Zapraszamy nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia) uczących w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej lub w szkole ponadpostawowej, a także pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli na cykl seminariów dotyczący międzynarodowych badań edukacyjnych.
W trakcie seminariów dowiedzieć się będzie można, jak wykorzystać wyniki badań międzynarodowych w swojej pracy z dziećmi i młodzieżą; jak sprawdzać poziom rozumowania uczniów w naukach przyrodniczych, jak wykorzystać błąd w procesie dydaktycznym, a także, jak uczyć młodzież krytycznego myślenia.
Ciekawi Cię co na temat umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych dzieci i młodzieży mówią nam badania międzynarodowe? Chcesz dowiedzieć się z czym radzą sobie lepiej, a z czym gorzej polscy uczniowie i jak wypadają na tle rówieśników z innych krajów? A może chciałabyś, na przykładzie odtajnionych zadań z badań międzynarodowych, nauczyć się opracowywać własne zadania sprawdzające umiejętność rozumowania w naukach przyrodniczych swoich uczniów? I przy okazji dowiedzieć się jak z błędów popełnianych przez uczniów zrobić ciekawe narzędzie dydaktyczne, a także poznać podstawy pracy z uczniami w obszarze krytycznego myślenia? Tym zagadnieniom poświęcony będzie cykl seminariów, na które serdecznie zapraszamy.
Proponowany przez nas cykl trzech bezpłatnych seminariów skierowanych jest do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych (biologia, chemia, fizyka, geografia) ostatnich klas szkół podstawowych (klasy 7-8) oraz szkół ponadpodstawowych. Cykl obejmuje trzy spotkania w trzy kolejne soboty miesiąca oraz pracę własną podczas tygodni pomiędzy spotkaniami. Planowane są dwa cykle seminariów: w Warszawie (październik 2025) oraz w Białymstoku (listopad 2025), szczegółowe terminy znajdują się poniżej.
Podczas seminariów:
Szczegółowy program seminariów prześlemy, przed poszczególnymi spotkaniami osobom zakwalifikowanym na zajęcia.
Uwaga! Cykl trzech 6-godzinnych seminariów stanowi zamkniętą całość. Ze względu na program wydarzenia, nie jest możliwe zapisanie się na pojedyncze zajęcia. Udział w cyklu seminariów będzie wymagał zaangażowania w realizację zadań pomiędzy spotkaniami. Po ukończeniu całego cyklu i wykonaniu pracy własnej uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie w programie, planowane jest także opublikowanie efektów prac warsztatowych.
Prowadzący: dr E. Barbara Ostrowska, dr Marcin M. Chrzanowski, Anna Chomczyńska-Czepiel
Warszawa (październik):
Daty spotkań: 4, 11 oraz 18 października 2025 r w godzinach 10:00-16:00
Miejsce: Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy, ul. Górczewska 8, Warszawa
Białystok (listopad):
Daty spotkań: 15, 22 oraz 29 listopada 2025 r w godzinach 10:00-16:00
Miejsce: Centrum Edukacji Nauczycieli, ul. Złota 4, Białystok
Udział w spotkaniach jest bezpłatny. Istnieje możliwość zwrotu kosztów dojazdu na seminaria, nie zapewniamy jednak noclegu.
Formularz zgłoszeniowy na warsztaty:
link do formularza zgłoszeniowego
Kontakt w sprawie szkoleń:
Anna Chomczyńska-Czepiel:
Cykl seminariów odbywa się w ramach projektu: “Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” (FERS01.04-IP05-0016/23) współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Rozpoczęcie | 18.10.2025 | 10:00 |
Zakończenie | 18.10.2025 | 16:00 |
Projekt | Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych, Seminarium |
Załącznik | Program seminarium_Warszawa_Dzie trzeci.docx.pdf |
Seminaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych„Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?” – to dwa cykle bezpłatnych seminariów, które odbędą się w październiku w Warszawie, a w listopadzie w Białymstoku.Do udziału w seminariach zapraszamy nauczycieli biologii, chemii, fizyki i geografii, uczących w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej lub w szkole ponadpodstawowej, a także pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli.Co na temat umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych dzieci i młodzieży mówią badania międzynarodowe? Z czym polscy uczniowie radzą sobie lepiej, a z czym gorzej i jak wypadają na tle rówieśników z innych krajów? Jak, na przykładzie odtajnionych zadań z badań międzynarodowych, konstruować własne zadania sprawdzające umiejętność rozumowania w naukach przyrodniczych? Podczas seminariów:wprowadzimy Państwa w świat międzynarodowych badań edukacyjnych, skupiając się na badaniach poświęconych umiejętnościom uczniów z zakresu nauk przyrodniczych (TIMSS i PISA). Omówimy najnowsze wyniki tych badań ze szczególnym naciskiem na wnioski istotne z punktu widzenia praktyki szkolnej;
na przykładzie odpowiedzi na odtajnione zadania z badania PISA przedstawimy najczęstsze błędy popełnianie przez uczniów, a także pokażemy, jak można je wykorzystać w procesie dydaktycznym;
korzystając z przykładowych zadań z badań międzynarodowych, pokażemy jak tworzyć własne materiały sprawdzające konkretne umiejętności uczniów;
przedstawimy, jak przejść od teorii do praktyki, uświadamiając uczniom, jak wiedza zdobyta w szkole przekłada się na radzenie sobie w codziennym życiu;
omówimy metody, które można wykorzystać podczas szkoleń np. w pracy z innymi nauczycielami.
Informacje organizacyjne: Cykl trzech 6-godzinnych seminariów stanowi zamkniętą całość. Ze względu na program wydarzenia, nie można zapisać się na pojedyncze zajęcia.
Po pierwszym oraz drugim spotkaniu z cyklu uczestnicy będą mieli do wykonania drobne zadanie, np. opracowanie własnego zadania na podstawie wiedzy nabytej podczas seminarium lub przetestowanie wypracowanych zadań.
Po ukończeniu całego cyklu uczestnicy otrzymają zaświadczenie o uczestnictwie w programie.
Planujemy upowszechnienie efektów prac warsztatowych (w formie publikacji poseminaryjnej).
Cykl seminariów odbywa się w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” (FERS01.04-IP05-0016/23) współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Rozpoczęcie | 11.10.2025 | 09:00 |
Zakończenie | 11.10.2025 | 16:00 |
Projekt | Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych, Seminarium |
Załącznik | Program seminarium_Warszawa_Dzie drugi.docx 1.pdf |
Seminaria dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych
„Jak badania międzynarodowe mogą wspierać codzienną pracę nauczyciela?” – to dwa cykle bezpłatnych seminariów, które odbędą się w październiku w Warszawie, a w listopadzie w Białymstoku.
Do udziału w seminariach zapraszamy nauczycieli biologii, chemii, fizyki i geografii, uczących w klasach 7 i 8 szkoły podstawowej lub w szkole ponadpodstawowej, a także pracowników Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli.
Co na temat umiejętności z zakresu nauk przyrodniczych dzieci i młodzieży mówią badania międzynarodowe? Z czym polscy uczniowie radzą sobie lepiej, a z czym gorzej i jak wypadają na tle rówieśników z innych krajów? Jak, na przykładzie odtajnionych zadań z badań międzynarodowych, konstruować własne zadania sprawdzające umiejętność rozumowania w naukach przyrodniczych?
Podczas seminariów:
Informacje organizacyjne:
Gdzie i kiedy?
Warszawa (październik):
Daty spotkań: soboty 4, 11 oraz 18 października 2025 r. w godzinach 10:00-16:00
Miejsce: Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy, ul. Górczewska 8, Warszawa
Białystok (listopad):
Daty spotkań: soboty 15, 22 oraz 29 listopada 2025 r. w godzinach 10:00-16:00
Miejsce: Centrum Edukacji Nauczycieli, ul. Złota 4, Białystok
Prowadzący: dr E. Barbara Ostrowska, dr Marcin M. Chrzanowski, prof. dr hab. Krzysztof Biedrzycki, Anna Chomczyńska-Czepiel
Formularz zgłoszeniowy na warsztaty jest dostępny tutaj:https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdX0xEN3gef63SgbKr-i6OyfiCNmDlFoXqdqcUiqPAvzrGkmQ/viewform
Więcej informacji na temat seminariów znajduje się tutaj.
Kontakt w sprawie szkoleń: Anna Chomczyńska-Czepiel,
Cykl seminariów odbywa się w ramach projektu „Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych” (FERS01.04-IP05-0016/23) współfinansowanego ze środków europejskich w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS).
Rozpoczęcie | 04.10.2025 | 10:00 |
Zakończenie | 04.10.2025 | 16:00 |
Projekt | Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych |
Załącznik | Program seminarium 1_Warszawa.pdf |
Warsztaty kierowane są do badaczy, doktorantów, studentów oraz osób zainteresowanych analizą danych z międzynarodowych badań edukacyjnych.
Cele warsztatów:
Na warsztatach, korzystając z praktycznych ćwiczeń, uczestnicy dowiedzą się, jak przeprowadzić podstawowe analizy i interpretować wyniki. Eksperci IBE opowiedzą też, w jaki sposób IDB Analyzer pomaga uwzględnić złożoność badań międzynarodowych, np. wartości prawdopodobne (plausible values), dwustopniowy dobór próby i wagi replikacyjne. W trakcie warsztatów wykorzystywane będą dane z Międzynarodowego Badania Wyników Nauczania Matematyki i Nauk Przyrodniczych TIMSS 2023, które w Polsce prowadzone było wśród uczniów klasy czwartej szkoły podstawowej, nauczycieli matematyki i przyrody, a także dyrektorów szkół.
Spotkanie poprowadzą eksperci Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego:
Wymagania: podstawowa znajomość języka angielskiego oraz ukończenie podstawowego kursu statystyki lub metodologii badań.
Wydarzenie to będzie pierwszym z planowanego przez IBE PIB cyklu warsztatów o analizie danych z międzynarodowych badań edukacyjnych.
Informacje dotyczące wydarzenia:
Rozpoczęcie: 25.09, godz. 10:00
Zakończenie: 25.09, godz. 16:00
Lokalizacja: siedziba IBE PIB przy ul. Górczewskiej 8 w Warszawie
Rozpoczęcie | 25.09.2025 | 10:00 |
Zakończenie | 25.09.2025 | 16:00 |
Projekt | Przygotowanie i realizacja międzynarodowych badań edukacyjnych w obszarze kompetencji kluczowych, Warsztaty |
Załącznik | Warsztaty z analizy danych_program_IBE PIB_25.09.2025 1.pdf |