiając uczniom, jak wiedza zdobyta w szkole przekłada się na radzenie sobie w codziennym życiu;
  • omówimy metody, które można wykorzystać podczas szkoleń np. w pracy z innymi nauczycielami.  

Informacje organizacyjne: 

  • Cykl trzech 6-godzinnych seminariów stanowi zamkniętą całość. Ze względu na program wydarzenia, nie można zapisać się na pojedyncze zajęcia. 
  • Po pierwszym oraz drugim spotkaniu z cyklu uczestnicy będą mieli do wykonania drobne zadanie, np. opracowanie własnego zadania na podstawie wiedzy nabytej podczas seminarium lub przetestowanie wypracowanych zadań. 
  • Po ukończeniu całego cyklu uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie w programie. 
  • Planujemy upowszechnienie efektów prac warsztatowych (w formie publikacji poseminaryjnej).

Gdzie i kiedy?

Warszawa (październik): 

Daty spotkań: soboty 4, 11 oraz 18 października 2025 r. w godzinach 10:00-16:00

Miejsce: Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, ul. Górczewska 8, Warszawa 

Białystok (listopad):

Daty spotkań: soboty 15, 22 oraz 29 listopada 2025 r. w godzinach 10:00-16:00 

Miejsce: Centrum Edukacji Nauczycieli, ul. Złota 4, Białystok  

Prowadzący: dr E. Barbara Ostrowska, dr Marcin M. Chrzanowski, prof. dr hab. Krzysztof Biedrzycki, Anna Chomczyńska-Czepiel

Formularz zgłoszeniowy na warsztaty jest dostępny tutaj:https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdX0xEN3gef63SgbKr-i6OyfiCNmDlFoXqdqcUiqPAvzrGkmQ/viewform

Więcej informacji na temat seminariów znajduje się tutaj. 

Kontakt w sprawie szkoleń: Anna Chomczyńska-Czepiel, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel: 573 444 599

Cykl seminariów odbywa się w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” (FERS01.04-IP05-0016/23) współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).  

 

Warsztaty z analizy danych z międzynarodowych badań edukacyjnych

Warsztaty z analizy danych z międzynarodowych badań edukacyjnych

Warsztaty kierowane są do badaczy, doktorantów, studentów oraz osób zainteresowanych analizą danych z międzynarodowych badań edukacyjnych.

Cele warsztatów: 

  • zapoznanie z założeniami międzynarodowych badań edukacyjnych i wpływem tych założeń na proces analizy danych; 
  • zrozumienie struktury danych badań międzynarodowych na przykładzie badania TIMSS 2023;
  • zapoznanie się z podstawowymi funkcjonalnościami IDB Analyzer (konwertowanie danych, łączenie zbiorów, podstawowe analizy); 
  • przygotowanie do samodzielnego prowadzenia analiz z uwzględnieniem specyfiki danych i wymagań metodologicznych. 

 

Na warsztatach, korzystając z praktycznych ćwiczeń, uczestnicy dowiedzą się, jak przeprowadzić podstawowe analizy i interpretować wyniki. Eksperci IBE opowiedzą też, w jaki sposób IDB Analyzer pomaga uwzględnić złożoność badań międzynarodowych, np. wartości prawdopodobne (plausible values), dwustopniowy dobór próby i wagi replikacyjne. W trakcie warsztatów wykorzystywane będą dane z Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych TIMSS 2023, które w Polsce prowadzone było wśród uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej, nauczycieli matematyki i przyrody, a także dyrektorów szkół.

 

Spotkanie poprowadzą eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego:

  • dr Paweł Maranowski
  • Tomasz Dowbor
  • Paweł Szymborski

Wymagania: podstawowa znajomość języka angielskiego oraz ukończenie podstawowego kursu statystyki lub metodologii badań. 

 

Wydarzenie to będzie pierwszym z planowanego przez IBE PIB cyklu warsztatów o analizie danych z międzynarodowych badań edukacyjnych. 

 

Informacje dotyczące wydarzenia: 

Rozpoczęcie: 25.09, godz. 10:00

Zakończenie: 25.09, godz. 16:00

Lokalizacja: siedziba IBE PIB przy ul. Górczewskiej 8 w Warszawie