Co się stanie, gdy przeniesiemy naukę z sali lekcyjnej… na stadion? Gdy uczniowie spotkają się z tutorami nie przy tablicy, ale w sali klubu sportowego, a ich postępy będą śledzić badacze z IBE - PIB? Tak działa „Playing for Success w Polsce" - program, który otwiera przed uczniami i nauczycielami zupełnie nowe perspektywy.
Projekt "Playing for Success w Polsce" oparty jest na sprawdzonym modelu z Niderlandów i Wielkiej Brytanii. Jego celem jest wzmocnienie u dzieci i młodzieży wiary w siebie, motywacji, kompetencji społecznych i edukacyjnych. Zajęcia prowadzone są poza szkołą – w klubach sportowych i stadionach – w środowisku, które inspiruje i przełamuje schematy. To właśnie tam rodzi się efekt WOW: uczniowie zaczynają inaczej patrzeć na naukę, na siebie i swoje możliwości.
Celem projektu będzie zweryfikowanie, czy niderlandzki program Playing for Success zadziała w polskich realiach i na ile jest skuteczny w kontekście polskiego systemu edukacyjnego. Obejmie on dzieci i młodzieży w wieku 9-17 lat. Pilotażem zostanie objętych 960 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zajęcia odbędą się w inspirujących lokalizacjach, w małych grupach, pod okiem tutorów i trenerów, w atmosferze sprzyjającej współpracy, zaufaniu i budowaniu poczucia sprawczości.
Współpraca z trenerami i klubami Ekstraklasy
Projekt ma także charakter badawczy. Jego integralną częścią jest randomizowane badanie eksperymentalne (RCT), które pozwoli w sposób rzetelny ocenić efekty programu - zarówno w zakresie kompetencji społeczno-emocjonalnych, jak i edukacyjnych. To podejście pozwoli sprawdzić skuteczność modelu wypracowanego w Niderlandach i dostosować go do realiów polskiego systemu oświaty. Rezultatem projektu będą nie tylko doświadczenia uczestników, ale też konkretne wnioski i rekomendacje - umożliwiające ewentualne wdrożenie modelu na szerszą skalę w całym kraju.
W roku szkolnym 2025/26 ruszy pierwsza edycja dla uczniów szkół podstawowych. Zajęcia będą prowadzone w centrach WOW w klubach Ekstraklasy. Kolejny etap to dostosowanie modelu do starszych uczniów i realizacja w szkołach ponadpodstawowych. W projekcie weźmie udział blisko stu tutorów i tutorek – specjalistów wspierających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci i młodzieży. Ich praca w duecie z trenerami sportowymi pokazuje, jak wiele może dać połączenie edukacji i sportu.
Projekt, finansowany ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, prowadzony jest przez Instytut Badań Edukacyjnych - Państwowy Instytut Badawczy razem z partnerem “Playing for Success Foundation” z Niderlandów, we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej oraz pod patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki.