W marcu i kwietniu 2026 roku w 150 szkołach w całej Polsce uczniowie wezmą udział w Międzynarodowym Badaniu Postępów Biegłości w Czytaniu PIRLS 2026. W Polsce będzie je realizować Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy. Przedstawiciele krajowego zespołu badawczego już w styczniu zaczną się kontaktować ze szkołami wylosowanymi z badania.
Badanie PIRLS mierzy umiejętności czwartoklasistów z zakresu rozumienia czytanego tekstu. Prowadzone jest na reprezentatywnej, losowej próbie uczniów, co pozwala na wnioskowanie o umiejętnościach czytelniczych uczniów klas czwartych na poziomie całego kraju, a także na porównania wyników między krajami biorącymi udział w badaniu.
Uczniowie na specjalnie przygotowanych komputerach będą czytać teksty i rozwiązywać zadania, a następnie wypełnią ankietę dotyczącą m.in. ich opinii i postaw, a także doświadczeń edukacyjnych. W badaniu poza uczniami wezmą udział także dyrektorzy placówek wylosowanych do badania, nauczyciele języka polskiego oraz rodzice uczniów biorących udział w badaniu.
